• Wed 23 Sep 2020 21:02
    861 visningar
    8 svar
    8
    861

    Pappa fått stroke, men vill inte träffa honom.

    Hej.


    Jag är 24 år, och under hela min uppväxt så har jag levt med psykisk misshandel, dysfunktionellt, och inte fått någon närhet eller kärlek som barn, varken från mamma eller pappa. Mamma har alltid varit psykiskt sjuk, hotat oss som barn, slått oss osv. Pappa har aldrig gjort något. Mitt minne av honom är att han ligger på soffan, sover, kollar tv, och med vissa mellanrum sagt till mig " du kommer hamna på gatan, du har ingen framtid, du kommer bli knarkare".


    (intressant att jag aldrig brukat någon form av drog)  men han sa detta med samband att jag inte brukade allvar i skolan. Och varför inte det? Jo för att det var ständigt kaos hemma, fick inget stöd och där var ingen som såg mig, hörde eller ville för den delen. 


    ni har fått _extremt_ lite backstory nu va, på hur det va, men i det stora hela så hade jag kunnat skriva en bibel om detta. Men nog om saken. 


    Min pappa har fått två stroke, och jag har inte sett honom på fyra år ungefär, och jag är inte särskilt intresserad, varför ska jag visa intresse när det har aldrig funnits ett intresse ur hans syn?  Han är tillsammans med en dam, och hon smsar mig förtvivlat att jag borde gå och ta hand om honom, och passa honom. Hon skriver med jämna mellanrum och säger att hon ska lassa av honom hos mig.. vilket är väldigt skumt enligt mig? Hon verkar inte veta något om våran relation. 


    Ska man träffa honom? Vad hade ni gjort? 


     

  • Svar på tråden Pappa fått stroke, men vill inte träffa honom.
  • Wed 23 Sep 2020 21:45
    #1

    Vissa går med på guilt-trippen och ställer upp fast de bara får skit av sina föräldrar, jag gör det inte. 

    Du måste välja efter vad du själv kan leva med. Vad säger dina syskon?
    Ställer de upp eller har ni alla tagit avstånd?


    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Wed 23 Sep 2020 21:51
    #2

    Mina syskon har tagit avstånd helt och hållet, de ville inte ha något med honom att göra när han sagt att han inte ville se oss något mer, och att han har skaffat ny familj. Efter denna incident har han försökt få kontakt med dom (via mig). Jag är den enda, och sista som ringt han någon gång bara för att kolla läget, och för att något i mig säger att jag borde, men jag vet inte om jag gör det för ren vilja?


    Jag är kluven. 

  • Wed 23 Sep 2020 21:54
    #3
    lillesnigelaktadig skrev 2020-09-23 21:51:19 följande:

    Mina syskon har tagit avstånd helt och hållet, de ville inte ha något med honom att göra när han sagt att han inte ville se oss något mer, och att han har skaffat ny familj. Efter denna incident har han försökt få kontakt med dom (via mig). Jag är den enda, och sista som ringt han någon gång bara för att kolla läget, och för att något i mig säger att jag borde, men jag vet inte om jag gör det för ren vilja?


    Jag är kluven. 


    Jag tenderar att ta folk på orden om de säger att de aldrig vill se mig mer.

    Men som sagt, det är du som måste leva med det beslut du nu tar. Och kanske tänka igenom detta hela vägen- skulle du gå på hans begravning? Skulle det kännas konstigt att inte göra det?

    Vad är mest troligt att du kommer att ångra?
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Wed 23 Sep 2020 21:59
    #4

    Som man sår får man skörda. Gubben förtjänar inte din omtanke.

  • Wed 23 Sep 2020 22:22
    #5

    Jag gick och träffade min pappa på dödsbädden, innan hade jag inte sett honom på ca 10 år.
    Det var för min skull och inte hans, han bad inte mig komma. Efteråt så hamnade jag i en depression, det var så mycket osagt och ouppklarat att det var rent löjligt åt det. Han såg inte ens åt mitt håll när jag var där. Han ville inte ens ha mig där tror jag.

    Jag kände att jag ville dit och säga hej då, inget annat.

    Så känn efter vad du vill och så gör du så. Ingen kan säga vad du ska eller inte ska göra. Men du måste kunna leva med ditt beslut.
    Sedan så ska du komma ihåg att även om du inte hälsar på honom på sjukhuset så kan du hälsa på honom senare.
    Det är nu och inte för alltid du tar beslutet.

    När din pappa ska komma hem så kommer ett vårdteam se över hans behov och han kommer få hemtjänst som hjälper honom med det som behövs. Han kommer få rehab och han kommer få färdtjänst.
    Du behöver inte ta över något ansvar. Sjukhuset ordnar allt för honom.

  • Wed 23 Sep 2020 22:34
    #6

    Om du inte vill träffa honom utan stroke ser jag inte varför du skulle träffa honom med stroke. Det du behöver tänka på är att många som får en stroke inte lever särskilt länge, och han har nu haft två, så fundera på om du vill ha något slags avslut. Det kan mycket väl hända att du ångrar dig annars.

  • Wed 23 Sep 2020 22:46
    #7

    Beklagar verkligen din uppväxt, inget barn ska ha det så. Hoppas du har bra syskon! Din pappa förtjänar inte dig alls

  • Thu 24 Sep 2020 07:11
    #8

    Jag brukar alltid hålla hårt på familjen. Men i ditt fall tycker jag att du inte behöver göra något för din pappas skull. Om du däremot vill träffa honom för din EGEN skull så är det något annat.

    Tänk också på att din pappa kanske inte heller hade det så enkelt med en sjuk fru och fler barn att ta hand om. Det ursäktar inte dåliga saker men kanske kan ge dig en förståelse för honom.

    Du behöver inte ta hand om honom och det låter som hans sambo vill lämpa över ansvaret på er barn.

    Du kan också leva ditt liv och bara besöka graven när den dagen kommer.

Svar på tråden Pappa fått stroke, men vill inte träffa honom.