• FridaKahlo

    Mitt ex - Hur blir jag av med skuldkänslorna?

    Var ihop med mitt ex i 8 år och nu (något år efter) så är jag lycklig med en annan man. Jag kan ändå inte sluta känna skuldkänslor över hur det slutade med mitt ex och gråta över det någon gång. Missförstå mig inte. Jag vill leva med mannen jag är med idag och har för längesen accepterat att jag och exet växte ifrån varandra i viktiga aspekter.

    Det var ett ömsesidigt beslut - tror jag. Vi växte ifrån varandra som man gör. Vi pratade dock aldrig om det, på riktigt. Det gick inte att ha en diskussion utan han var mest obrydd. Jag vet aldrig om han brydde sig eller inte, utan fick en kall vägg och småkommentarer som kanske sades för att han trodde att det var något jag ville höra.

    På grund av att jag inte fått ett riktigt avslut där man pratar om saker så har jag lagt så mycket skuld på mig själv. Även fast jag vet att det krävs två för att få en relation att fungera så tänker jag mest på att jag i stora perioder varit hård, krävande, argsint, elak... Ja en j'vla f**ta. Han har själv inte varit perfekt men han har alltid varit snäll i orden mot mig - och funnits där i de värsta perioderna av mitt liv. Jag vet idag vad mitt idiotiska beteende grundar sig i. Jag har också visat många fina sidor för honom. Jag kan ändå inte sluta känna skuld, eller sluta tänka på allt dåligt som jag orsakat under vår relation. Allt är mitt fel för att jag inte var en bättre person. Tänk om jag var det, då hade inte han mått så dåligt då och idag..

    Jag vill att han ska hitta någon som gör honom lycklig men blir ledsen över att det inte ser så ut. Och det är mitt fel att han mår som han mår nu.

    Jag vill be om ursäkt till honom men egentligen vet jag inte om det hjälper så mycket för honom eller mina skuldkänslor. Jag är också rädd att min nuvarande partner tar det fel.

    Vad gör man med skuldkänslorna egentligen.... och har dem rätt?

  • Svar på tråden Mitt ex - Hur blir jag av med skuldkänslorna?
  • Anonym (L)

    Jag har 2 barn med min sambo som jag älskar mycket. Men jag känner också skuld från mitt förra förhållande. Men jag känner också en enorm sorg, att man hade något så fint med något, och då bara tar det slut. Det är säkert 6 år sen det tog slut med exet och jag minns knappt hur det var att leva honom. Jag tror man får lära sig leva med de känslorna man har, acceptera dem som en del av sitt liv. Lära sig av det som gick snett för att vara en bättre partner i det nya förhållandet. Jag har många gånger tänkt att jag vill säga förlåt, och tacka för de år jag fick med honom. Men han är inte bra på att prata känslor så jag har släppt det. Försökte hos psykolog med, men de där vårdscentralpsykologerna var inte mycket att ha.

  • Anonym (())

    Hur vet du att han mår dåligt nu och att det beror på dig? Har ni kontakt?

    Varför tror du inte att det skulle hjälpa mot skuldkänslorna att be om ursäkt? Om det är något som hjälper mot skuldkänslor så är det väl just att be om ursäkt. Jag tycker du ska göra det. Om du ändå inte kan släppa detta sedan, så kanske du behöver gå i samtalsterapi för att må bra?

  • Anonym (Mamma 42)

    Försök tänka att du gjorde ditt bästa då utifrån den du va då och förlåt dig själv för allt som du känner att du kunde gjort annorlunda. Se inte de sakerna som "fel" utan tänk att du gjorde ditt bästa och att det finns en mening med att det blev som det blev..

  • FridaKahlo
    Anonym (L) skrev 2020-09-24 02:49:23 följande:

    Jag tror man får lära sig leva med de känslorna man har, acceptera dem som en del av sitt liv. Lära sig av det som gick snett för att vara en bättre partner i det nya förhållandet. Jag har många gånger tänkt att jag vill säga förlåt, och tacka för de år jag fick med honom. Men han är inte bra på att prata känslor så jag har släppt det. Försökte hos psykolog med, men de där vårdscentralpsykologerna var inte mycket att ha.


    Har du lärt dig att leva med känslorna mer och mer efter varje år? Hur långt efter exet träffade du din nuvarande?

    Det låter som mitt ex. Funderar om det räcker att skriva ett brev om kommunikationen ändå bara går en väg. Kan tänka mig att dem är skit. Jag funderar över att gå 1-3 tillfällen till en relationspsykolog. Det var i alla fall, nu i stunden, väldigt röstande att höra att man inte är själv med dessa känslor.
  • FridaKahlo
    Anonym (()) skrev 2020-09-24 07:21:14 följande:

    Hur vet du att han mår dåligt nu och att det beror på dig? Har ni kontakt?

    Varför tror du inte att det skulle hjälpa mot skuldkänslorna att be om ursäkt? Om det är något som hjälper mot skuldkänslor så är det väl just att be om ursäkt. Jag tycker du ska göra det. Om du ändå inte kan släppa detta sedan, så kanske du behöver gå i samtalsterapi för att må bra?


    Jag vet nog inte om det beror på mig men det sista han sa till mig var att han inte har något liv för att jag var hans liv. Efter det sa han upp vår vänskap. Vi har gemensamma vänner/släktvänner som berättar om saker som sker.

    Jag vet inte riktigt vad jag skulle få ut av det mer än att det kanske sårar min nuvarande partner som kan tro att jag vill ha kontakt med exet. Ja, håller med om samtalsterapi. Tror att detta egentligen bottnar sig i något djupare än relationen med mitt ex..
  • FridaKahlo
    Anonym (Mamma 42) skrev 2020-09-24 11:25:14 följande:

    Försök tänka att du gjorde ditt bästa då utifrån den du va då och förlåt dig själv för allt som du känner att du kunde gjort annorlunda. Se inte de sakerna som "fel" utan tänk att du gjorde ditt bästa och att det finns en mening med att det blev som det blev..


    Tack för dina ord. Får nog läsa detta om och om igen.
  • Anonym (Mamma 42)
    FridaKahlo skrev 2020-09-25 00:03:52 följande:

    Tack för dina ord. Får nog läsa detta om och om igen.


    Varsågod <3 Ja det har jag behövt göra med kan jag säga och det hjälper :)
  • Anonym (Anonym)

    Du kan alltid kontakta honom och be om ursäkt.

Svar på tråden Mitt ex - Hur blir jag av med skuldkänslorna?