• jajje

    Orolig mamma

    Hej jag vill bara höra med er föräldrar om ni har liknande historier då jag bara gråter här hemma av panik.

    Min lilla son på 1,5 år har just nu 10 blåmärken på vardera ben på magen kom det några nya idag plus röda märken även fast han inte slagit sig. Det här har pågått en längre tid att han får blåmärken utan orsak (jag är mammaledig så han går inte på dagis) vilket skrämmer mig så, jag har varit i kontakt med läkare som inte lyssnat men nu har vi fått en tid på onsdag äntligen men det känns så långt bort och jag googlar dag in och ut, så egentligen vill jag bara höra om någon annan där ute suttit i samma sits men det inte var något allvarligt.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Orolig mamma
  • Solblomma30

    Både jag och mina barn har jättelätt att få blåmärken. Min treåring har just nu ca tio blåmärken på varje smalben, och det är helt normalt för henne. Jag märker inte att hon slår sig mer än något annat barn men hon behöver nog bara stöta i något för att det ska lämna ett märke.

    Mina andra barn har också mycket blåmärken, och jag tror helt enkelt att det är ärftligt. Jag har aldrig tänkt att det är något konstigt eller farligt. Äldsta barnet är åtta år nu och hon har haft det så sen hon började röra sig runt halvåret och än så länge verkar hon frisk och jag tror absolut inte att mycket blåmärken är något man behöver stressa ihjäl sig för. Många vänner har också friska barn som har väldigt lätt att få blåmärken.

    Så ta det lugnt, och gå till läkaren och prata om det så kan du släppa oron sen!

  • Tuppjuck44

    Jag har alltid haft lätt att få blåmärken och min mamma hade samma oro som dig när jag var liten. Det räcker att jag stöter mot något utan att jag ens tänker på det och jag får en rejäl blaffa. Min sambo brukar säga att han är rädd att någon ska tro att han slår mig pga av det.

    Ta det lugnt, kram

Svar på tråden Orolig mamma