• Tjejen19934

    Ta ut pengar ISK-sparande

    Hej kan någon förklara hur man tar ut pengar från ett ISK sparande på Swedbank? Säljer? Men det går ej välja vilket konto jag vill pengarna ska komma till utan det står att det kommer till samma konto som pengarna sparas till

  • Svar på tråden Ta ut pengar ISK-sparande
  • Finansen7

    Det är en 2-stegsraket. Sälj och pengarna går till likvidkontot. Därifrån kan du flytta pengarna till önskat konto.

  • Tjejen19934

    Vad är likvidkonto? Okej men då kommer jag kunna få pengarna till det kontot jag vill tillslut? Är såå icke insatt i detta ???? hur lång tid tar det?

  • Finansen7

    För att köpa i ISK flyttar du pengarna först till ett likvidkonto. Därifrån dras pengar som du handlar fonder eller aktier för. När du sedan ska sälja är det samma väg tillbaka. Sälj så ser du var pengarna landar, likvidkontot är fullt synligt.

    Mitt ISK i Nordea tar någon dag att sälja och få pengarna på likvidkontot, i Avanza går det direkt. När pengarna finns på likvidkontot för du över dem till det konto du vill, det går på en grisblink.

  • Mr Obvious

    Ett ISK-konto kan innehålla både pengar och värdepapper. Det enda du kan föra in och ut till/från ett ISK-konto är pengar.
    Som redan skrivits måste du alltså först sälja och sedan föra ut pengarna.

  • Limeblad

    Bra att tänka på är att nästa avstämningsdag är 1 oktober så det är en fördel att flytta pengarna före dess så du inte behöver betala skatt för de pengar du planerar att ta ut.

Svar på tråden Ta ut pengar ISK-sparande