• Fri 25 Sep 2020 18:57
    1036 visningar
    4 svar
    4
    1036

    Skaffa kattunge- resa bort?

    Hej!

    Jag och min familj har hittat en ragdoll-kattunge som vi fattat tycke för. Dock så har vi bokat resa till julen där vi är iväg i tre veckor. Då är han alltså 16 veckor gammal och har bott hos oss i en månad. Om resan blir av och vi väljer att köpa honom är tanken att han ska bo hos min kompis med familj.

    Vad tror ni, blir det väldiga omställningar för honom med alla dessa familj-byten eller skulle det funka? Om ni tror det första skaffar vi givetvis inte honom, vi vill ju att han ska ha ett så bra liv som möjligt!

  • Svar på tråden Skaffa kattunge- resa bort?
  • Fri 25 Sep 2020 19:05
    #1
    -1

    Om han inte är ensam utan bor tillfälligt hos kompis med familj och inte är lämnad ensam så tror jag inte det är någon fara.

  • Sat 26 Sep 2020 04:09
    #2

    Det är ju inte ultimat att hämta en kattunge, ha den hemma 4 veckor, flytta den och flytta den igen efter 3 veckor. Jag tror den klarar det men personligen hade jag väntat med kattköp tills efter jul så kattungen får den bästa starten utan att flyttas runt. Det är ju den första tiden som är viktig för trygghet och tillit i en katts liv.

    Vad säger uppfödaren om er tanke att flytta katten 3 gånger på så kort tid?

  • Anonym (Li)
    Sat 26 Sep 2020 13:25
    #3

    Han är en bebis, låt honom komma till en annan familj och bo in sig i lugn och ro.

    Jag har övertagit vuxna katter och det tar längre tid än 3 veckor för en VUXEN katt att bo in sig. Låt denna lille kisse slippa stressen att flytta runt med massa nya människor.

    Om ni absolut vill ha honom så ställ in resan eller att er kompis bor hos er, i ert hus, så han åtminstone slipper stressen av att byta hem.

  • Anonym (Li)
    Sat 26 Sep 2020 13:30
    #4

    Ska tillägga att en av mina katter tyvärr fick byta hem 3 ggr innan han slutligen landade hos mig, hans för-alltid-hem. Det tog flera månader innan han visade sitt rätta jag för oss i familjen och flera år innan han vågade visa sig för besökare. Han var en fantastisk kisse, otroligt mysig, men hans självförtroende tog lång tid att bygga upp. Förmodligen pga alla byten av hem.

    Det finns säkert katter som klarar det jättebra, men det vet man ju inte innan.

Svar på tråden Skaffa kattunge- resa bort?