• Anonym (Vill bli egen)

    Vad för sorts egen firma har ni?

    Hej, jag har fått nog av att jobba för andra nu och vill verkligen bli egen. Jag har lekt med tanken i många år, ända sedan jag var liten... Jag är lärare nu och sååå trött på det. Trött på att alla klagar, trött på att uppfostra andras barn och ha idioter till chefer. Besparingskrav och utbrända kollegor. Kaos på arbetet och någon sorts förbannelse att chefen alltid lyckas trycka in mer och mer för oss att göra till INGEN nytta! Och all stress med att hinna i tid överallt, lämna barn på skolan och hinna till jobbet själv. Lunch en viss tid. Andan i halsen jämt. Noll fritid som man orkar med. Osv osv.

    Jag är en rätt kalkylerande person med kontrollbehov (för min egen del, trygghet etc) och jag har barn och familj att ta hand om så jag kommer inte att bara kasta mig ut i det okända. Därför behöver jag lite råd och tips! Hur har ni andra gjort? Vad hade ni för jobb/yrke innan och vad startade ni för firma? Hur tog ni första steget och hur gick det? Kan ni leva endast på det? Vad blev det gör löneskillnad för just er?

    Det som gör att jag aldrig gjort slag i saken är ju tryggheten med regelbunden inkomst... Speciellt nu när jag har barn. Men samtidigt är frågan om jag förgör mig själv i detta jävla ekorrhjul som det är nu. Jag tänker mig att om jag arbetat med något jag faktiskt brinner för på riktigt så skulle det på sitt vis nästan kännas lite som fritid (jag vet att det finns jobbiga måsten oavsett). Jag skulle må mycket bättre förutsatt att det faktiskt gav inkomst förstås... Jag vill sikta in mig på design/formgivning/försäljning mot butiker etc och jag är bra på mitt område och har det som fritidsintresse (aldrig sålt mer än till privatpersoner dock) men nu med barnen så har jag ju aldrig tid med sånt om jag inte faktiskt jobbade med det.

    Är jag bara dum?

  • Svar på tråden Vad för sorts egen firma har ni?
  • Anonym (Fd egen)

    Jag gick från anställd till egen och tillbaka till anställd. Verksam inom verksamhetsutveckling (IT) men det spelar mindre roll.

    Ska du vara egen måste du släppa trygghetsknarkandet. Inkomsterna kommer fluktera och de kommer vara helt beroende av dig så länge du inte har anställda och pianot kan spela mer av sig själv med överskott.

    Nu må jag låta krass, men att leva på sin hobby är det väldigt få som gör, det ger för lite pengar.

    Jag var på en föreläsning för några år sedan när en kvinna stod och hyllade sig själv att hon vågade hoppa av ekorrhjulet och startade en liten fårfarm. Imponerande tills någon frågade vad hon levde på.... sin man. Ridå.

    Du måste ha en bra affärside som kunder är villiga att betala för. Skriv en affärsplan. Googla vad det innebär och ta hjälp att granska den.

    Du kan ju också testa din idé vid sidan av först, vid sidan av jobbet.

    Livet är för kort för ett kasst arbetsliv så du gör helt rätt i att ta tag i saken. Men det är för många som har naiva idéer om att livet som egen är en drömvärld. Du måste hårdtesta din affärsidé.

    Jag hade eget i 6 år, det gick bra de första åren men sen tröttnade jag på att vara ensam egen. Det var för svårt att komma in i de roliga uppdragen hos stora kunder där pengarna fanns. Så jag sökte jobb och tog anställning istället.

  • Anonym (100%)

    Som egen arbetar du 100%

    Du är lika naiv som en tonåring som tycker att skolan är jobbig.

    Att vara anställd är en trygghet.

  • Anonym (Vill bli egen)

    Jag vet att jag jobbar mycket om jag är egen. Men jag föredrar att jobba mycket med något jag tycker om istället för något som jag spyr på. Som lärare jobbar jag fan konstant ändå, det tar inte slut bara för att jag kommit hem. Men tack för svaren. Jag lägger ner detta nu och återgår till mitt ekorrhjul.

  • Anonym (Vill bli egen)
    Anonym (Fd egen) skrev 2020-09-23 11:18:00 följande:

    Jag gick från anställd till egen och tillbaka till anställd. Verksam inom verksamhetsutveckling (IT) men det spelar mindre roll.

    Ska du vara egen måste du släppa trygghetsknarkandet. Inkomsterna kommer fluktera och de kommer vara helt beroende av dig så länge du inte har anställda och pianot kan spela mer av sig själv med överskott.

    Nu må jag låta krass, men att leva på sin hobby är det väldigt få som gör, det ger för lite pengar.

    Jag var på en föreläsning för några år sedan när en kvinna stod och hyllade sig själv att hon vågade hoppa av ekorrhjulet och startade en liten fårfarm. Imponerande tills någon frågade vad hon levde på.... sin man. Ridå.

    Du måste ha en bra affärside som kunder är villiga att betala för. Skriv en affärsplan. Googla vad det innebär och ta hjälp att granska den.

    Du kan ju också testa din idé vid sidan av först, vid sidan av jobbet.

    Livet är för kort för ett kasst arbetsliv så du gör helt rätt i att ta tag i saken. Men det är för många som har naiva idéer om att livet som egen är en drömvärld. Du måste hårdtesta din affärsidé.

    Jag hade eget i 6 år, det gick bra de första åren men sen tröttnade jag på att vara ensam egen. Det var för svårt att komma in i de roliga uppdragen hos stora kunder där pengarna fanns. Så jag sökte jobb och tog anställning istället.


    Tack för svaret. Naiv vill jag inte vara men jag tänker mig att det ändå finns de som kan leva på sin hobby. Jag utesluter inte att ha ett deltidsjobb vid sidan av om det vara inte inkräktar på fler procent än vad det är på.
  • Anonym (Lizzy)

    Mitt råd är att jobba halvtid på ditt ordinarie jobb och starta upp din firma på halvtid.

    Då har du ju möjlighet att känna efter om din firma bär sig.

    Eventuellt kan du begära tjänstledigt ett halvår men det blir ju ett rejält tapp i ekonomin förstås.

    Oavsett så tar det tid att ragga kunder och leverera samt kostnader att starta upp så ett bra startkapital är en god start innan pengarna rullar in på kontot.

    Lycka till !

  • Anonym (Fd egen)
    Anonym (Vill bli egen) skrev 2020-09-23 11:32:07 följande:

    Tack för svaret. Naiv vill jag inte vara men jag tänker mig att det ändå finns de som kan leva på sin hobby. Jag utesluter inte att ha ett deltidsjobb vid sidan av om det vara inte inkräktar på fler procent än vad det är på.


    Du får räkna på det. Sätt dig in i vad du måste omsätta och vilka marginaler du måste ha. Har du koll på arbetsgivaravgifter, preliminärskatt och tjänstepension?
  • Anonym (Naivt)

    Tycker du låter väldigt naiv.
     
    1. Du vet inte vad du vill göra, men driva företag vill du. Är det något du förmedlar till dina elever (jag vill inte plugga men, bli rik på typ blogg så det är ok att inte plugga).
    2. Att driva företag är långt ifrån heltid. Oftast jobbar man 8-10 timmar med själva jobbet och sen har man 3-5 timmar i veckan med pappersarbete. 
    3. Dom första 5 åren kan man inte räkna med någon vidare vinst utan kanske få ut 10 000kr/månad.
    4. Semester är inte att tänka på. Jonbbar man inte under semestern så måste man ändå vara anträffbar.
    5. Telefonen måsta man vara tillgänglig på 24/7 annars tröttnar kunderna, dom vill ha svar ASAP.

    Det jag tror som du i såfall skulle försöka slå dig in på är nog privatlärare/läxhjälp med RUT avdrag. Detta kommer dock generera kvälls och helg jobb.

  • Anonym (Vill bli egen)
    Anonym (Naivt) skrev 2020-09-24 11:38:59 följande:

    Tycker du låter väldigt naiv.

     

    1. Du vet inte vad du vill göra, men driva företag vill du. Är det något du förmedlar till dina elever (jag vill inte plugga men, bli rik på typ blogg så det är ok att inte plugga).

    2. Att driva företag är långt ifrån heltid. Oftast jobbar man 8-10 timmar med själva jobbet och sen har man 3-5 timmar i veckan med pappersarbete. 

    3. Dom första 5 åren kan man inte räkna med någon vidare vinst utan kanske få ut 10 000kr/månad.

    4. Semester är inte att tänka på. Jonbbar man inte under semestern så måste man ändå vara anträffbar.

    5. Telefonen måsta man vara tillgänglig på 24/7 annars tröttnar kunderna, dom vill ha svar ASAP.

    Det jag tror som du i såfall skulle försöka slå dig in på är nog privatlärare/läxhjälp med RUT avdrag. Detta kommer dock generera kvälls och helg jobb.


    Exakt vad är det som är naivt?

    Svarar på dina punkter.

    1. Jag vet vad jag vill göra. Det har jag ju skrivit. Varför skulle jag förmedla något sådant till mina elever bara för att jag vill starta ett företag där arbetsuppgifterna faktiskt är sådant som jag har både kunskap och utbildning inom? Det är väl bra att även unga ser andra möjligheter? Och pluggat har jag ju, i flera år. Däremot har jag aldrig drivit företag men det är väl inget hinder för att börja? Varenda företagare har ju någon gång varit grön. Och det där med att bli rik och på just bloggande, det är bara att försöka stoppa ord i min mun. Jag föreställer mig inte att jag skulle bli rik på detta, men jag hoppas att jag kan försörja mig på det. Tycker det är en väldig skillnad.

    2. Jag jobbar ständigt som det är redan nu. Fulla dagar på skolan och därefter jobb varje kväll hemma. Skillnaden skulle vara att jag gör något för min egen del än sliter i ett system där vi inte får någon uppskattning för det vi gör. Och sedan skulle jag vinna en massa tid på att inte behöva pendla långt som jag gör nu.

    3. Det är jag medveten om. Kan som sagt tänka att jobba deltid i början med annat för att få in mer.

    4. Jag har inga problem med att vara anträffbar när det är semestertider.

    5. Jag har telefonen på och svarar alltid när någon ringer. Men samtidigt undrar jag hur ofta någon skulle ringa mig mitt i natten. Jag tror inte att en kund skulle tröttna om jag inte svarar på direkten.

    Efter alla svar om att jag är naiv så är mina stora funderingar fortfarande de som följer här nedan, för jag vet att det funnits fler i samma sits:

    Hur har ni andra gjort? Vad hade ni för jobb/yrke innan och vad startade ni för firma? Hur tog ni första steget och hur gick det? Kan ni leva endast på det? Vad blev det för löneskillnad för just er?
  • Anonym (Fd egen)

    Jag hade intäkter att ta ut lön så jag klarade mig men inkomsterna var ojämna. Ett år var det motsvarande 20.000kr/mån och ett år hade jag så mycket pengar att jag knappt visste vad jag skulle göra med dem. Hade ett uppdrag åt en stor kund och fakturerade fantasisummor under några månader.. Det finns inga garantier eller minimilöner. Jag hade väldigt låga kostnader förutom mitt eget löneuttag.

    Du måste fokusera på din affärsidé, vad ska du göra för att få det du vill ska hända? Vem ska köpa det du säljer? Vilka är konkurrenterna? Varför ska kunderna välja dig före någon annan? Priskänsligare? Har kunderna pengar? Kan du sälja? Förhandla?

    Du kan säkert lära dig måsten såsom lagkrav, bokföring , likviditetsplanering och vad ett löneuttag faktiskt kostar. Det är inte raketforskning på något sätt. Det svåra är att tjäna tillräckligt med pengar och att inte överskatta marknaden.

Svar på tråden Vad för sorts egen firma har ni?