Exets nya partner
Jag behöver lite hjälp här, jag behöver lite objektiva tankar för just nu snurrar tankarna i huvudet.
Lite bakgrund, jag och exet gick isär för snart ett år sen, jag har inte ångrat det. Men pga av olika saker har vi inte kommit överens efteråt och det har varit svårt att ha en vettig dialog om barnen även om man såklart har gjort sitt bästa.
Iaf vi har två barn, 3 och 6 år, vi har dem vv.
Han bad mig häromdagen att tala om för barnen att hans nya tjej kommer att hämta barnen i skolan och fsk på måndag. Vilket jag blev helt ställd över för jag kände att jaha det var ju inte så himla länge sen som hon och barnen träffades för första gången, kanske 1,5 månad sen och hon har redan hand om barnen själv?
Kändes ju inte riktigt okej eftersom jag aldrig träffat henne eller egentligen vet vem hon är. Dessutom har exet och den nya alltså känt varandra i ca ett halvår men bara varit tillsammans i 2 månader och det första dem gör är att involvera barnen i deras relation och dessutom så mycket.
Dessutom i samma veva som vår äldsta började i förskoleklass vilket ju är en stor förändring för honom vilket är något som han har svårt för. Han står i kö för utredning för adhd och autism så både exet och jag har våra funderingar kring hur detta ska gå och jaa det har ju vart en del problem från start och ändå väljer han att introducera och involvera en helt ny person i samma veva.
Vår yngsta började då också på ny avdelning på fsk och förlorade tryggheten i att ha sin bror på fsk. Och jag känner att jag märkt av detta på barnen mer och mer, nu fick jag nyligen reda på dock att exets nya var så involverad i barnen vilket gör mig ganska arg eftersom det såklart påverkar dem också jag har mest antagit att barnens reaktioner berott på förändringarna på fsk och skola men inser ju nu att det för dem inte är det enda som förändrats för under denna tid bara att jag inte fått veta något mer än precis när hon nyss fått träffa dem.
Jag känner att hans sätt att hantera detta har inte varit genomtänkt alls. Och han har inte satt barnen först i denna situationen. Jag behöver veta om jag överreagerar, detta är första gången som någon av oss involverar någon annan i barnens liv sen vi gick isär och såklart känns det jobbigt av flera anledningar. Men jag känner inte att det är vettigt att när barnen är så små att involvera någon så mycket så tidigt i en relation, då vet man ju ingenting, man vet ju inte ens om relationen är värd att satsa på plus att man fortfarande är nykär och allt vad det innebär.
Jag hoppas någon orkar läsa igenom alltihop och vill ge några objektiva tankar kring detta. Överreagerar jag eller är min reaktion och mina funderingar kring detta rimliga? Jag är orolig att det blir för mycket på en gång för barnen, framförallt äldsta om man då tänker på alla de förändringar i deras liv som dessutom redan skett och allt detta på mindre än 1 år.