• Anonym (H)

    Köpa hus åt barn

    Jag ska köpa en bostad åt min son och hans barn då han inte kan får något eget bolån i nuläget. Det är frågan om ett relativt billigt hus med låga driftkostnader så att han klarar av att både betala lånet och driftkostnaden. Han lånar alltså inga pengar av mig i den bemärkelsen utan jag står bara på själva lånet tills dess att han kan överta det.

    Tror ni det blir problem hos banken att göra som ovan?

  • Svar på tråden Köpa hus åt barn
  • Anonym (H)

    Tanken är att han ska stå med på lånet men han kan inte stå på det själv..

  • Anonym (beror på varför)

    Mina erfarenheter säger att det beror på varför han inte kan ta ett eget lån. Om det beror på att han studerar, är ung och inte har haft sitt fasta jobb så länge/går på vik med löfte om fast, då brukar det inte vara några problem att att låna tillsammans. Om det däremot beror på skulder, långtidsarbetslöshet eller många år i vik-karusellen så brukar det vara bättre att du köper huset och hyr ut det till honom. Eller "hyr ut det". 

  • Anonym (H)
    Anonym (beror på varför) skrev 2020-09-21 14:15:04 följande:

    Mina erfarenheter säger att det beror på varför han inte kan ta ett eget lån. Om det beror på att han studerar, är ung och inte har haft sitt fasta jobb så länge/går på vik med löfte om fast, då brukar det inte vara några problem att att låna tillsammans. Om det däremot beror på skulder, långtidsarbetslöshet eller många år i vik-karusellen så brukar det vara bättre att du köper huset och hyr ut det till honom. Eller "hyr ut det". 


    Ja precis, han har precis studerat färdigt och har bara varit anställd i någon månad så därför vill inte låna ut till honom som ensamstående i nuläget.
  • Anonym (Z)
    Anonym (H) skrev 2020-09-21 14:22:06 följande:

    Ja precis, han har precis studerat färdigt och har bara varit anställd i någon månad så därför vill inte låna ut till honom som ensamstående i nuläget.


    Men har han kollat med flera banker? Om han har fått en riktig anställning nu så borde det väl inte vara något problem?

    Oavsett, var rädd om din egna ekonomi. Gå inte in som medlåntagare eller borgenär om du inte också klarar av att ta ekonomiskt ansvar fullt ut för lånet om det behövs.
  • Anonym (H)
    Anonym (Z) skrev 2020-09-21 14:29:14 följande:

    Men har han kollat med flera banker? Om han har fått en riktig anställning nu så borde det väl inte vara något problem?

    Oavsett, var rädd om din egna ekonomi. Gå inte in som medlåntagare eller borgenär om du inte också klarar av att ta ekonomiskt ansvar fullt ut för lånet om det behövs.


    Ja några stycken har han kollat med. Han tjänar för lite och sedan har han två barn på heltid att försörja är deras kommentar.

    Precis vad jag har i åtanke, men jag klarar av det om det mot all förmodan behövs.
  • LFF
    Anonym (H) skrev 2020-09-21 14:22:06 följande:
    Ja precis, han har precis studerat färdigt och har bara varit anställd i någon månad så därför vill inte låna ut till honom som ensamstående i nuläget.
    Anonym (H) skrev 2020-09-21 14:34:14 följande:
    Ja några stycken har han kollat med. Han tjänar för lite och sedan har han två barn på heltid att försörja är deras kommentar.

    Precis vad jag har i åtanke, men jag klarar av det om det mot all förmodan behövs.

    Jag skulle köpa, låta stå i eget namn och sen hyra ut till honom tills vidare. Så får han chansen att skapa ett sparkapital och en ekonomi så han sen kan köpa huset av dig i så fall.
  • LFF
    LFF skrev 2020-09-21 14:38:34 följande:
    Anonym (H) skrev 2020-09-21 14:34:14 följande:
    Ja några stycken har han kollat med. Han tjänar för lite och sedan har han två barn på heltid att försörja är deras kommentar.

    Precis vad jag har i åtanke, men jag klarar av det om det mot all förmodan behövs.

    Jag skulle köpa, låta stå i eget namn och sen hyra ut till honom tills vidare. Så får han chansen att skapa ett sparkapital och en ekonomi så han sen kan köpa huset av dig i så fall.
    Och kom ihåg att skriva ett ordentligt hyresavtal er två emellan. Extra viktigt om du även har andra barn.
  • Anonym (H)
    LFF skrev 2020-09-21 14:38:34 följande:

    Jag skulle köpa, låta stå i eget namn och sen hyra ut till honom tills vidare. Så får han chansen att skapa ett sparkapital och en ekonomi så han sen kan köpa huset av dig i så fall.


    Och låta han stå alla kostnader plus kostnaden av lånet då? Så egentligen ingen hyra i sig? För det har han ju inte riktigt ekonomin till att även betala en hyra liksom.
  • Madida
    Anonym (H) skrev 2020-09-21 14:43:59 följande:

    Och låta han stå alla kostnader plus kostnaden av lånet då? Så egentligen ingen hyra i sig? För det har han ju inte riktigt ekonomin till att även betala en hyra liksom.


    Hade jag varit du så hade jag köpt huset och låtit honom hyra det. Kallhyra. Han betalar i hyra vad lånen kostar dig. Utöver det får han stå för värme, vatten, sophämtning o.s.v.

    Och skriv ett tydligt, giltligt, hyresavtal.
    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Rebecca1987
    Anonym (H) skrev 2020-09-21 14:43:59 följande:

    Och låta han stå alla kostnader plus kostnaden av lånet då? Så egentligen ingen hyra i sig? För det har han ju inte riktigt ekonomin till att även betala en hyra liksom.


    Hyran blir ju att han betalar vad som ska betalas till banken varje månad. Plus el, och allt som ska till. Sedan kanske 500 kr extra varje månad på den hyran för att du ska kunna spara undan om något går sönder i bostaden
  • Anonym (H)
    Madida skrev 2020-09-21 14:47:28 följande:

    Hade jag varit du så hade jag köpt huset och låtit honom hyra det. Kallhyra. Han betalar i hyra vad lånen kostar dig. Utöver det får han stå för värme, vatten, sophämtning o.s.v.

    Och skriv ett tydligt, giltligt, hyresavtal.


    Låter vettigt
  • Madida
    Anonym (H) skrev 2020-09-21 14:50:01 följande:

    Låter vettigt


    Tänk på att ett lån "belastar" dig. Om du av någon anledning skulle behöva ta ett lån själv
    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • LFF
    Anonym (H) skrev 2020-09-21 14:43:59 följande:
    Och låta han stå alla kostnader plus kostnaden av lånet då? Så egentligen ingen hyra i sig? För det har han ju inte riktigt ekonomin till att även betala en hyra liksom.
    Hyran blir kostnaden för lånet (plus en liten marginal om du vill för att täcka eventuella saker som går sönder) och sen får han själv stå för el etc (dvs han betalar kallhyra till dig och står för övriga driftskostnader själv). 
  • Anonym (H)
    Anonym (HB) skrev 2020-09-21 14:54:25 följande:

    Har du fler barn?


    Nej det har jag inte.
  • Anonym (HB)
    Anonym (H) skrev 2020-09-21 14:58:56 följande:

    Nej det har jag inte.


    Så bra för det hade krånglat till det.

    Köp du huset och låt din son hyra av dig.
  • Anonym (.)
    Rebecca1987 skrev 2020-09-21 14:49:23 följande:
    Hyran blir ju att han betalar vad som ska betalas till banken varje månad. Plus el, och allt som ska till. Sedan kanske 500 kr extra varje månad på den hyran för att du ska kunna spara undan om något går sönder i bostaden
    Man kan skriva sådant hyresavtal att hyresgästen står för alla kostnader om/när något av inventarierna går sönder.
    Svårare att avtala om det blir fel på husets grundkonstruktion, typ om taket rasar in. Det ansvaret ligger alltid, så vitt jag vet, på fastighetsägaren. Det har med försäkringar att göra har jag för mig.
  • Anonym (Z)
    Anonym (H) skrev 2020-09-21 14:34:14 följande:

    Ja några stycken har han kollat med. Han tjänar för lite och sedan har han två barn på heltid att försörja är deras kommentar.

    Precis vad jag har i åtanke, men jag klarar av det om det mot all förmodan behövs.


    Ok, men klarar han av att betala då? Hur ska han kunna spara om han har låg lön? Tänker att huset ni tittat på kanske är för dyrt?
  • Kvittning

    Om tanken är att det ska vara din sons hus och inte ditt och du inte har några problem att ta lån så kan du låna pengar som du sedan lånar ut till honom för att köpa huset. Sedan så står han som ägare och ansvarar för allt som har med huset att göra och betalar ränta till dig varje månad. 

    Sedan när han blir godkänd för att ta egna lån så gör han det och betalar tillbaka pengarna till dig så att du kan betala tillbaka ditt lån. 

    Det gäller ju i så fall bara att du har ett eget boende som du kan ta lån på för du kan ju inte ta lån på huset om det inte är ditt. 

Svar på tråden Köpa hus åt barn