• Anonym (Tvåbarnmamma)

    Små barns boende och umgänge

    Hej! Ber om ursäkt redan nu för det här kommer bli långt.

    Jag och mitt ex har 2 små barn tillsammans, ena är 3 och andra lilla knodden är ett halvår. Pappan flyttade ut innan bebisen föddes. 3-åringen har vi gemensam vårdnad om och får halva barnbidraget var, bebisen har jag ensam vårdnad om och får hela barnbidraget för.

    Ska försöka ta allt i rätt ordning nu. När vi flyttade isär var planen att 3-åringen skulle bo växelvis, med täta byten, typ 2-2-3. Med anledning av detta delade vi hans saker lika mellan oss, kläder, leksaker etc. Men nu var det inte alls så det blev. Första tiden var 3-åringen inte hos sin pappa alls för han påstod att det inte var barnsäkert i lägenheten. Efter en månad ungefär började det fungera bättre, dock inte som det var planerat, 3-åringen var fortfarande mest hos mig men kanske 10 dagar hos pappa totalt den månaden?

    Sen verkar pappan ha tappat intresset, ville ut och dricka, dejta, träffa kompisar, spela etc. Så månaden därefter var 3-åringen bara där 2-3 dagar. Då försökte jag prata med pappan om underhåll men det kom inte på tal enligt honom, så jag rådfrågade FK som sa att jag skulle göra en ansökan så gör de en utredning. Sagt och gjort, de beviljade mig underhållsstöd. Pappan blev rasande. Påstår att 3-åringen ska bo växelvis, kräver det till och med. Så då gjorde vi ett nytt schema så 3-åringen skulle bo växelvis. Pappan var med på det, men levde inte upp till det. Alltid massa ursäkter. Han ville ju åka på resor. Spendera tid med vänner/flickvän. Var han sjuk ville han inte smitta 3-åringen, var 3-åringen sjuk ville han inte bli smittad. Alltid något. Så i genomsnitt var 3-åringen hos honom 8 dagar per månad. (Till exempel bara 5 dagar månaden jag födde bebisen och var hemifrån 2 dygn.)

    Så jag fortsatte ju få underhållsstöd från FK och han fortsatte vara arg för det. Sen har ju underhållsstöd för bebisen tillkommit också och han är ännu argare. Jag kanske ska nämna att han saknar inkomst också så det är inte han som behöver betala till mig, han får en skuld hos FK.
    Jag kunde ju ansökt om att få hela barnbidraget för 3-åringen också men det har jag inte gjort, jag har det inte så gott ekonomiskt som föräldraledig ensamstående men jag orkar inte bråka mer.

    Han vill däremot bråka om allt. Han säger att jag ska köpa allt till 3-åringen eftersom jag får underhåll. Inklusive mat när han har umgänge. Jag har ju pratat med familjerätten och vet att det inte stämmer men det är han döv för. Jag vet att han kan få göra avdrag på summan OM han har 3-åringen 5 dygn i sträck eller mer än 6 dygn/månad, men de flesta månader är det ju inte så. Aldrig 5 dygn i sträck. Det är också jag som köper blöjor till förskolan, men jag använder inte ens platsen. De vädjar till föräldralediga/arbetslösa m.m att ha barnen hemma pga coronapandemin och personalbristen den medför när alla med förkylningssymptom måste stanna hemma. Så 3-åringen går bara på förskolan på pappas dagar, och då långa dagar, gärna 10-11 timmar trots att pappan inte har behov för det men det kan jag inte bevisa tyvärr. Tipsade förskolan och de skulle prata med honom sen vet jag inget mer. Men det är i alla fall trots det jag som förser dem med blöjor.

    Jag köper såklart kläderna till 3-åringen men har inte köpt några extra att ha hos pappan, eftersom vi tog hälften var när vi flyttade isär och 3-åringen inte bytt storlek sen dess. Han har alltså mer än tillräckligt med kläder för umgängestillfällena. Däremot har jag skickat dit mer kläder, som vi fått från pappas familj/bekanta som råkade bli kvar hos mig när vi delade upp. Kändes bättre att det skulle vara hos pappan. En del av de sakerna var inte rätt storlek dock men jag tänkte att pappan vill väll ha det ändå eftersom det kom från hans sida. Lägga undan de små och spara de stora tills 3-åringen vuxit i dem typ?
    Nu är det så att jag alltid skickar 3-åringen till pappa i fina, passande kläder och ALLTID får tillbaka honom i just de kläderna från hans familj/bekanta som jag inte ville ha hemma hos mig, och i de flesta fallen också det som är fel storlek. Jag får aldrig se de kläderna jag köpt igen, och det här har pågått länge nu. Jag kan inte skicka honom till pappan i de kläder han kommer tillbaka därifrån i, det har jag inte samvete för... Usch rent ut sagt. Så jag får köpa nya och allt jag köper fastnar hos pappan. Och stövlar, mössor, vantar, JACKOR till och med "glöms kvar" hos pappan och har jag extrem tur får jag tillbaka det efter nästa umgänge men oftast inte... Familjerätten tyckte att jag skulle ta upp det i tingsrätten. För dit ska vi.

    Pappan gjorde en stämningsansökan mot mig för att han så gärna vill att 3-åringen ska bo växelvis, (i alla fall på pappret så han slipper betala underhåll) vilket jag tidigare har gått med på men han inte kunnat leva upp till. Nu vill jag ju inte gå med på växelvis längre eftersom han bara ställer in. Vidare vill han ha gemensam vårdnad om bebisen också, och att även bebisen ska bo växelvis. I det fall att tingsrätten inte tycker det är lämpligt för barnen att bo växelvis yrkar han på att de båda ska bo stadigvarande hos honom............... Ja, även bebisen.

    Till saken hör det ju att jag ammar, och att pappan träffat bebisen totalt ca 20-25 gånger (30 min/gång) på ett halvår, trots att jag sagt att han får hälsa på sin bebis precis hur ofta han vill. Men det är ju jobbigt att åka hem till mig... (Fast vi bor i samma stad och han har bil.) Jag har föreslagit att möta upp honom nånstans så kan vi ta promenad med bebisen men det har inte funnits nåt intresse för det, han vill ju inte gå med mig... I så fall ska han ha bebisen själv. Han bryr sig ju inte om att jag är bebisens trygghet och så sällan som de träffats är han ju en främling för bebisen. Jag säger inte att han aldrig kommer få vara ensam med bebisen såklart, bara att de behöver bygga upp en anknytning först och jag förstår inte hur han tänkt göra det på 30 min varannan vecka...

    Med det tror jag ju att mina chanser i tingsrätten är ganska goda men jag har aldrig vart med om något sånthär tidigare så skulle värdera er input! Jag svarade på stämningsansökan via mitt ombud, att eftersom pappan ställt in umgänge så väldigt många gånger vill jag att 3-åringen ska bo hos mig, bebisen ska såklart få fortsätta bo hos mig, han är alldeles för liten för något annat... Och så vill jag ha ensam vårdnad även om 3-åringen eftersom jag och pappan inte kan komma överens om någonting.

    Vad behöver jag tänka på inför tingsrätten, har ni liknande erfarenheter? Jag förstår att det är väldigt mycket nu men har ni något relevant för bara en del av det hela är jag tacksam...! Ville få med allt viktigt men kan säkert ha missat något ändå.
    Vad borde jag betala för när jag får underhållsstöd, och vad bör pappan faktiskt betala för själv under umgängena, han får ju fortfarande halva barnbidraget? Skulle han kunna få igenom växelvis boende för barnen trots hur det varit eller bör jag ta ett djupt andetag och slappna av lite?
  • Svar på tråden Små barns boende och umgänge
  • smulpaj01

    Jag har ingen erfarenhet av detta eftersom jag alltid levt ensam med mitt barn. Men jag vill nästan ge dig en eloge, det verkar såååå jobbigt att behöva kämpa med dina 2 små och ändå försöker du på alla sätt försöka få barnen att umgås och få anknytning till sin pappa. Egentligen vill jag säga att du ska se dig själv som HELT ensamstående så du slipper allt tjafs från honom, särskilt intresserad av sin papparoll verkar han ju inte vara ändå.

    Tråkig sits, men du verkar extremt stark! Varmt lycka till!

  • Anonym (ooo)

    Du kan andas ut lite. Rätten vill oftast att man försöker komma överens innan man går in i rättssalen men detta vet ju din advokat om. Med den historiken har han ju inte precis visat att han kan ta sitt föräldraansvar. 
    Det kommer säkert bli tuffa diskussioner, för har han ett ombud så kommer förstås den dra i alla trådar den kan. 

    Det du och din advokat hela tiden ska säga är vad som är bäst för barnen (och det är inte en förälder som ställer in umgänge stup i kvarten och enbart vill ha 50&50 pga pengarna) Hoppas du sparar eventuella sms oh sånt, där han avslöjar hur han egentligen tänker.

    Jag skulle säga att det är rätt lugnt. Att han yrkar på växelvis även för en liten bebis eller att barnen ska bo på heltid hos honom, med hans historik, låter helt märkligt. 

    Eftersom du tidigare varit med på växelvis men att han sen inte skött det är ju väldigt viktigt att påvisa i rätten, om han påstår att han inte "får" ha 50% - det är ju hans eget agerande som gjort det så.

  • Drottningen1970

    Om han inte har inkomst får han ingen skuld hos FK under förutsättning att han informerat dom

    Om att han inte har inkomst. Kunskap om det kanske skulle göra honom mindre arg.

  • Brumma

    1. Han får ingen skuld till f.kassan om de bedömt att han inte kan betala hela summan själv. Däremot blir han återbetalningsskyldig om de bedömt att han kan betala men i sjäöva verket inte kan. De räknar på inkomsten två år tillbaka så det kan ställa till problem såklart om man hade högre inkomst tidigare..

    2. Han får INTE göra avdrag om det är underhållsstöd genom f.kassan, enbart om han betalar direkt till dig (underhållsbidrag).

    Sedan hade jag nog ansökt om hela barnbidraget. Om pappan har halva nu kanske han kan använda det som "bevis" att han haft barnen växelvist?

    Gällande vad du ska köpa så gäller att umgängesföräldern står för ALLT på umgänget, men funkar det så är det naturligtvis bra att skicka med tex ytterkläder efter väder. Här verkar det dock inte funka så nej, det är inget du behöver skicka med heller.

    Skriv ner allt som försvinner. Skriv ner VARJE inställt umgänge. Spara mail.

  • Brumma
    Drottningen1970 skrev 2020-09-24 07:42:43 följande:

    Om han inte har inkomst får han ingen skuld hos FK under förutsättning att han informerat dom

    Om att han inte har inkomst. Kunskap om det kanske skulle göra honom mindre arg.


    De räknar på inkomsten (för två år sedan) och gör en beräkning på vad man ska betala. Denna summa som de kommer fram till kan man inte komma undan - man kan få anstånd, dvs skjuta upp betalningen, men den samlas då på hög och blir snabbt en hög skuld.

    Så han kan inte slippa betala tillbaka om det är den summan de räknar att han kan betala. De räknar om varje år.
  • Drottningen1970
    Brumma skrev 2020-09-24 10:02:26 följande:

    De räknar på inkomsten (för två år sedan) och gör en beräkning på vad man ska betala. Denna summa som de kommer fram till kan man inte komma undan - man kan få anstånd, dvs skjuta upp betalningen, men den samlas då på hög och blir snabbt en hög skuld.

    Så han kan inte slippa betala tillbaka om det är den summan de räknar att han kan betala. De räknar om varje år.


    Som jag sa. Om han anmält att han ej har inkomst så nollas han och behöver varken betala eller bli skyldig. Det handlar om nuläget inte två år tillbaks i tiden. Om han var betalningsskyldig för två år sedan och ej betalade ligger den skulden givetvis kvar.
  • Brumma
    Drottningen1970 skrev 2020-09-24 12:32:26 följande:

    Som jag sa. Om han anmält att han ej har inkomst så nollas han och behöver varken betala eller bli skyldig. Det handlar om nuläget inte två år tillbaks i tiden. Om han var betalningsskyldig för två år sedan och ej betalade ligger den skulden givetvis kvar.


    Fast nej.. det stämmer inte.

    Försäkringskassan räknar varje år ut vad man bör kunna betala. Denna uträkning baseras på inkomsten umgängesföräldern hade för två år sefan (taxerad inkomst). Så om man hade jobb året innan men är arbetslös nu bedöms man ändå kunna betala en högre summa. För att "nollas" (inte betala ngt alls pga ingen inkomst) behöver man alltså varit utan inkomst de senaste åren.

    Om man blir utan inkomst NU, kan man ansöka om uppskov men KRAVET på vad som skall betalas in ligger kvar tills nästa beräkning, och man blir betalningsskyldig.
  • Drottningen1970
    Brumma skrev 2020-09-24 13:53:31 följande:

    Fast nej.. det stämmer inte.

    Försäkringskassan räknar varje år ut vad man bör kunna betala. Denna uträkning baseras på inkomsten umgängesföräldern hade för två år sefan (taxerad inkomst). Så om man hade jobb året innan men är arbetslös nu bedöms man ändå kunna betala en högre summa. För att "nollas" (inte betala ngt alls pga ingen inkomst) behöver man alltså varit utan inkomst de senaste åren.

    Om man blir utan inkomst NU, kan man ansöka om uppskov men KRAVET på vad som skall betalas in ligger kvar tills nästa beräkning, och man blir betalningsskyldig.


    Fast det är ju bara om man inte anmält att man inte har inkomst. Om du berättar att du står helt utan inkomst gör de ju en ny beräkning.
  • Anonym (Tvåbarnmamma)
    Tack för era svar.
    Jag vet inte riktigt vad som gäller med försäkringskassan men det känns ju som att det är hans bit att klura ut och prata med dem om det. Han har haft viss inkomst under de senaste 2 åren, ett par jobb några få månader åt gången innan han slutat. Men jag har ingen aning om hur mycket han tjänat. Annars har han fått CSN men det är ju lån/bidrag. Eller fått pengar från sin familj.

    Jag tänkte att jag avvaktar med att söka hela barnbidraget ifall jag får ensam vårdnad om 3-åringen också, och söker då istället. Jag har intalat mig att det borde bli enklare? Eller är det dumt?

    Jag har sparat alla konversationer och min jurist rådde mig att spela in varje gång han kom för umgänge med bebisen ifall han säger fula saker om mig inför barnen igen. Men det är ju inte ofta han kommit och jag har inte kommit ihåg inspelning varje gång heller. Jag frågade min jurist om man verkligen fick spela in utan att den andra vet och fick svaret att så länge en av oss vet är det okej. Antar att det har lite med att göra att det är i mitt hem också men jag vet inte. Har tyvärr inte fångat något av avgörande betydelse, tror jag. Ska lyssna igenom igen.

    Det här växelvisa boendet vi kom fram till, det var inte 50-50, känns som jag borde klargöra det. Snarare ca 60-40. (Den första överenskommelsen var 50-50 men när det inte funkade och han blev arg för att jag sökt underhållsstöd gjorde vi en ny som var 60-40.)
    Det han ville var att ha 3-åringen just exakt minimigränsen för vad försäkringskassan räknar som växelvis boende, så han skulle slippa betala underhåll men samtidigt behöva ta hand om sitt barn så lite som möjligt... Den sista biten har han inte sagt rätt ut men han har sagt att han vill ha 3-åringen just exakt minimiantalet nätter/månad (för de räknar ju nätter, inte dagar) så han inte behöver betala underhåll. Det har jag skriftligt! Men inte ens det har han ju kunnat leva upp till med sitt genomsnitt på 8 nätter/månad och FK säger att 3-åringen räknas som hemmavarande. Det sa de senast idag när de hade gått igenom min nya ansökan om bostadsbidrag och undrade varför jag fyllt i att 3-åringen bor "delvis" hos mig och skrivit 22 på antalet dagar. (Eftersom det blir mitt genomsnitt på en 30 dagars-månad.) 
    Har man tråkigt och räknar varenda natt sedan vi flyttade isär har 3-åringen varit hos mig 72,83% av dem så närmare 3/4 av tiden.

    Fortsätter man ha tråkigt och har allt dokumenterat kan man också räkna ut att han spenderat totalt 12 timmar och 10 minuter med bebisen, men det är generöst räknat, avrundat uppåt varenda tillfälle.

    Men det är ju fortfarande ett stort steg att gå till tingsrätten och det känns ändock lite läskigt och nervöst. Det var ju han som skickade stämningsansökan, så då måste han ju tro att han kan få igenom det han vill? Vet han något som jag inte vet, som får siffrorna och hans undanflykter för att korta ner/slippa umgängena med 3-åringen att inte spela någon roll?
    Jag fick veta från mitt ombud att hans ombud har slutat så han har ett nytt. Detta var efter stämningsansökan så hans nya ombud ska alltså sätta sig in i situationen nu när vi ska till tingsrätten. Det känns ju som att jag har starka argument för min sak och att det inte kan gynna honom att behöva byta ombud sådär heller. Men jag kan inte riktigt släppa att han gjorde stämningsansökan och det hade han väll inte gjort om han själv trott att han kommer förlora? Som bevisning åberopas "Muntlig bevisning; fritt partsförhör med xxxx" (pappans namn) men det är allt. Och en liten rad om att de förbehåller sig rätten att komma med ytterligare bevisning. Så det får det ju att kännas som att han kommer stå där och säga att jag inte låtit honom ha 3-åringen mer, och inte låtit honom träffa bebisen oftare? Och det är ju liksom bara att öppna upp vår SMS-historik för att motbevisa?

    Försöker hålla mig borta från att läsa nyhetsartiklar om vårdnadstvister för de skriver ju bara om speciella fall där det gått helt galet... Men jag blir ju rädd att tingsrätten ska besluta att han får barnen bara för att inte falla in i normen liksom, det är ju vanligare att mammor får ha barnen än pappor. Men våra kön spelar ju ingen roll för det här, det är ju inte för att jag är kvinna som jag vill ha barnen hos mig, det är för att jag älskar dem mer än allt annat. Och det är ju inte för att han är man som han kortar ner/struntar i umgänge, det är ju för att ??????? Ja vad vet jag egentligen, jag får ju bara hans ursäkter om att vilja spendera tid med vänner eller utöva intressen eller sjukdom etc. (Jag har ju barnen hos mig även om jag eller de är sjuka såklart, jag anser ju att jag är lika mycket mamma då så den ursäkten tycker jag nog nästan är värst.)
    Men jag kanske inte ska säga att biologin inte spelar någon roll alls heller. Jag ammar ju bebisen, det skulle jag inte kunna göra om jag inte burit honom i (nästan) 9 månader och hade rätt delar för det. Så för bebisen kanske det spelar roll att jag är mamma då... Men vad gäller 3-åringen kan vi ju teoretiskt sett ta hand om honom lika bra oavsett.
  • Brumma
    Drottningen1970 skrev 2020-09-24 16:43:16 följande:

    Fast det är ju bara om man inte anmält att man inte har inkomst. Om du berättar att du står helt utan inkomst gör de ju en ny beräkning.


    Nej.

    Om man plötsligt förlorar i inkomst kan man få UPPSKOV, inte slippa betalningsskyldighet. Försäkringskassan räknar inte om varje gång någon står utan inkomst, för att sedan räkna om igen när man återigen får en inkomst. Står du helt utan inkomst får du ansöka om UPPSKOV/ANSTÅND.

    Läs gärna här under frågan "vad för jag om jag inte har råd att betala".

    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/Barnet_bor_inte_hos_dig/underhallsstodlank
  • Brumma
    Anonym (Tvåbarnmamma) skrev 2020-09-24 22:05:20 följande:

    Tack för era svar.Jag vet inte riktigt vad som gäller med försäkringskassan men det känns ju som att det är hans bit att klura ut och prata med dem om det. Han har haft viss inkomst under de senaste 2 åren, ett par jobb några få månader åt gången innan han slutat. Men jag har ingen aning om hur mycket han tjänat. Annars har han fått CSN men det är ju lån/bidrag. Eller fått pengar från sin familj.Jag tänkte att jag avvaktar med att söka hela barnbidraget ifall jag får ensam vårdnad om 3-åringen också, och söker då istället. Jag har intalat mig att det borde bli enklare? Eller är det dumt?Jag har sparat alla konversationer och min jurist rådde mig att spela in varje gång han kom för umgänge med bebisen ifall han säger fula saker om mig inför barnen igen. Men det är ju inte ofta han kommit och jag har inte kommit ihåg inspelning varje gång heller. Jag frågade min jurist om man verkligen fick spela in utan att den andra vet och fick svaret att så länge en av oss vet är det okej. Antar att det har lite med att göra att det är i mitt hem också men jag vet inte. Har tyvärr inte fångat något av avgörande betydelse, tror jag. Ska lyssna igenom igen.Det här växelvisa boendet vi kom fram till, det var inte 50-50, känns som jag borde klargöra det. Snarare ca 60-40. (Den första överenskommelsen var 50-50 men när det inte funkade och han blev arg för att jag sökt underhållsstöd gjorde vi en ny som var 60-40.)Det han ville var att ha 3-åringen just exakt minimigränsen för vad försäkringskassan räknar som växelvis boende, så han skulle slippa betala underhåll men samtidigt behöva ta hand om sitt barn så lite som möjligt... Den sista biten har han inte sagt rätt ut men han har sagt att han vill ha 3-åringen just exakt minimiantalet nätter/månad (för de räknar ju nätter, inte dagar) så han inte behöver betala underhåll. Det har jag skriftligt! Men inte ens det har han ju kunnat leva upp till med sitt genomsnitt på 8 nätter/månad och FK säger att 3-åringen räknas som hemmavarande. Det sa de senast idag när de hade gått igenom min nya ansökan om bostadsbidrag och undrade varför jag fyllt i att 3-åringen bor "delvis" hos mig och skrivit 22 på antalet dagar. (Eftersom det blir mitt genomsnitt på en 30 dagars-månad.) Har man tråkigt och räknar varenda natt sedan vi flyttade isär har 3-åringen varit hos mig 72,83% av dem så närmare 3/4 av tiden.Fortsätter man ha tråkigt och har allt dokumenterat kan man också räkna ut att han spenderat totalt 12 timmar och 10 minuter med bebisen, men det är generöst räknat, avrundat uppåt varenda tillfälle.Men det är ju fortfarande ett stort steg att gå till tingsrätten och det känns ändock lite läskigt och nervöst. Det var ju han som skickade stämningsansökan, så då måste han ju tro att han kan få igenom det han vill? Vet han något som jag inte vet, som får siffrorna och hans undanflykter för att korta ner/slippa umgängena med 3-åringen att inte spela någon roll?Jag fick veta från mitt ombud att hans ombud har slutat så han har ett nytt. Detta var efter stämningsansökan så hans nya ombud ska alltså sätta sig in i situationen nu när vi ska till tingsrätten. Det känns ju som att jag har starka argument för min sak och att det inte kan gynna honom att behöva byta ombud sådär heller. Men jag kan inte riktigt släppa att han gjorde stämningsansökan och det hade han väll inte gjort om han själv trott att han kommer förlora? Som bevisning åberopas "Muntlig bevisning; fritt partsförhör med xxxx" (pappans namn) men det är allt. Och en liten rad om att de förbehåller sig rätten att komma med ytterligare bevisning. Så det får det ju att kännas som att han kommer stå där och säga att jag inte låtit honom ha 3-åringen mer, och inte låtit honom träffa bebisen oftare? Och det är ju liksom bara att öppna upp vår SMS-historik för att motbevisa?Försöker hålla mig borta från att läsa nyhetsartiklar om vårdnadstvister för de skriver ju bara om speciella fall där det gått helt galet... Men jag blir ju rädd att tingsrätten ska besluta att han får barnen bara för att inte falla in i normen liksom, det är ju vanligare att mammor får ha barnen än pappor. Men våra kön spelar ju ingen roll för det här, det är ju inte för att jag är kvinna som jag vill ha barnen hos mig, det är för att jag älskar dem mer än allt annat. Och det är ju inte för att han är man som han kortar ner/struntar i umgänge, det är ju för att ??????? Ja vad vet jag egentligen, jag får ju bara hans ursäkter om att vilja spendera tid med vänner eller utöva intressen eller sjukdom etc. (Jag har ju barnen hos mig även om jag eller de är sjuka såklart, jag anser ju att jag är lika mycket mamma då så den ursäkten tycker jag nog nästan är värst.)Men jag kanske inte ska säga att biologin inte spelar någon roll alls heller. Jag ammar ju bebisen, det skulle jag inte kunna göra om jag inte burit honom i (nästan) 9 månader och hade rätt delar för det. Så för bebisen kanske det spelar roll att jag är mamma då... Men vad gäller 3-åringen kan vi ju teoretiskt sett ta hand om honom lika bra oavsett.


    Du har även rätt att spela in telefonsamtal om du själv är part i samtalet utan att den andra parten vet det, så det har inget med att det är ditt hem att göra :)

    Det låter smått omöjligt att du skulle bli av med boende och vårdnad, om det du skriver stämmer. Och om du kan visa på att det är han som ställt in umgänge, inte du. Jag tror verkligen inte att du behlver oroa dig, men jag förstår att du gör det - det är väl omöjligt att låta bli..

    Håll dig till saklig fakta, inte känslor.

    Och inte saker som att du ammar barnet, det är ingen giltig anledning vare sig för boende, umgänge eller vårdnad.

    Ps. Självklart är det inte din sak att reda ut vad som gäller från hans sida gällande underhållsstödet. Jag har bara svårt för att låta falsk "fakta" spridas som sanning - någongpng kanske det faktiskt ÄR viktigt och då kan felaktig information försvåra för någon annan..
Svar på tråden Små barns boende och umgänge