• Maria Maruschka

    Har någon fått barn UTAN föregående missfall?

    Som tidigt förstagångsgravid, i den icke mest fertila ålder för det, har jag efter googling och faktasök börjat tro att jag helt enkelt inte kommer få behålla denna myra. Det framstår som att alla lyckade graviditeter föregås av ett, eller egentligen flera, missfall av olika slag.

    Finns det några där ute som har fått fullgånget barn på första - kända- graviditeten?

    Finns det någon som fått barn, är med barn eller försökt skaffa barn som ALDRIG haft missfall?

    Bidra gärna med positiv statistik och erfarenheter! Jag vet att det praktiskt, faktiskt inte hjälper mig undvika missfall det minsta, man jag behöver NÅN form av hopp, för just nu är jag lite på botten. Säkert flera i samma situation :(

  • Svar på tråden Har någon fått barn UTAN föregående missfall?
  • nnnnnnnn

    Första barnet - blev gravid, fick barn, trodde att det är så det alltid är...

    Vet massor av folk som aldrig fått ett enda missfall!

    Det verkar något vanligare i min bekantskapskrets att man får missfall mellan första och andra barnet. Vet ej om det stämmer med statistiken, kanske är det en ren slump att jag råkar känna de som får missfall mellan barn 1 och barn 2. Annars verkar det rimligt att man kanske urlakas på spårämnen under graviditet 1 och lättare får missfall. De jag känner har testat magnesium+zink efter missfall och då blivit gravida och fått behålla graviditeten.

    Lycka till!

  • Maria Maruschka
    nnnnnnnn skrev 2020-09-21 17:58:23 följande:

    Första barnet - blev gravid, fick barn, trodde att det är så det alltid är...

    Vet massor av folk som aldrig fått ett enda missfall!

    Det verkar något vanligare i min bekantskapskrets att man får missfall mellan första och andra barnet. Vet ej om det stämmer med statistiken, kanske är det en ren slump att jag råkar känna de som får missfall mellan barn 1 och barn 2. Annars verkar det rimligt att man kanske urlakas på spårämnen under graviditet 1 och lättare får missfall. De jag känner har testat magnesium+zink efter missfall och då blivit gravida och fått behålla graviditeten.

    Lycka till!


    Tack! Det är verkligen så svårt att hitta något hoppfullt därute så jättetack <3 Än så länge håller man det ju hemligt med, så stödet och peppet är lågt runt omkring :/
  • Räkan77

    Jag har fått tre barn, inget missfall.

    Av mina närmaste kompisar är en ofrivilligt barnlös, en har fått missfall i v. 10 och sen barn, en fick ett väldigt tidigt missfall innan första barnet och en har inte heller några missfall och fött flera barn.

    Så det finns absolut hopp där ute, men det är nojigt att vara gravid.

  • caveat emptor

    Blev gravid direkt efter p-pillerstopp på min 30-årsdag. Var lyckligt naiv och tänkte aldrig på missfall. Födde en frisk pojke. När han var fyra månader gammal fick jag ett väldigt tidigt missfall två dagar efter plusset.

    Nu är sonen 5,5 år och jag är gravid i vecka 31. Så förhoppningsvis ett missfall och inga fler.

    Min syster har liknande historia, hon blev snabbt gravid med första (gick bra), fick ett MA och sedan gravid igen som gick vägen, två år mellan barnen.

  • viseversa

    har fött 5 barn utan ett enda missfall innan eller mellan graviditeterna. Så 5 graviditeter blev 5 friska fullgågna levande barn. Sen hade jag ett ma i v 12 med graviditet nr 6. Men fostret hade dött redan i v 7. Sen 6 mån efter mitt ma var jag gravid igen och fick den gången mitt 6e friska fullgågna levande barn. Så av 7 graviditeter blev 6 av dom barn. 

  • Maria Maruschka

    Men åh tack alla <3

    Jag förstår att man måste vara beredd på att missfall kan hända men det känns som att om jag ändå inte kan påverka det kan jag få vara glad och hoppas tills jag vet säkert (och det är så svårt när googla bara leder till skräckhistorier och negativ statistik).

  • Jag är bara jag

    De flesta jag känner har inte fått missfall. Vet bara nån enstaka. Några har både 5 och 6 barn utan m.f. Så det är absolut möjligt.

  • Maria Maruschka
    Litorina skrev 2020-09-21 18:27:27 följande:

    Två barn. Inga missfall. Var 33 och 36 när de föddes.


    Men vad härligt att höra :) Jag är 35 :D
  • fjanten

    De absolut flesta jag känner har inte fått missfall (jag själv inte inräknad - men för mig visade det sig att jag hade en massa ärrvävnad i livmodern vilket orsakade missfallen, annars är det inte alls säkert att jag hade haft ett enda missfall).

    De flesta kända graviditeter slutar inte i missfall.

Svar på tråden Har någon fått barn UTAN föregående missfall?