• SevenSeas

    Hjälp, jag har gjort bort mig

    Jag flyttade in i min nuvarande lägenhet i maj 2020 och jag känner ingen i området där jag bor. En granne, i trappuppgången brevid, har jag pratat med ett par gånger när vi mötts utanför huset. För några veckor sen skickade jag en förfrågan till grannen på Facebook, men tydligen är hen inte inne på "fejjan" särskilt ofta så nästa gång jag träffade henom så sa jag att jag skickat en förfrågan. Grannen "accpterade" min förfrågan några dagar senare vilket gjorde mig väldigt glad då jag rycker grannen verkar oerhört trevlig. Grannen har hund (jag har haft tidigare, men är just nu hundlös, tyvärr) så jag skrev till henom på messenger i lördags och frågade om hen ville ha sällskap ut med hunden. Vi tog en promenad, surrade, och hade jättetrevligt (tyckte jag). När vi kom tillbaka till huset där vi bor så sa jag att det här gör jag gärna om. Vi pratade en stund till och grannen säger sen samma sak. Jag har, pga värkproblem, svårt att stå still så grannen frågar varför jag rör på mig och jag svarar att jag har svårt att stå still. Har du adhd? Utbrister grannen. Nä, svarar jag, jag har värk. Vi pratar om min värk en stund och när det är dags för oss att gå in i var sin port så säger jag att "du kan ju höra av dig sen ikväll om du har tråkigt, det kommer jag iallafall att ha". Grannen svarar nåt i stil med att jag kan gå och lägga mig (eftersom jag har ont), jag skrattar lite och säger att nja jag har lite städning och sånt jag måste göra. Vi skämtar lite om städningen och sen går var och en in till sig. Igår, söndag, skrev jag till henom på messenger. Hen har inte läst mitt meddelande och därför inte heller besvarat det. Har jag gjort bort mig? Vad ska jag göra för att grannen inte ska tycka jag är en pinsam idiot?

    Till saken hör, kanske lite, att jag tycker grannen är både trevlig och har ett tilltalande utseende och att vi dessutom verkar ha en del gemensamma intressen gör inte saken sämre. Hen är dock 10 år äldre än mig (jag är 30+). Hjälp?

  • Svar på tråden Hjälp, jag har gjort bort mig
  • Madida

    Du är alldeles för på. Hade blivit väldigt besvärad om jag var din granne.


    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • kimsi

    Håller med om att du är alldeles för på, att hålla på och tjata om umgänge hela tiden och skriva på messenger en massa till en person du just lärt känna...nja. Att du dessutom påpekade att du skickat en vänförfrågan, det lyser lite desperation från dig. Lugna ned dig lite eller så kommer nog grannen backa helt, det hade jag övervägt att gjort om en ny bekantskap klänger på det sättet från start.

  • Magical

    Låt grannen vara den som tar kontakt med dig nästa gång, annars kommer det inte bli en nästa gång, eftersom du gjort lite för mycket på kort tid. 

    Du kan möjligen, om ni råkar springa på varann, be om ursäkt, säga att du var så glad att någon granne ville bekanta sig med dig, så du kanske framstod som lite för "på" och att det var inte din avsikt. 

  • Bärryhosch

    Du låter som en trevlig person och bra granne, men som de andra skriver: du är alldeles för på. Grannen tänker kanske just nu hur sjutton det ska bli att leva precis bredvid någon som hör av sig stup i kvarten och bara vill ses mer och mer och mer. Skriv inte något mer tills hen svarar. Var fortfarande trevlig när ni möts. Du kan t o m för att avdramatisera det hela säga lite något i stil med Ursäkta att jag var så himla på nu senast, tyckte bara att det var kul med en ny trevlig granne. Och så är det inte mer med det. Och så låter du hen ta initiativ till promenad eller annat nästa gång. Lycka till!

  • Bärryhosch

    Du låter som en trevlig person och bra granne, men som de andra skriver: du är alldeles för på. Grannen tänker kanske just nu hur sjutton det ska bli att leva precis bredvid någon som hör av sig stup i kvarten och bara vill ses mer och mer och mer. Skriv inte något mer tills hen svarar. Var fortfarande trevlig när ni möts. Du kan t o m för att avdramatisera det hela säga lite något i stil med Ursäkta att jag var så himla på nu senast, tyckte bara att det var kul med en ny trevlig granne. Och så är det inte mer med det. Och så låter du hen ta initiativ till promenad eller annat nästa gång. Lycka till!

  • SevenSeas

    Tack för alla svar. Ja jag kan förstå att det, i texten kan uppfattas som lite för mycket på en och samma gång och vill därför klargöra att jag har inte skickat förfrågan, påpekat att jag skickat den och frågat om promenadsällskap på samma dag.

    Anledningen till att jag, efter promenaden, sa att vi kunde fortsätta höras av under kvällen var precis av den enkla anledningen att jag var så himla glad över att ha haft en så trevlig stund. Och jo, jag är nog lite desperat. Jag känner som sagt ingen i området där jag bor. Har väldigt få, mestadels ytliga, bekantskaper som jag väldigt sällan umgås med. Jag är ensam med en ettåring och pga covid har vi inte kunnat ta oss ut till öppna förskolan eller dylika aktiviteter. Jag sitter hemma större delen av dygnet, 7 dagar i veckan och de enda jag pratar med är mitt barn, nån eventuell granne jag hejar på då och då och möjligtvis, om jag har tur, även den granne jag var på promenad tillsammans med.

  • Långbenopluto
    SevenSeas skrev 2020-09-22 09:38:18 följande:
    Tack för alla svar. Ja jag kan förstå att det, i texten kan uppfattas som lite för mycket på en och samma gång och vill därför klargöra att jag har inte skickat förfrågan, påpekat att jag skickat den och frågat om promenadsällskap på samma dag.

    Anledningen till att jag, efter promenaden, sa att vi kunde fortsätta höras av under kvällen var precis av den enkla anledningen att jag var så himla glad över att ha haft en så trevlig stund. Och jo, jag är nog lite desperat. Jag känner som sagt ingen i området där jag bor. Har väldigt få, mestadels ytliga, bekantskaper som jag väldigt sällan umgås med. Jag är ensam med en ettåring och pga covid har vi inte kunnat ta oss ut till öppna förskolan eller dylika aktiviteter. Jag sitter hemma större delen av dygnet, 7 dagar i veckan och de enda jag pratar med är mitt barn, nån eventuell granne jag hejar på då och då och möjligtvis, om jag har tur, även den granne jag var på promenad tillsammans med.
    Ja, du är ensam, det förstår jag, Men den ensamheten kan du inte dumpa på en granne på det sättet. 
  • SevenSeas
    Långbenopluto skrev 2020-09-22 11:19:24 följande:

    Ja, du är ensam, det förstår jag, Men den ensamheten kan du inte dumpa på en granne på det sättet. 


    Nä det kan jag inte och det har jag inte påstått heller :)
Svar på tråden Hjälp, jag har gjort bort mig