• Rke88

    En fråga om VAB

    Hej! Min chef säger att om jag vabbar ska jag ge han utbetalningskvittot från försäkringskassan, något jag aldrig varit med om tidigare? Jag har inga problem med att visa det då jag inte fuskar eller något liknande. Men frågan är har han rätt att begära det eller är det något som min chef hittar på själv?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden En fråga om VAB
  • Drottningen1970

    Det har han nog hittat på själv...det enda din chef behöver bry sig om är om du är på jobbet och om du har ett barn i rätt ålder för vab. Om du fuskat så är det ju gentemot FK.

  • anonimus

    Ja det har han rätt till. Du får endast vabba om du får ersättning från försäkringskassan och det är det han vill att du visar bevis på.

    Har tyvärr varit i samma sits. Hos mig krävde chefen till en början läkarintyg för sonen men det har han inte rätt till.

    Hade stora problem med chefen så i mitt fall gjorde jag det besvärligt för honom med och han fick vänta på det. Körde med att jag har 3 månader på mig för att ansöka om ersättning från försäkringskassan.

  • Rke88

    Ok, jag kommer ju anmäla nästa månad då jag vill ha pengarna till nästa lön. Har jobbat på samma ställe i snart 10 år och min nya chef verkar inte gilla mig så jag tror bara han vill jävlas med mig. Vabbar inte särskilt mycket heller tror jag vabbat 5-6 dagar totalt under hela 2020.

  • Ellie
    anonimus skrev 2020-09-21 19:37:09 följande:

    Ja det har han rätt till. Du får endast vabba om du får ersättning från försäkringskassan och det är det han vill att du visar bevis på.

    Har tyvärr varit i samma sits. Hos mig krävde chefen till en början läkarintyg för sonen men det har han inte rätt till.

    Hade stora problem med chefen så i mitt fall gjorde jag det besvärligt för honom med och han fick vänta på det. Körde med att jag har 3 månader på mig för att ansöka om ersättning från försäkringskassan.


    Det stämmer väl ändå inte? Om mina barn är sjuka måste jag väl kunna få vårda dem utan att ansöka om bidrag?

    Lawline skriver att man inte behöver begära ersättning och att arbetsgivaren inte kan kräva intyg.

    lawline.se/answers/jag-har-sagt-till-arbetsgivaren-att-jag-vabbar-utan-att-gora-det.-ar-det-ett-brott
  • fjanten

    Nej, du det har chefen ingen rätt att kräva. Han/hon blandar nog ihop det med föräldraledighet efter 18 månader - då kan chefen kräva bevis på att du tar ut föräldradagar.

  • Drottningen1970

    Du har rätt att vabba ditt barn. Om du vabbar har du möjligheter att söka ekomisk kompensation för lönen du förlorar. Men det är såklart inte ett tvång att söka pengar om man inte vill.

    Finns vissa kollektivavtal där arbetsgivaren kan begära in hur mycket vab man tagit då det har att göra med vissa lönebeeäkningar. Men som sagt ledigt från jobber pga sjuk barn innebär inte att man måste söka pengar från fk.

  • S23

    Föräldraledighetslagen:

    8 § En arbetstagare har rätt till ledighet under den tid då han eller hon

    1. får tillfällig föräldrapenning enligt 13 kap.

    socialförsäkringsbalken,

    13 kapitalet är alltså vab. Med andra ord har du bara rätt till vab förutsatt att du får ersättning från fk.

    Troligtvis har arbetsgivaren rätt att kräva utdrag. Precis som de kan göra när du är hemma föräldraledig med ett barn som är över 18 månadwe

  • anonimus
    Drottningen1970 skrev 2020-09-21 22:38:09 följande:

    Du har rätt att vabba ditt barn. Om du vabbar har du möjligheter att söka ekomisk kompensation för lönen du förlorar. Men det är såklart inte ett tvång att söka pengar om man inte vill.

    Finns vissa kollektivavtal där arbetsgivaren kan begära in hur mycket vab man tagit då det har att göra med vissa lönebeeäkningar. Men som sagt ledigt från jobber pga sjuk barn innebär inte att man måste söka pengar från fk.


    När jag var i samma situation hade jag kontakt med facket och jurist från facket. Man har rätt att vabba om man får ersättning för det från försäkringskassan annars är det olovlig frånvaro!

    Rekommenderar dig att kontakta facket och inte lyssna på de som påstår här både det ena och det andra.Även i kontakt med försäkringskassan sa de att arbetsgivare har rätt till ett sådant intyg men att det är väldigt sällsynt att en arbetsgivare kräver det.
  • Ellie
    anonimus skrev 2020-09-21 22:16:59 följande:

    lawline.se/answers/har-arbetsgivaren-ratt-att-be-om-lakarintyg-vid-vab

    Här står det klart och tydligt att arbetsgivaren har rätt att be om ett sådant intyg. Vab är också en sort av föräldrapenning, nämligen tillfällig föräldrapenning!


    Att ha rätt att be om ett intyg innebär inte samma sak som att ha rätt att kräva det.

    Att få ersättning från försäkringskassan när man är hemma för vård av barn är en rättighet, ingen skyldighet.

    Försäkringskassan kan däremot kräva intyg eftersom de betalar ut ersättningen.
  • Rke88

    Chefen skrev ordagrant "behöver utbetalningskvittot för vab"

    Det verkar vara lite spridda skurar i vad som gäller. Som sagt har inga problem att visa han det. Men 10 år på samma företag så har jag aldrig behövt visa det innan. Därför jag blev lite fundersam.

  • chrissepisse
    S23 skrev 2020-09-21 23:07:12 följande:

    Föräldraledighetslagen:

    8 § En arbetstagare har rätt till ledighet under den tid då han eller hon

    1. får tillfällig föräldrapenning enligt 13 kap.

    socialförsäkringsbalken,

    13 kapitalet är alltså vab. Med andra ord har du bara rätt till vab förutsatt att du får ersättning från fk.

    Troligtvis har arbetsgivaren rätt att kräva utdrag. Precis som de kan göra när du är hemma föräldraledig med ett barn som är över 18 månadwe


    Det här. Rätten att vara ledig bygger på att man faktiskt tar ut vab. Att bara vara hemma är olovlig frånvaro. Samma sak gäller för övrigt om man är föräldraledig för barn över 18 månader, man får bara vara ledig i den utsträckning man begär ersättning.

    Det är inte lika självklart att arbetsgivaren har rätt att få se utbetalningskvittot. Min man, som är statligt anställd, måste lämna in det till sin arbetsgivare för att få det tillägg som de är berättigade till vid vab.

    De flesta arbetsgivare bryr sig inte då de inte betalar för den anställdes frånvaro vid vab. 


    När det gäller lawline är det bra att tänka på att det är juriststudenter som svarar. Svaren är inte alltid helt korrekta.

  • S23
    Ellie skrev 2020-09-22 01:21:26 följande:

    Att ha rätt att be om ett intyg innebär inte samma sak som att ha rätt att kräva det.

    Att få ersättning från försäkringskassan när man är hemma för vård av barn är en rättighet, ingen skyldighet.

    Försäkringskassan kan däremot kräva intyg eftersom de betalar ut ersättningen.


    Läs föräldraledighetslagen. För rätt till ledighet för vab krävs att man tar ut ersättning
  • S23
    Rke88 skrev 2020-09-22 03:46:09 följande:

    Chefen skrev ordagrant "behöver utbetalningskvittot för vab"

    Det verkar vara lite spridda skurar i vad som gäller. Som sagt har inga problem att visa han det. Men 10 år på samma företag så har jag aldrig behövt visa det innan. Därför jag blev lite fundersam.


    De kanske helt enkelt bara infört detta som rutin för alla?
Svar på tråden En fråga om VAB