• primadonnan

    Hur mycket är rimligt

    Jag och min kille är särbo med delad ekonomi. Jag har ett och han har ett hem. Jag har 3 barn

    han har 2. Vi bor inte i samma stad. Jag pendlar dock till jobbet med tåg 5 mil varje dag där han bor. Jag har ingen bil. Det har han. Jag bor varannan vecka hos honom. Jag använder sällan bilen,.Någon gång då och då och då har jag betalat bensin. Vi delar också på maten när vi ses.

    Jag betalar också för bensin under semester och om vi längre turer med bilen. Jag har bidragit till däckköp och reparationer m.m på bilen. Nu har vi varit på en resa och bilen gick sönder så vi fick in med den på verkstad. Vi kommer överens om att vi betalar 50/50 var. Allt skulle kosta 8-9 tusen. Så 4500 blir ganska saftigt att betala den här lönen. Då säger han att hans pappa ska betala hans del. Men jag måste betala den andra halvan själv!

    Han säger att jag har inte att göra med hur han får pengar till sin del. Nej, det har jag väl inte. Men tycker att han kunnat fråga om jag klarar 4500 den här månaden? När jag sa det så så han att han trodde jag hade pengar. Innan vi for på denna resa så bytte vi bilbatteri också och jag erbjöd mig att vara med och betala. Då sa han nej, det behöver du inte. Nu efter denna diskussion har han lagt på det också!

    Jag bara tänker, hur mycket är rimligt för mig att betala utöver det jag redan gör tycker ni?

  • Svar på tråden Hur mycket är rimligt
  • mammaåten

    Jag förstår inte varför du måste betala alls?

    Betala för att vara snäll, ja om ekonomiska förutsättningar finns. Men inte annars.

    Och varför just halva? Han har den själv 50% övriga 50% så ?delar ni?? Då är 25% mer rimligt om han nu tycker du ska betala.

    Om han säljer den får du en del av priset för den då? Annars ser jag inte varför du ska betala för en bil du knappt använder.

    Vill du göra saker/låna bilen så kan du såklart betala de tillfällena..

  • S23

    Det är inte rimligt att du betalar något alls för bilen mer än eventuellt bensinkostnad.

    Det är hans bil. Du använder den inte? Ska du då stå för halva slitaget för att ni använder den ytterst lite vid semestern?

  • primadonnan

    Han använder den 90% .de få gånger jag använder den här jag betalat bensin. Under Juni, juli augusti har jag dessutom betalat halva bensinräkningen. Han tycker också det är orättvist att han har bilutgifter varje månad som försäkring osv. Jag har sagt att han valt det själv och jag har ju också utgifter som alla andra.

  • S23
    primadonnan skrev 2020-09-22 19:54:15 följande:

    Han använder den 90% .de få gånger jag använder den här jag betalat bensin. Under Juni, juli augusti har jag dessutom betalat halva bensinräkningen. Han tycker också det är orättvist att han har bilutgifter varje månad som försäkring osv. Jag har sagt att han valt det själv och jag har ju också utgifter som alla andra.


    Alltså han får ju skylla sig själv att han har bil. Du har väl utgifter för tåg antar jag? Ska du sota för att HAN vill ha bil? Då kan ju han börja betala för att du vill ha en större bostad eller en hund?
  • Orangebeans

    0 kr är rimligt. Du ska inte betala ett öre för det där. Inte heller saker som däckköp. Betala halva bensinkostnaden om ni åker någonstans ok, men i övrigt nej. Inget.

  • Ooops

    Tycker inte att du ska betala ngt mer än halva bensinen när ni använder den tillsammans. Han har valt att skaffa bil, då får han stå för reparationer och liknande med.

    Om han proppsar på att du ska betala, då ska du äga halva bilen med, enligt mig

  • S23

    Ja måste tillägga... Bildäck är verkligen inte något du ska betala för

  • primadonnan

    Tack alla som svarat. Jag tycker som ni innerst inne, men jag har blivit övertalad så jag tillslut inte kunnat tänka klart. Jag har sagt detta till honom många gånger, men får ingen respons.

  • Orangebeans
    primadonnan skrev 2020-09-22 20:23:25 följande:

    Tack alla som svarat. Jag tycker som ni innerst inne, men jag har blivit övertalad så jag tillslut inte kunnat tänka klart. Jag har sagt detta till honom många gånger, men får ingen respons.


    Då är det dags att lämna honom, särskilt om han utnyttjar och manipulerar (för det är exakt vad han gjort i detta fall med bilen) dig på andra sätt också. Annars är det bara att vägra att betala och inte ens diskutera saken.
  • Tow2Mater

    Blir det fler semestrar ska ni hyra en bil och där delar ni 50/50; du ska inte betala reparationer på hans bil! Tänk om växellådan eller motorn går sonder nästa gång, det blir dyrt.

  • Solen123

    Fråga hur mycket du får om han säljer bilen. Smidigt och ha en särbo man kan suga ut på bilkostnader..

  • primadonnan

    Ja, det är väl ditåt det lutar. För det är återkommande om ekonomin(och annat) hela tiden.

    Så varje gång jag tar upp det säger han att jag vill bara ha mer och mer av honom.

    Vilket jag inte vill och får aldrig något av honom. Han säger att jag är okunnig inom ekonomi osv. Jag är så trött på detta...

Svar på tråden Hur mycket är rimligt