• londonkarin

    Rutiner kring mobil 12-åring

    Hej! Min dotter är 12 år och vill ha sin mobil med sig hela tiden. Tidigare har hon haft skärmtid men det ville hon ta bort. Efter en massa bråk och förhandlingar kom vi fram till ingen skärmtid men att mobilen ska vara nere i köket nattetid. Så nu är min fråga, hur länge får era barn ha mobiler kvällstid? Var förvaras de under natten?

    Vet att vissa i hennes klass får ha den på rummet utan skärmtid, vilket jag aldrig skulle godkänna för en 12-åring som redan har ett beroende av sin mobil. Detta leder till ofantliga bråk här hemma och jag är alltid den ?strängaste och jävligaste mamman i stan? enl dottern.

    Försöker förklara att man inte förhandlar på det viset att vara arg och gå lös på inredning! (Hon kan i ilska kasta nåt etc). Har löst en hel del om att detta mobilberoende skapar så mycket problem hos dagens familjer så jag undrar om ni andra har bättre rutiner?

  • Svar på tråden Rutiner kring mobil 12-åring
  • hammarhajen

    Tycker det låter hur bra som helst att styra upp och sätta stopp för telefoner nattetid.

    Rör hon på sig något? Annars kan man ju villkora skärmen med minst 30 minuters (skärmfri) rörelse om dagen, t.ex. promenad med dig.

    Arg får hon väl bli, barn blir arga och behöver ändå gränser och hjälp att hitta rätt i livet..

  • Anonym (Mamma)

    En tolvåring ska inte ha en mobil över huvud taget.

    Om hon kastar saker skulle jag ta av henne mobilen helt och hållet, hon skulle få betala vad hon kastar sönder, naturligtvis be om ursäkt och få hålla sig på sitt rum tills hon lugnat ner sig. Om det är hennes egna saker hon kastar runt skulle jag beslagta dem, antingen tills hon lugnat sig och visat att hon kan bete sig normalt i en diskussion, eller göra mig av med dem helt.

  • Anonym (myself)

    Nu är vår dotter mindre - bara 10, så kanske inte är samma sak. Innan hon lägger sig, minst 30 min innan, så tas alla skärmar bort tills nästa morgon. Mobilen ligger i köket på bordet och troligtvis laddas. Kasta saker får man inte hos oss - gör man det, så blir man av med dessa på en gång.

  • Anonym (Jenny)

    Vi har laddningsstation i vårt sovrum så alla enheter är där över natten. Vi har "fri" skärmtid efter skola, läxor, fritidsaktiviteter, måltider, familjeaktiviteter, hushållssysslor, utetid och alla andra saker som man behöver i livet. Dvs så länge de sköter allt de ska och kommer så fort vi har annat att göra samt är aktiva, så får de tillgång till sina skärmar.

    Det har funkat friktionsfritt med två av tonåringarna och är en källa till konstant gnabb och tjat med den tredje (som förmodligen behöver begränsningarna mest av alla).

  • Anonym (Trebarnsmor)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-09-24 21:05:31 följande:

    En tolvåring ska inte ha en mobil över huvud taget.


    Uppenbarligen ställer olika föräldrar olika höga krav på sina barn. Mina barn har i den åldern förväntats ta sig själva kommunalt till/från skola /idrottsträningar /tävlingar /kompisar. Då ska man klara av att hantera en mobil för att kunna meddela om man blir sen, eller om planer ändras.

    Att axla ansvaret för mobil har gått utmärkt, vi har i likhet med någon annan i tråden haft fri skärmtid förutsatt att skola och andra åtaganden har skötts. Frihet under ansvar.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Trebarnsmor) skrev 2020-10-03 14:33:17 följande:
    Uppenbarligen ställer olika föräldrar olika höga krav på sina barn. Mina barn har i den åldern förväntats ta sig själva kommunalt till/från skola /idrottsträningar /tävlingar /kompisar. Då ska man klara av att hantera en mobil för att kunna meddela om man blir sen, eller om planer ändras.

    Att axla ansvaret för mobil har gått utmärkt, vi har i likhet med någon annan i tråden haft fri skärmtid förutsatt att skola och andra åtaganden har skötts. Frihet under ansvar.
    Jag tycker också att barn i den åldern ska kunna åka buss etc på det sättet du beskriver, men det behöver man ingen mobil till att göra, utom möjligen då bolag tvingar sina resenärer att använda mobilbiljetter. Om planer ändras får man berätta om det i efterhand, precis som man annars hade gjort om mobilen hade varit trasig eller vad som helst.
  • Anonym (A)
    En tolvåring ska inte ha en mobil över huvud taget.

    Eftersom ingen längre har fast telefon anser vi att en mobil är nödvändigt för kommunikation med barnet.
    Vi har inga direkta regler kring användandet av telefonen. 
  • Anonym (Mia)

    Min snart 13 åring har ingen skärmtid. Mobilen laddas dock i köket på natten och inga telefoner vid matbordet. Thats it. Barnet är dock väldigt aktiv och har en sport som kräver många timmar. Men en ledig dag blir det lätt många timmar vid telefonen eller spel. Då brukar jag säga till

  • Anonym (Trebarnsmor)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-03 14:40:23 följande:

    Jag tycker också att barn i den åldern ska kunna åka buss etc på det sättet du beskriver, men det behöver man ingen mobil till att göra, utom möjligen då bolag tvingar sina resenärer att använda mobilbiljetter. Om planer ändras får man berätta om det i efterhand, precis som man annars hade gjort om mobilen hade varit trasig eller vad som helst.


    Jaha, det får ju stå för dig. Själv vill jag veta var mina barn är någonstans så att jag kan komma komma och hämta dom om det behövs, men jag har kanske ett extremt kontrollbehov, vad vet jag.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Trebarnsmor) skrev 2020-10-05 12:15:58 följande:
    Jaha, det får ju stå för dig. Själv vill jag veta var mina barn är någonstans så att jag kan komma komma och hämta dom om det behövs, men jag har kanske ett extremt kontrollbehov, vad vet jag.
    Ja det kanske du har. Jag minns en tid när man inte hade mobiler. Mirakulöst nog fungerade sådana saker som hämtningar och kommunikation ändå.
  • Anonym (A)
    Jag minns en tid när man inte hade mobiler. Mirakulöst nog fungerade sådana saker som hämtningar och kommunikation ändå.

    Visst funkade allt även då men som jag påtalade, då fanns fast telefoni så man kunde ringa hem om det var nåt som ändrat sig eller bara för att säga att man inte kommer hem till middag eller att man gärna vill att nån kommer och möter en för det är mörkt ute. Etc.
  • Pudan

    Min 12-åring har haft mobil i 2 år. Så länge läxor, träning och sysslor mm här hemma bli gjorda utan att jag behöver tjata är mobiltiden fri.  3-4 kvällar i veckan tränar hon kampsport i en klubb på andra sidan stan och för att komma dit måste hon åka buss och då måste hon ha mobilen för att köpa biljett/visa busskort då det inte är möjligt att betala med kontanter eller kort på bussarna här i stan. 

    Hon använder den också för att logga in på skolans campus-sida där lärarna lägger upp läxor / lägger ut provresultat mm. Hela klassen inklusive deras lärare har också en gemensam chattgrupp där eleverna kan höra av sig efter skoltid och fråga om läxproblem el liknande. 

    Hennes närmaste vänner i klassen (4 st) har en whatsapp-grupp där de bla har kontakt om grupparbeten mm som de gör i skolan. De har alla mycket fritidsaktiviteter och hinner sällan träffas utanför skoltid annat än på helgerna och då använder de whatsappgruppen för att dela upp jobb, stämma av hur långt de kommit, hjälpa varandra mm. Givetvis chattar de om annat där också. 

    Jag kan hennes lösenord och dealen när hon fick börja ha mobil var att jag - när som helst - skulle kunna be att få se vad hon gör på den och att det skulle accepteras utan problem. Det händer inte så ofta numera men jag gör det då och då och det har inte alltid varit poppis men så är det  

Svar på tråden Rutiner kring mobil 12-åring