• Southeast

    Tvätt

    Hej så efter ett antal google sökningar ger jag upp och ställer frågan här istället. 

    Hur bör jag tvätta min Rock? Materialet är bomull och det finns ingen tvättlapp på Rocken, tro mig jag har letat. 

    Tror ni att det funkar i maskinen? Vill inte riskera något. 

  • Svar på tråden Tvätt
  • Anonym (Eva)

    Jag skulle testa att tvätta i 30 grader, något fintvättsprogram.

  • Anonym (Eva)
    Southeast skrev 2020-09-24 17:16:13 följande:

    Okej vad menas med "fintvättsprogram" tvättar ej ofta.


    Tvättprogram för lite ömtåligare kläder, brukar vanligtvis användas till silke, siden och ull. 
  • Southeast

    Okej tack Eva, 

    Känns lite töntigt att vara så orolig över en sån här sak men jag vill verkligen inte förstöra rocken, den är fin. 

    Hur säker är du på att det skulle gå bra om jag tvättade den enligt dina instruktioner? (förstår att det är svårt att svara på)

  • Anonym (Eva)
    Southeast skrev 2020-09-24 17:49:07 följande:

    Okej tack Eva, 

    Känns lite töntigt att vara så orolig över en sån här sak men jag vill verkligen inte förstöra rocken, den är fin. 

    Hur säker är du på att det skulle gå bra om jag tvättade den enligt dina instruktioner? (förstår att det är svårt att svara på)


    Går inte att säga, du får välja att ta risken eller inte.
  • Anonym (M)
    Anonym (Eva) skrev 2020-09-24 17:05:38 följande:
    Jag skulle testa att tvätta i 30 grader, något fintvättsprogram.

    Ungefär vad jag också tänkte. Jag hade nog vågat mig på 40 grader om jag var helt säker på att det var 100% bomull.
  • Anonym (Hmmm...)

    Om den är tillverkad efter typ 60-talet borde det funnits tvättråd. Problemet är vilken typ av bomull, är det bara bomull, är rocken behandlad med nåt vattenavstötande ( s.k oljerock tex)? Då kanske den bara tål kemtvätt. Jag har dock tvättat flera klädplagg på "fel" tvätt och det har gått bra ändå. Du kan tex tvätta på ylleprogrammet 30 grader. Då borde inte mycket kunna gå fel.

  • Southeast

    Okej och det tvättmedel jag använder mig av, hur viktigt är det? jag använder kapslar, YLLE, SILKE varnar den för att man inte ska tvätta med det medel jag använder mig av.

    Silke och ull då va?

    är inte helt säker på om det enbart är bomull.

  • Kexsmula

    Jag tvättar alla ömtåliga kläder där det står endast handtvätt i 30 grader med låg centrifugering.

  • Anonym (Eva)
    Southeast skrev 2020-09-24 18:16:49 följande:

    Okej och det tvättmedel jag använder mig av, hur viktigt är det? jag använder kapslar, YLLE, SILKE varnar den för att man inte ska tvätta med det medel jag använder mig av.

    Silke och ull då va?

    är inte helt säker på om det enbart är bomull.


    Vill inte skambelägga men hur kan du veta så lite om tvätt? Vem tvättar dina vanliga kläder? Kan du inte rådgöra med den personen?
Svar på tråden Tvätt