• Anonym (MammanM)

Livskris - har ingen livslust kvar..

Efter ytterligare en gråtattck i min ensamhet så vänder jag mig hit, kanske någon av er kan hjälpa mig.

Jag tror jag går igenom någon form av livskris. Jag är en väldigt känslig person med låg självkänsla sedan barnsben. Bryr mig mycket om vad andra tycker om mig och det har alltid varit ett problem.

Jag lever i en kärnfamilj med min kille och två mindre barn. Vi lever gott och ett vackert tryggt område. Jag och killen har varit ihop i snart 10 år och har en extremt trygg och lugn relation. Jag litar på honom till 110% och känner att han verkligen älskar mig och barnen mer än allt.

Jag är 31 år och känner till och från att mitt liv och ungdom är över. Jag känner mig gammal och tråkig. Jag sörjer at jag inte är fri på något sätt. Jag får ofta höra att jag ser ut att vara 22-23 år, och jag känner mig även ung, och tänker ofta på att jag skulle fortsätta vilja leva singelliv. Jag blir ledsen när jag tänker att jag inte kommer få bli kär igen. Jag har ledsnat på min kille och tycker att han är tråkig. Detta har gjort att jag till och från har blivit förälskar i andra män, som jag sedan blir olyckligt kär i, eftersom det inte kan bli något. Jag jämför alla män med min kille, och tycker andra är mycket snyggare. Men jag vet samtidigt att jag ju inte känner dessa män. Jag vet inte om de har alkoholproblem, potensproblem, luktar svett eller har en skev kvinnosyn. Men ändå tänker jag att jag vill lämna mitt liv och hem för att få "leva" igen.

Jag vet även att jag förmodligen har en naiv syn på livet och förhållanden. Men jag vet fan inte hur jag ska tänka och komma vidare och bli lycklig.

• Svar på tråden Livskris - har ingen livslust kvar..
  • Anonym (S)

Ja, det låter definitivt som en livskris, kansks rentav en tidig medelålderskris. Klart det trygga och stabila kan kännas trist ibland, i synnerhet när man har yngre barn och det är "omöjligt" att vara särskilt spontan. Jag tror du skulle må gott av att gå och prata med någon... Sortera alla tankar och känslor och kanske få lite verktyg. Så behöver nog du och din man också börja göra lite mer! Har ni inga "naturliga" barnvakter som gärna ställer upo så går det faktiskt att köpa in. Vi har barnvakt en natt i månaden och åker och hittar på något på egen hand - där det är förbjudet att diskutera barn, hem, sysslor! Det ger otrolig nykraft till förhållandet. Exempelvis kanske vi tar in på hotell, klär upp oss och går och äter en god middag, kanske går och tar ett glas efteråt någonstans, tar oss till hotellet och har oavbrutet sex och provar lite nya saker. Så ser vi också till att båda alltid är iväg på egen hand minst en gång i veckan: tränar, träffar vänner, är på spa eller vad som helst. Men iväg från familjen!

Så ska du sluta jämföra din man med andra män. Ja, det finns snyggare män, det kommer det alltid göra, men det är ju långt ifrån det viktigaste hos en annan människa... Och vet du? Din man ser nog dagligen andra kvinnor som är snyggare än du - men nu har ni ju valt varandra och bildat familj. Då får man ju kämpa för den familjen och inte deppa ihop för de personer man aldrig kommer få bli kär i igen. Bra ändå att du fattar att dessa karlar du förälskar dig i också har sina fel och brister, och att de också skulle bli tråkiga och lämna fartränder i kalsongerna några år in...

• Anonym (25)

Nu har jag inga barn, men är i ett långt förhållande och känner precis som du. Gubben är rätt trist och jag har en gnagande känsla av "var detta allt?". Vill också bli förälskad igen... :/

• Nivinella

Kära TS,

jag är ungefär i din situation, det vill säga har lite småförälskelser till höger och vänster som jag inte gör något åt, eftersom jag VÄLJER att fortsätta Svenssonlivet med min man. Och detta är viktigt, JAG väljer. OCH du väljer hur du vill leva ditt liv. Fundera lite på det!

Svar på tråden Livskris - har ingen livslust kvar..