• Almina

    Hur ser ni på (spel)kulor och (Pokémon)kort i skolan?

    För oss har det inte varit något större problem, för sonen har inte verkar bry sig. Men idag kom sonen hem och var ledsen för att han känt sig utanför pga att han inte fått/kunnat vara med och leka. Kompisarna hade spelat kula och han hade inga med sig.

    Jag kan iofs skicka med honom kulor. Men jag vet att risken är stor att han tappar bort dem (vad jag förstår får de dock inte spela bort dem). Och det känns som att det framöver kan bli tal om även andra saker man ?måste? köpa för att sonen ska kunna vara med och leka. Och då känns det plötsligen inte längre helt ok. Vad tycker ni? Vore det inte bättre att det istället finns kulor att låna i skolan? Får era barn ha med leksaker till skolan/fritids? Hur ser ni på det?

  • Svar på tråden Hur ser ni på (spel)kulor och (Pokémon)kort i skolan?
  • Anonym (Hold my beer)

    Äh, ge pojken en påse kulor. Det är ingen större kostnad. Bara för att du säger ja till en sak betyder inte att du måste säga ja till alla. Man får faktiskt sätta gränser som förälder.

  • Anonym (x)

    Här får de inte ta med sig. 

    För mig är det okej, men jag vet inte om det är för att jag just arbetar som lärare eller inte... det brukar alltid försvinna saker/förstöras/bytas bort men ångrar och så vidare och så vidare. Alltså en väldans massa bråk och tjafs! 

    Samtidigt kommer man själv hur roligt det var att få ha med sig saker till skolan (även om saker blev stulna av mig också) men ja... det är svårt. Men förstår att man försöker minimera så mycket bråk och tjafs som möjligt.

  • Anonym (Nostalgi)

    Minns 90- och 00-talet när vi hade kulor, bokmärken, brevpapper, doftsudd, hockeykort, Spice girls- och BSB-bilder, pogs, gogos, pokemonkort...

    Härliga tider och vad man fick lära sig att förhandla. Skitbra, enligt min mening.

  • Kexsmula

    Men herregud, sabba inte för alla barnen bara för att du inte vill köpa kulor eller pokemonkort. Jag minns själv hur roligt jag tyckte det var att spela kula, spela pogs och byta lejonkungenkort samt hockeybilder. Bara för att några barn spelar kula eller byter kort är det inte obligatoriskt - således finns det ingen anledning att tjafsa och försöka få det förbjudet.

  • Anonym (T)
    Anonym (Nostalgi) skrev 2020-09-25 20:28:44 följande:

    Minns 90- och 00-talet när vi hade kulor, bokmärken, brevpapper, doftsudd, hockeykort, Spice girls- och BSB-bilder, pogs, gogos, pokemonkort...

    Härliga tider och vad man fick lära sig att förhandla. Skitbra, enligt min mening.


    Ja! Man var väldigt noga med sina grejer så inget slarvades bort på det sättet.

    Tänker att kulor inte är så dyrt men för skolan hade det behövs köpa in mängder och vem ska hålla reda på alla dem?

    Om det är andra saker som ska köpas så får man ta det snacket då men tror inte föräldrar har lust att skicka med dyra grejer.
  • Anonym (Nostalgi)
    Anonym (T) skrev 2020-09-25 20:36:04 följande:

    Jao! Man var väldigt noga med sina grejer så inget slarvades bort på det sättet.

    Tänker att kulor inte är så dyrt men för skolan hade det behövs köpa in mängder och vem ska hålla reda på alla dem?

    Om det är andra saker som ska köpas så får man ta det snacket då men tror inte föräldrar har lust att skicka med dyra grejer.


    Det var helt enkelt bättre förr!
  • Anonym (T)
    Anonym (Nostalgi) skrev 2020-09-25 22:21:33 följande:

    Det var helt enkelt bättre förr!


    Haha kanske! Har kvar mina pokemonkort iaf för jag är så cool xD
  • Anonym (Fick de sluta med på barnets skola)

    Både spelkulor och samlarkort blev förbjudna eller "starkt rekommenderade att inte ta med" pga. att några av barnen stal eller hotade sig till dessa av de andra barnen på mitt barns skola.

    Så att några stal och rånade sådant kunde inte åtgärdas, men att få alla andra att sluta ta med dem kunde ordnas. Underligt det där.

  • Anonym (Nostalgi)
    Anonym (T) skrev 2020-09-25 23:41:08 följande:

    Haha kanske! Har kvar mina pokemonkort iaf för jag är så cool xD


    Jag också! Har kvar allt det jag nämnde i första inlägget.
  • Anonym (U)

    Fast hur mkt kan det kosta? Köp några och ge honom en chans att sköta det, om han tappar bort dessa så vet du ju svaret och köper inte fler. 

  • Anonym (Jenny)

    På mina barns skola går det i cykler. Barnen tar med sig kort/kulor/någon typ av leksak - något barn blir lurad/bestulen/stör under lektionstid - skolan förbjuder. Så för mig som förälder reglerar det sig självt.

    Själva sakerna betraktar jag som vilken leksak som helst. Barnen kan lägga sin veckopeng på det eller önska som present (om de passerar vår familj filter för ok saker). Jag talar med dem om att om de tar med sig dem till skolan så finns risken att de blir borttappade, stulna eller konfiskerade och att jag förväntar mig att de kan hantera detta om de väljer att ta med sakerna. Självklart får man bli ledsen och besviken om det skulle ske, men inte så att världen går under - då får man lämna dessa saker hemma. Jag passar också på att gå igenom familjens förväntningar på hur man leker juste och inkluderande.

    Bästa reaktionen på Pokemon-kort hade äldste sonens lärare i 2:an. Hela klassen var helt tokiga i Pokemon och hon inkluderade dessa kort i undervisningen. De räknade matte, skrev uppsatser och gjorde alla möjliga projekt och uppgifter på temat. Dessutom lärde hon barnen de faktiska spelreglerna och de fick spela under uppsikt. 

  • Anonym (T)
    Anonym (Nostalgi) skrev 2020-09-26 12:55:35 följande:

    Jag också! Har kvar allt det jag nämnde i första inlägget.


    Nice! Min man tvinga mig att rensa ut massa pogs och gogos men mina pollypockets och pokémonkort vägra jag att göra mig av med<3
  • Anonym (T)
    Anonym (Nostalgi) skrev 2020-09-26 12:55:35 följande:

    Jag också! Har kvar allt det jag nämnde i första inlägget.


    Nice! Min man tvinga mig att rensa ut massa pogs och gogos men mina pollypockets och pokémonkort vägra jag att göra mig av med<3
  • Anonym (Nostalgi)
    Anonym (T) skrev 2020-09-26 13:45:44 följande:

    Nice! Min man tvinga mig att rensa ut massa pogs och gogos men mina pollypockets och pokémonkort vägra jag att göra mig av med<3


    Åååååhhhh!!! Polly Pocket!!! De glömde jag helt bort! Såna hade jag också fast de gick sönder när jag var barn så jag har inga kvar.
  • Physalis

    Mitt barn är inte så stort än men jag minns själv när man hade pogs, pokemon kort, spicegirls bilder och kulor och diverse saker. Det blev som någon slags barn valuta och en marknad på rasten där man kunde köpa, byta och gambla. Väldigt lärorikt och spännande när jag tänker efter.

    Jag skulle säga att det hela kan lyfta fram problem som redan finns och skolan borde hantera själva problematiken och inte förbjuda plattformen som belyser problemet. Så om vissa barn rånar och hotar andra så är det dessa som behöver hjälp med sina problem snarare än att man förbjuder pokemonkorten.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Hur ser ni på (spel)kulor och (Pokémon)kort i skolan?