• Massören

Ingefära, farligt?

Iom med ett tilltagande illamående så funderar jag på att köpa upp mig på ingefära o ha på jobbet, men så sa min akupunktör till mig idag att (hon har alltid rekomenderat ingefära) hon för et tag sedan läste att ingefära kan vara skadligt under graviditet.
    Nån som har koll?

• Svar på tråden Ingefära, farligt?
  • Nov 2004

Jag vet inte om det är skadligt - har inte hört nåt om det själv. Har läst att ingefärste lindrar vid illamående. Köpte det när jag var i början av min graviditet, men tyvärr var jag inte så förtjust i smaken så det blev inte så mycket av den varan för min del.

• bagheera

jag åt ingefärstabletter från hälsokosten när jag mådde illa i början. Det hjälpte mig och är inte skadligt även om man ska vara försiktig med hälsokostprodukter. Annars kan du äta färsk ingefära.

• snutti

Som jag har fattat det så ska man passa sig för produkter från hälsokost, står nog på www.slv.se t.o.m.
    Är du osäker så ska du fråga bm, då får du ett säkert svar.

• Pyssel

Stod om det på Aftonbladets hemsida att det ska vara bra mot illamående just i samband med graviditet. Och när dom tar upp det på det sättet så kan jag inte tänka mig att det kan vara skadligt för fostret. Där emot så är det en rot man ofta använder mot lågt blodtryck så om du har normalt blodtryck så bör du börja försiktigt så du inte får problem så i stället.
    Kram på dig!

• Arcane

Nej ingefära är nog bara bra! För mig lindrade det att suga på en bit färsk ingefära när illamåendet kom. Dessutom kan man ju ha lite taskigt immunförsvar när man är gravid och ingefäran ska ju stärka det.

Svar på tråden Ingefära, farligt?