• Anonym (N)

    Kommer jag inte få någon betald semester?

    JAg är anställd from 15 sep. Det är jag själv som gör min lön, så har ingen annan att fråga. Har försökt att googla runt men får inget bra svar på hur många semesterdagar jag tjänar in per månad? På unionen stod det att jag kommer ha noll betalda sememstetdagar nästa år, det kan ju inte stämma?

  • Svar på tråden Kommer jag inte få någon betald semester?
  • Anonym (E)

    Omöjligt att veta utan att veta vad som står i ditt anställningsavtal och kollektivavtal (inkl ev LOK).

  • Anonym (myself)

    Om ni inte tillämpar förskotssemester så får du ingen betald semester fram till sista mars nästa år (om ni kör det vanliga semesteråret), men 1:a april får du ca 13 dagar av betald semester om du har 25 semesterdagar i ditt avtal.

  • Anonym (Intjänandeår)

    Läs ditt kollektivavtal, läs semesterlagen. Om det är du som gör din lön så antar jag att det också är du som skall räkna ut semestern? Varför har du denna uppgiften när du inte har kompetensen för det?

    Finns ingen rimlighet i att du inte skulle ha betald semsTef alls nästa år. Intjänandeåret ligger normalt året före semsteråret. Med andra ord tjänar du från den 15september-31mars in semester till nästa år vilket rimligtvis borde bli någonstans runt 13 dagar.

    Men det du behöver veta är helt enkelt hur intjönandeåret ligger i förhållandet till semesteråret.

    Vill du sedan veta exakt hur du utför beräkningen så finns detta specificerat i semesterlagen

  • Anonym (Intjänandeår)

    Ja.Du bör ju naturligtvis också kontrollera ifall erat semesterår bryter enligt normen i april eller inte

  • Anonym (Grabb)

    Du gör själv din lön men har ingen koll på din semester... ok...

    Som ovan skrev, det kan beror på vad som står i ditt anställningsavtal, eventuella kollektivavtal, din anställningsform, ditt semestervillkor...

    Men enkelt uttryckt så har de allra flesta rätt till 25 dagars semester. Dessa tjänar man in under det s k intjänade året, och tas sedan ut under semesteråret. Semesteråret sträcker sig från 1 april till sista mars.

    I ditt fall så kan man säga att du nu är under ditt intjänade år (givet att du har påbörjat en ny anställning, hos en ny arbetsgivare). Dvs du kommer att tjäna in semester f o m 15 sept t o m 31 mars 2021 - som du kan ta ut f o m 1 april 2021.

    Väldigt enkelt uttryckt så kan man säga att man tjänar in ca 2 semesterdagar per arbetad månad.

    Så utifrån din enkla information, så kommer du tjäna ihop ca 12-13 dagar under intjänade året.

    Men som sagt, det beror även på hur din anställning ser ut.

    Sen finns det AGs som tillämpar förskottssemester...

  • 170909

    Du har 25semesterdagar enligt lagen.
    Det som brukar bli förvirrande och missförstånd omkring är huruvida man får betalt för dagarna eller inte.
    Det finns betalda semesterdagar och obetalda, men de är alltid minst 25st per år. 

  • Anonym (N)

    Ni som hånar mig.. jag är den enda anställda på företaget så det finns inte så mycket val. Frågade chefen nu och han sa att man tjänar in ca 2 dagar i månaden( som jag trodde)

  • Anonym (Intjänandeår)
    Anonym (N) skrev 2020-09-24 11:58:41 följande:

    Ni som hånar mig.. jag är den enda anställda på företaget så det finns inte så mycket val. Frågade chefen nu och han sa att man tjänar in ca 2 dagar i månaden( som jag trodde)


    Från min sida handlade det inte om hån utan snarare en genuin fråga. I ditt läge tycker jag det låter orimligt att det inte är din chef som sköter detta?

    Ska du nu göra detta så bör du i första hand läsa ditt kollektivavtal och sedan semesterlagen. I en av paragraferna finns instruktioner för hur du beräknar semestern. Att säga 2 dagar per månad blir ju inte riktigt korrekt, så jag vill råda dig att kolla upp detta
  • Anonym (.)
    Anonym (Grabb) skrev 2020-09-23 13:18:49 följande:
    Du gör själv din lön men har ingen koll på din semester... ok...
    Till TS försvar: det är inte ovanligt i små firmor.
    Det finns helt enkelt inte utrymme för HR-avdelning och chefen är ägaren som saknar kunskap och intresse för personalfrågor. Alltså anställs någon ekonomikunnig som får fixa allt sådant inklusive sin egen.
  • Anonym (plopp)

    Semesteråret brukar löpa från 1 april till 31 mars året därpå. Så nästa sommar kommer du att kunna använda de semesterdagar du tjänat in från den 15 september till den 31 mars nästa år. Antalet årliga semesterdagar regleras i kollektivavtal och anställningsavtal. Offentligt anställda brukar få runt 25-30 semesterdagar per år. Antalet semesterdagar i den privata sektorn varierar. På vissa håll tillämpas förskottssemester. Men oavsett hur många semesterdagar du tjänat in har du enligt lagen rätt till 4 veckors sammanhängande ledighet under sommaren.

  • Anonym (Intjänandeår)
    Anonym (plopp) skrev 2020-09-26 12:28:19 följande:

    Semesteråret brukar löpa från 1 april till 31 mars året därpå. Så nästa sommar kommer du att kunna använda de semesterdagar du tjänat in från den 15 september till den 31 mars nästa år. Antalet årliga semesterdagar regleras i kollektivavtal och anställningsavtal. Offentligt anställda brukar få runt 25-30 semesterdagar per år. Antalet semesterdagar i den privata sektorn varierar. På vissa håll tillämpas förskottssemester. Men oavsett hur många semesterdagar du tjänat in har du enligt lagen rätt till 4 veckors sammanhängande ledighet under sommaren.


    Vill bara tydliggöra här, jag förstår ju att du vet det men vill göra det tydligt för ts, att hen alltså har rätt till 25 semesterdagar, men att de som överstiger det hen tjänat in i semesterlön blir obetald smester.

    Utöver detta vill jag även tillägga att fyra veckors sammanhängande både kan avtalas bort genom kollektivavtal, och även vid särskilda skäl även utan kollektivavtal
  • Glinda från Oz

    Det låter som att du är en egenföretagare som är anlitat av ett annat företag eftersom du själv bestämmer din lön. Som egen företagare bestämmer man oftast helt själv hur man gör, inom vissa branscher finns det regler att hålla sig till och då är det ditt ansvar att följa dem. 


    I vissa yrken ingår semesterersättningen i lönen också, det är inte okej att göra så men en del företag gör det i alla fall. 

  • Anonym (N)

    Alltså jag vet att man man tjänar in semester mellan mars-april. Det jag blev konfunderad över var att när jag knappade in hur länge jag hinner jobba tills låt oss säga augusti på unionens sida, stod det att jag har 0 betalda semester dagar att ta ut.

    Jag tycker att det rimligtvis borde vara iaf 20 dagar.

  • Anonym (Intjänandeår)
    Anonym (N) skrev 2020-09-26 21:16:17 följande:

    Alltså jag vet att man man tjänar in semester mellan mars-april. Det jag blev konfunderad över var att när jag knappade in hur länge jag hinner jobba tills låt oss säga augusti på unionens sida, stod det att jag har 0 betalda semester dagar att ta ut.

    Jag tycker att det rimligtvis borde vara iaf 20 dagar.


    Det är inte så att du får upp antal dagar du har rätt till DETTA semesterår? Alltså tiden som är kvar fram tills det nya semesteråret april 2021?

    Hade du en anställning innan denna? Isf har du rätt till obetald semester i den omfattning du inte redan tagit ut (alltså resten av de 25 du inte tagit ut) fram tills det nya semesteråret.

    Har du däremot studerat eller liknande och påbörjade din anställning efter den 31 augusti har du endast rätt till 5 obetalda dagar fram till nya semesteråret
  • Anonym (N)
    Anonym (Intjänandeår) skrev 2020-09-26 21:25:51 följande:

    Det är inte så att du får upp antal dagar du har rätt till DETTA semesterår? Alltså tiden som är kvar fram tills det nya semesteråret april 2021?

    Hade du en anställning innan denna? Isf har du rätt till obetald semester i den omfattning du inte redan tagit ut (alltså resten av de 25 du inte tagit ut) fram tills det nya semesteråret.

    Har du däremot studerat eller liknande och påbörjade din anställning efter den 31 augusti har du endast rätt till 5 obetalda dagar fram till nya semesteråret


    Innan denna anställningen har jag varit arbetslös. Har inte tänkt ta ut någon semester förrän tidigast slutet av juli nästa år.

    Ja den uträkning var kanske för detta året men jag tror jag skrev in hur många dagar jag jobbar innan jag tar ut semester.
  • Anonym (Intjänandeår)
    Anonym (N) skrev 2020-09-27 20:24:18 följande:

    Innan denna anställningen har jag varit arbetslös. Har inte tänkt ta ut någon semester förrän tidigast slutet av juli nästa år.

    Ja den uträkning var kanske för detta året men jag tror jag skrev in hur många dagar jag jobbar innan jag tar ut semester.


    Spelar ingen roll så länge det är inställt på att semester kommer tas ut i år. De utgår från att intjönandeåret ligger året före semesteråret. Så äcen om du arbetar sedan i maj detta år så hade uträkningen Isf sagt noll, eftersom de dagar du tjänar in i år inte får användas förens nästa år. Om det nu är det ditt kollektivavtal säger
  • Anonym (N)
    Anonym (Intjänandeår) skrev 2020-09-27 20:30:56 följande:

    Spelar ingen roll så länge det är inställt på att semester kommer tas ut i år. De utgår från att intjönandeåret ligger året före semesteråret. Så äcen om du arbetar sedan i maj detta år så hade uträkningen Isf sagt noll, eftersom de dagar du tjänar in i år inte får användas förens nästa år. Om det nu är det ditt kollektivavtal säger


    Aha ok tack för svaret:)
Svar på tråden Kommer jag inte få någon betald semester?