• TrolletsMor

Exets nya partner

Jag behöver lite hjälp här, jag behöver lite objektiva tankar för just nu snurrar tankarna i huvudet.

Lite bakgrund, jag och exet gick isär för snart ett år sen, jag har inte ångrat det. Men pga av olika saker har vi inte kommit överens efteråt och det har varit svårt att ha en vettig dialog om barnen även om man såklart har gjort sitt bästa.

Iaf vi har två barn, 3 och 6 år, vi har dem vv.

Han bad mig häromdagen att tala om för barnen att hans nya tjej kommer att hämta barnen i skolan och fsk på måndag. Vilket jag blev helt ställd över för jag kände att jaha det var ju inte så himla länge sen som hon och barnen träffades för första gången, kanske 1,5 månad sen och hon har redan hand om barnen själv?

Kändes ju inte riktigt okej eftersom jag aldrig träffat henne eller egentligen vet vem hon är. Dessutom har exet och den nya alltså känt varandra i ca ett halvår men bara varit tillsammans i 2 månader och det första dem gör är att involvera barnen i deras relation och dessutom så mycket.

Dessutom i samma veva som vår äldsta började i förskoleklass vilket ju är en stor förändring för honom vilket är något som han har svårt för. Han står i kö för utredning för adhd och autism så både exet och jag har våra funderingar kring hur detta ska gå och jaa det har ju vart en del problem från start och ändå väljer han att introducera och involvera en helt ny person i samma veva.

Vår yngsta började då också på ny avdelning på fsk och förlorade tryggheten i att ha sin bror på fsk. Och jag känner att jag märkt av detta på barnen mer och mer, nu fick jag nyligen reda på dock att exets nya var så involverad i barnen vilket gör mig ganska arg eftersom det såklart påverkar dem också jag har mest antagit att barnens reaktioner berott på förändringarna på fsk och skola men inser ju nu att det för dem inte är det enda som förändrats för under denna tid bara att jag inte fått veta något mer än precis när hon nyss fått träffa dem.

Jag känner att hans sätt att hantera detta har inte varit genomtänkt alls. Och han har inte satt barnen först i denna situationen. Jag behöver veta om jag överreagerar, detta är första gången som någon av oss involverar någon annan i barnens liv sen vi gick isär och såklart känns det jobbigt av flera anledningar. Men jag känner inte att det är vettigt att när barnen är så små att involvera någon så mycket så tidigt i en relation, då vet man ju ingenting, man vet ju inte ens om relationen är värd att satsa på plus att man fortfarande är nykär och allt vad det innebär.

Jag hoppas någon orkar läsa igenom alltihop och vill ge några objektiva tankar kring detta. Överreagerar jag eller är min reaktion och mina funderingar kring detta rimliga? Jag är orolig att det blir för mycket på en gång för barnen, framförallt äldsta om man då tänker på alla de förändringar i deras liv som dessutom redan skett och allt detta på mindre än 1 år.

• Svar på tråden Exets nya partner
  • Tajan

Det är tyvärr en konsekvens av att separera. Du får försöka lita på att ditt ex väljer en bra kvinna i sitt och barnens liv. Försök inte reagera på detta utan var positiv inför barnen så att de känner att du inte har något emot den nya. Det är inget du kan påverka eller lägga dig i. Jag förstår inte riktigt behovet att få träffa den nya innan hon träffar barnen. Vad ska du göra om du inte gillar henne? Förbjuda henne va med era barn? Ditt ex har ju uppenbarligen bedömt att hon är en kvinna som han vill presentera för era barn och ha i sitt liv.

• Brumma

Ja, jag tycker att du överreagerar. Det är många omställningar just nu men det finns alltid något som pågår i barnens liv, det går sällan att passa in perfekt..

Säg att det varit en nära vän som du eller ditt ex känt ett halvår, riktigt nära vän, som hade ställt upp och hämtat barnen ngn gång - hade det varit ok?

Oavsett så får du lita på att ditt ex ser till barnens bästa, och ja, det är möjligt att ni inte längre har samma syn på vad det är men det är en naturlig följd av att vara separerade föräldrar..

Det DU behöver göra, för att underlätta för barnen och inte skapa ännu mer oro, är att INTE på något sätt visa att du är negativt inställd till pappans sätt att föra in en ny partner i barnens liv eller att du är negativ till tjejen ifråga.

Ps. Har de känt varandra ett halvår redan så är hon ju inte helt ny i hans liv, även om de inte inledde relationen förrän nyligen. Han har ju inte heller presenterat andra kvinnor för barnen. Så sådär väldigt förhastat känns det ju inte direkt. I övrigt är jag av åsikten att det är rätt bra att låta barn och ny kärlek träffas innan det blir alltför seriöst. Om det inte funkar med barnen är det lättare att bryta relationen och sätta barnen främst. Har man redan kommit till "det är vi för alltid-stadiet" och har varit ett par ngt år så har man liksom redan bestämt sig ..

• TrolletsMor

Tack för era svar! Ja jag är ju medveten om att detta är en del i konsekvenserna av att separera och att jag inte kan göra något när det kommer till hans sätt att sköta saker med barnen eller hur man ska säga. Jag kände nog på mig att jag överreagerade och Jag kände nog mest att jag behövde lite andra perspektiv på saken för jag hade väl fastnat lite i ett tänk. Och det känner jag att jag fått av er så tack för det! ????

Att det varit väldigt dåligt mellan mig och exet har väl påverkat en del här också. Men känns som att vi har börjat hitta ett sätt att förhålla oss till varandra igen som funkar för båda, jag hoppas det, vi har iaf diskuterat lite och det har gjort att det känns bättre också. Sen är det klart att jag kommer ju inte ställa mig negativ till exets nya eller exets sätt att göra saker inför barnen, Funkar det bra så är jag glad och så länge barnen mår bra så kommer jag ju inte lägga mig i. Men tankar och funderingar har man ju och det blev väl bara väldigt många tankar när jag väl fick veta att hans nya var så pass involverad iom att situationen är ny också, och tack för hjälpen att hitta lite perspektiv på det hela ????

Svar på tråden Exets nya partner