• Momalolinon123

    Nidblödning vid sex

    Hej. Försöker bli gravid och hade ÄL för 13 dagar sedan, och 4 dagar till BIM. Har haft liiiite känningar i livmodern och mått illa till och från under 2 dagar nu. Nu till saken - jag och min sambo hade sex alldeles nyss och efteråt så går jag på toa för att ?trycka ut? resterna av hans spermier (får lätt urinvägsinfektion annars) och då är det typ blod i all spermie som kommer ut. Det är iallafall helt rosa, ljusrosa. Kände liksom att när han kom så stack det till lite i livmodern..? Tror ni att man kan få en nidblödning i samband med sex sådär? Är liksom ?perfekt tidpunkt? annars för en nidis????

  • Svar på tråden Nidblödning vid sex
  • Pimpinellan

    Nej, en nidblödning infaller då embryot fäster vilket sker 5-7 dagar efter äl. Sköra slemhinnor är dock vanligt som gravid och då kan man blöda efter sex. Men har du verkligen 17 dagars lutealfas?!

  • Momalolinon123

    Tack för svar! Ja jag har typ 32 dagars cykel.. Är det ovanligt menar du? Vad brukar man ha då? Haha.. kollar i en mensapp där ägglossningsdagen visas och har även kört med ägglossningsstickor där det visar ?plus? exakt samma dag som appen säger att jag har ägglossning...

  • Anonym (T)
    Momalolinon123 skrev 2020-09-25 21:40:21 följande:

    Tack för svar! Ja jag har typ 32 dagars cykel.. Är det ovanligt menar du? Vad brukar man ha då? Haha.. kollar i en mensapp där ägglossningsdagen visas och har även kört med ägglossningsstickor där det visar ?plus? exakt samma dag som appen säger att jag har ägglossning...


    Ja det är ovanligt. De allra flesta har mellan 12-16 dagar, ca 14 är vanligast. Hur som helst, du är medveten om att du antagligen inte har äl på samma dag som ägglossningstestet visar positivt va? Ägglossning sker 12-48 timmar efter positivt test, oftast någonstans mellan 24-48 timmar efter.
  • Momalolinon123

    Jaha okej.. iallafall så hade jag sex samma dag som jag fick positivt på äl-testet och minst 5 dagar efter också. Och jag har aldrig läst någonstans att man får en nidblödning så tidigt efter äl...?

    se.clearblue.com/graviditet/nidblodning

    Hittade en länk, antar att man kan lita på clearblue där det står att en nidblödning inträffar vid ungefär samma tidpunkt som mensen skulle ha kommit, möjligtvis liiite innan. Men skit samma iallafall. Kanske inte var en nidblödning, kanske en blödning i tidig graviditet men känns konstigt då det blev ett negativt testa-tidigt-test imorse...

  • Pimpinellan
    Momalolinon123 skrev 2020-09-25 21:50:11 följande:
    Jaha okej.. iallafall så hade jag sex samma dag som jag fick positivt på äl-testet och minst 5 dagar efter också. Och jag har aldrig läst någonstans att man får en nidblödning så tidigt efter äl...?

    se.clearblue.com/graviditet/nidblodning

    Hittade en länk, antar att man kan lita på clearblue där det står att en nidblödning inträffar vid ungefär samma tidpunkt som mensen skulle ha kommit, möjligtvis liiite innan. Men skit samma iallafall. Kanske inte var en nidblödning, kanske en blödning i tidig graviditet men känns konstigt då det blev ett negativt testa-tidigt-test imorse...
    Du har alltså kortare lutealfas än vad du trodde. Det står fel på den där infon.. Nidblödningar infaller när embryot fäster. Det sker 5-7 dagar efter äl. Har gjort mängder med IVF.er, frågat läkare, haft nidblödning själv så det vet jag. Att få minus 12 dagar efter äl är absolut inte ovanligt. Nidblödningar är f.ö mycket ovanligare än vad sköra slemhinnor är som gravid. 
  • Momalolinon123

    Ja okej, titta vad man kan ha fel! Borde lita på dig efter allt du gått igenom!

    Då har jag typ 15-16 dagars lutealfas om jag förstår det rätt? Då har jag iallafall inte fått en nidblödning. Men jag trodde att hormonnivåerna ökade ganska snabbt efter att ägget fäst..? Har ändå testat med testa-tidigt-test som ska mäta redan från 10 och inte 25...

    Får helt enkelt vänta med att testa igen, bäst är egentligen att vänta till BIM va?

  • Pimpinellan
    Momalolinon123 skrev 2020-09-25 22:01:33 följande:
    Ja okej, titta vad man kan ha fel! Borde lita på dig efter allt du gått igenom!
    Då har jag typ 15-16 dagars lutealfas om jag förstår det rätt? Då har jag iallafall inte fått en nidblödning. Men jag trodde att hormonnivåerna ökade ganska snabbt efter att ägget fäst..? Har ändå testat med testa-tidigt-test som ska mäta redan från 10 och inte 25...
    Får helt enkelt vänta med att testa igen, bäst är egentligen att vänta till BIM va?
    Ja, 17 dagar är extremt ovanligt och eftersom äl-test visar positivt upp till 2 dagar före äl så är 15 mer logiskt. Hcg utsöndras först efter embryot fäst, men det kan ta ett tag innan det blir mätbart. Nivån kan skilja sig ganska mycket naturligt så det är därför vissa kan plussa redan på äl+10 och andra får vänta flera dagar till.
    Det är alltid bättre vänta till BIM för chansen för plus ökar för varje dag.
Svar på tråden Nidblödning vid sex