• Sötsug

Ont i handen. Vad beror det på?

Har ett tag haft ont i tummen. Eller det gör ont vid tummen fäste när använder pekfingret. Har varit överkomligt. Idag städade jag och skulle dra upp bäddmadrssen i sängen och då liksom knäppte det till där jag har ont och smärtan blev värre.

T ex om jag ska lyfta barnet eller greppar något. Smärtan är främst vid tummen fäste men strålar ut i tummen och ner i handleden. Det för ont om jag pressar pekfinger mot tummen i ett pincettgrepp.

Det gör väldigt ont om jag böjer handen bakåt. Då är smärtan främst på handens översida. Känns som att det är skelettet på ovansidan av handen som gör ont.

Gör inte ont om jag knyter handen eller sträcker ut fingrarna. Gör inte ont i om jag trycker på stället.

Vad kan detta vara?

• Svar på tråden Ont i handen. Vad beror det på?
  • Sötsug
    Pimpinellan skrev 2020-09-25 17:00:10 följande:

Karpaltunnelsyndrom kanske?

Det hade jag som gravid och är inte samma typ av smärta.
  • Themis

Jag får ibland inflammation i nån muskel runt tummen i samband med virus.

Om man tål ipren så ta det 5-6 dagar och se om inflammationen släpper.

Det är det enda VC har sagt till mig när jag gått dit för jag hade så ont så jag inte kunde lyfta en kaffemugg utan två händer (hade då inflammation vid båda tummarna på en gång) och det är nog först när man har gjort den kuren utan att det går över som de tar en på allvar.

Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • MinaBernt

Gå till en arbetsterapeut så får du hjälp. Jag tycker att det låter som De Quervain syndrom.

Svar på tråden Ont i handen. Vad beror det på?