• Anonym (Vill bli egen)

    Vad för sorts egen firma har ni?

    Hej, jag har fått nog av att jobba för andra nu och vill verkligen bli egen. Jag har lekt med tanken i många år, ända sedan jag var liten... Jag är lärare nu och sååå trött på det. Trött på att alla klagar, trött på att uppfostra andras barn och ha idioter till chefer. Besparingskrav och utbrända kollegor. Kaos på arbetet och någon sorts förbannelse att chefen alltid lyckas trycka in mer och mer för oss att göra till INGEN nytta! Och all stress med att hinna i tid överallt, lämna barn på skolan och hinna till jobbet själv. Lunch en viss tid. Andan i halsen jämt. Noll fritid som man orkar med. Osv osv.

    Jag är en rätt kalkylerande person med kontrollbehov (för min egen del, trygghet etc) och jag har barn och familj att ta hand om så jag kommer inte att bara kasta mig ut i det okända. Därför behöver jag lite råd och tips! Hur har ni andra gjort? Vad hade ni för jobb/yrke innan och vad startade ni för firma? Hur tog ni första steget och hur gick det? Kan ni leva endast på det? Vad blev det gör löneskillnad för just er?

    Det som gör att jag aldrig gjort slag i saken är ju tryggheten med regelbunden inkomst... Speciellt nu när jag har barn. Men samtidigt är frågan om jag förgör mig själv i detta jävla ekorrhjul som det är nu. Jag tänker mig att om jag arbetat med något jag faktiskt brinner för på riktigt så skulle det på sitt vis nästan kännas lite som fritid (jag vet att det finns jobbiga måsten oavsett). Jag skulle må mycket bättre förutsatt att det faktiskt gav inkomst förstås... Jag vill sikta in mig på design/formgivning/försäljning mot butiker etc och jag är bra på mitt område och har det som fritidsintresse (aldrig sålt mer än till privatpersoner dock) men nu med barnen så har jag ju aldrig tid med sånt om jag inte faktiskt jobbade med det.

    Är jag bara dum?

  • Svar på tråden Vad för sorts egen firma har ni?
  • Anonym (Fd egen)