• Jagheteralma

    Pyterosis rosea när man e gravid?

    Behöver er hjälp.

    Var nyss hos vc och fick konstaterat att jag har fått pyterosis rosea (medaljongsjukan).

    Har haft det sen i söndags och plussade i lördags.

    Läkaren sa inget om vad det gäller för graviditet men började såklart googla när jag kom hem och hittade för det första att det är större risk för missfall och för tidig födsel.

    Det fanns inte så mycket info på svenska så jag googlade på engelska och nu sitter jag här med gråten i halsen och är livrädd.

    Allt jag kunde få ur alla svåra ord var att om man drabbas innan vecka 15 så är chansen ännu större och att det tar sig in till moderkakan och bli fel på barnet?

    NÅN som haft eller känner nån som haft medaljongsjukan och hur har det gått?

  • Svar på tråden Pyterosis rosea när man e gravid?
  • Jag är bara jag

    Jag googlade på svenska och hittade inget. Tvärtom- en läkare som uttalade att det var ofarligt. Ska kika, men tillåt mig vara skeptisk.

  • Jagheteralma

    Det får du mer än gärna göra, är så orolig..

    Ingen annan som vatt med om samma eller har nån bekant som vet?

  • Solblomma30

    Hej! Min dotter hade pityriasis rosea för ett halvår sedan, och innan vi visste om att det var P.R så träffade vi en gravid kompis. När vi sen fick veta att det var pityriasis rosea (jag trodde först att det var svamp eller eksem), så googlade jag en hel del på det.

    Jag läste samma undersökning som du har läst, och det är klart att man kan bli bekymrad när man läser det. MEN, jag tänker som så att ganska många gravida ändå måste ha haft pityriasis rosea genom åren och om det hade varit så illa som den italienska undersökningen visade så hade det varit känt att pityriasis rosea är farligt under graviditet. I Sverige verkar man inte överhuvudtaget se det som en fara, och även i engelsk litteratur så verkar det vara en enda undersökning som ligger till grund för det mesta som skrivs om pityriasis rosea och graviditet. Det skulle alltså kunna handla om slumpen i just den undersökningen. Det behövs större underlag för att man ska kunna dra några riktiga slutsatser.

    Det finns säkert en viss ökad risk för missfall eller komplikationer under graviditeten, men, det finns det faktiskt för i princip alla virussjukdomar. Rhinovirus är exempelvis en av de vanligaste förkylningsvirusen och om du googlar rhinovirus och graviditet (på engelska) så hittar du att det är ökad risk för missfall, för tidig födsel och låg födselvikt för barn till mammor som har haft rhinovirus under graviditeten.

    Detsamma gäller även influensa, herpesvirus, parvovirus mm mm. Min poäng är inte att det är farligt att bli förkyld, få influensan eller herpes under graviditeten, utan mer att de allra flesta kvinnor har både en, två eller flera virusinfektioner under en graviditet och i de allra flesta fall händer det ingenting alls med bebisen i magen ändå. Man ska alltså ha mycket otur för att något ska gå snett.

    Hoppas att du kan finna lugn och njuta av graviditeten trots medaljongsjukan. Själv blev jag matförgiftad och utsatt för parvovirus under min senaste graviditet, men min son är helt frisk, jag kan säga att jag både googlade och oroade mig när det hände, men det var alltså helt i onödan :) Kram!

  • Jagheteralma

    Tack för svar! Jag är mycket lugnare nu då jag fått svar från andra som också haft det i tidig graviditet, och ditt svar fick mig att tänka lite klarare och positivare, så tack! :)

Svar på tråden Pyterosis rosea när man e gravid?