• Anonym (Snart fattig)

Kan jag ansöka om komvuxutbildning och få CSN om jag redan har masterexamen?

Har hamnat i en knepig situation som så småningom kommer att lösa sig men just nu är det kris..har nästa månad inga pengar att ?röra mig med? annat än barnbidrag på 1325 kr..några månader kvar innan jag kan inskola bebisen men det är knapert fram tills dess..har 2 barn ( 1vv och ett heltid)..pappan vill inte överföra dagarna och jag behöver hitta annat sätt att få in några extra tusenlappar...tänkte söka CSN men orkar inte med ngn avancerad distanskurs..kan jag söka en komvuxkurs som jag tycker verkar intressant och lätt att genomföra och samtidigt beviljas CSN bidrag för detta..eller går det inte om man klarat av en lång universitetsutbildning..

Har inga räkningar att betala utan det gör maken...Vill veta om det går att ansöka och få CSN?Situationen är inte optimal men det kommer jag lösa senare utan nu är det kris idagsläget

• Svar på tråden Kan jag ansöka om komvuxutbildning och få CSN om jag redan har masterexamen?
  • Anonym (ooo)

Komvux kan väl alla söka, sedan är det väl hur de prioriterar om det är många som vill läsa samma kurs. 

Du bör kunna få csn men bara om du inte redan har använd din "kvot", minns inte hur många terminer man får ta men men det finns ett tak. Detta bör stå på csn:s hemsida.

Kan du göra annat under tiden: sälja saker du har hemma/panta burkar/svara på enkäter online osv. det är inte mycket pengar var för sig men tillsammans kan man ändå lösa lite grann, det kan vara avgörande magra månader.

Själv ska jag just testa den nya appen plockapå (man pantar och får tillbaka pengar på tex papp och plast, likadant som när man pantar läskflaskor). 

• Anonym (.)

Du kan alltid försöka men jag gissar att du inte får det beviljat.
    Det är kommunerna som betalar för komvux och för att inte kommunalskatten ska braka i höjden så prioriteras det hårt bland de som söker.

Målet med studierna måste alltid vara att komma in på högskolan eller att få jobb. För att det är roligt och intressant duger helt enkelt inte utan kommunerna resonerar att det får du bekosta själv, dvs göra det via något studieförbund (och det ger aldrig CSN-poäng).

Har ni svårt att klara er ekonomiskt  kan ni söka ekonomiskt bistånd.

• Anonym (Pappans problem?)

Det logiska vore ju att du återgår till jobb och lämnar över föräldraledigheten, annars MÅSTE faktiskt pappan ge dig förutsättningarna att fortsätta vara föräldraledig MED ersättning. Att det ska vara så jävla svårt för folk att ta ansvar för sina egna beslut. Man kan inte både äta kakan (spara sina dagar) och ha den kvar (utan att faktiskt ta ut dem när familjen har det behovet).

Rent krasst, nej, du kommer inte få läsa en CSN-berättigad kurs för kommunala pengar om du inte antingen saknar gymnadiekompetens, har varit arbetslös en längre tid eller på annat sätt har svårigheter som gör att du behöver extra stöd för att komma ut i jobb.

Däremot finns det ju simpla kurser även på högskolenivå, och så länge som du faktiskt deltar i undervisningen så finns inget krav på att faktiskt klara av kursen (det problemet uppstår först nästa gång du söker studiemedel).

Svar på tråden Kan jag ansöka om komvuxutbildning och få CSN om jag redan har masterexamen?