• Anonym (Ledse­n)
    Sat 26 Sep 2020 14:42
    1651 visningar
    14 svar
    14
    1651

    Livmodertapp i slidmynningen efter förlossning!

    Hej på er,

    Jag födde vårt tredje barn för drygt en vecka sedan och har efter detta upplevt en väldig tyngdkänsla i underlivet (inte så konstigt), men upptäckte i samband med toalettbesök att jag har livmodertappen alldeles i slidöppningen!! Jag är hundra procent säker på att det är livmodertappen då jag har sådan kroppskännedom efter alla dessa år med försök till att bli gravid + graviditeter.

    Jag vet att en vecka är väldigt kort efter förlossningen men jag har så himla svårt att se hur livmodertappen ska kunna krypa så pass långt upp som tidigare? :( Okej att den kanske flyttar ner en våning efter varje graviditet men nu befinner den sig fasen på bottenvåningen, nästan i källaren! :(

    Vad har ni för erfarenheter av det här? Gärna ni som också känt er tapp alldeles i öppningen.

    Jag har gjort knipövningar rätt så flitigt under graviditeten och fortsätter även nu efter!

    Känner mig så ledsen och uppgiven.. Vet att läkningen tar tid, behöver känna mig hoppfull om att det kan bli bättre..

    Väldigt tacksam för era svar!

  • Svar på tråden Livmodertapp i slidmynningen efter förlossning!
  • Sat 26 Sep 2020 15:36
    #1

    Jag läser att du har kroppskännedom och jag tror dig men det där som du beskriver låter exakt som framfall vilket inte är helt ovanligt i samband med förlossning, du bör nog kontakta gyn alt om du inte haft efterkontroll än, ta upp det där.

  • Sat 26 Sep 2020 15:37
    #2

    Det låter som du drabbats av framfall?

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Sat 26 Sep 2020 16:06
    #3

    Ja jag inser att detta är en variant av framfall, finns ju tre olika typer.

    Det jag efterlyser är andras erfarenheter och hur kroppen förändrats/återhämtat sig efter liknande upplevelser!

    Jag har redan en efterkontroll inbokad men först 8 v efter förlossning ungefär.

  • Sat 26 Sep 2020 17:34
    #4

    Ok förstår. Har inga egna erfarenheter. Min kompis gick det dock i samband med sin förlossning. Hon fick gå med det länge, antar att de provade olika saker först men för henne slutade det med op och då blev hon återställd. Hoppas det går bra för dig. Jag hade nog inte väntat med att söka vård så länge som till efterkontrrollen då men det är min åsikt.

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Sat 26 Sep 2020 18:20
    #5
    Nemiia skrev 2020-09-26 17:34:44 följande:

    Ok förstår. Har inga egna erfarenheter. Min kompis gick det dock i samband med sin förlossning. Hon fick gå med det länge, antar att de provade olika saker först men för henne slutade det med op och då blev hon återställd. Hoppas det går bra för dig. Jag hade nog inte väntat med att söka vård så länge som till efterkontrrollen då men det är min åsikt.


    Samtidigt verkar det som att de flesta som uppsökt sjukvården för sina besvär alldeles för kort tid efter förlossningen inte får någon hjälp - just för att det gått för kort tid. Det går inte att göra en bra eller rättvis bedömning förrän månader/tidigast ett år efter FL.

    Fram till min efterkontroll skulle jag behöva lite pepp.. :/
  • Anonym (Tredj­e)
    Sat 26 Sep 2020 18:33
    #6

    Har inte många lite typ framfall så tätt inpå förlossningen? Tänker att det har gått väldigt kort tid ännu och saker "där nere" kommer troligen ändra sig med tiden. Sen är jag inte så kunnig men jag fick mitt tredje barn för 7 månader sedan och i början kände jag oxå lite tyngd, kissnödigkänsla osv. Har för mig att tappen kändes lägre än tidigare mm. Va på efterkontroll där de först trodde jag fått ett litet främre framfall men så va inte fallet sedan. Jag fick en grad två bristning och det var min värsta förlossning av tre.

    Jag tkr allt känns bättre och bättre med tiden. Nu känner jag mig nästan som vanligt igen. Och jag upplever även att allt känns "högre upp" igen. Jag tror inte de gör något så tätt inpå förlossningen för det är för tidigt att se om något är permanent.

  • Anonym (A)
    Sat 26 Sep 2020 18:42
    #7

    Jag fick också så efter min andra förlossning. Nu har det gått 6 månader och det har blivit mycket bättre! Jag känner inte av tyngdkänslan alls. Och om jag känner med fingrarna så har liksom tappen åkt upp, kanske inte som innan men iallafall några nivåer. Förväntar mig att den kanske åker upp lite till efter avslutad amning då det hormonet man har under amning gör att inte allt drar ihop sig som när man slutat amma. Har dock inte börjat springa än, kan tänka mig att jag skulle få tillbaka tyngdkänslan lite då, men jag hoppas kunna göra det i framtiden.

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Sat 26 Sep 2020 19:29
    #8
    Anonym (Tredje) skrev 2020-09-26 18:33:56 följande:

    Har inte många lite typ framfall så tätt inpå förlossningen? Tänker att det har gått väldigt kort tid ännu och saker "där nere" kommer troligen ändra sig med tiden. Sen är jag inte så kunnig men jag fick mitt tredje barn för 7 månader sedan och i början kände jag oxå lite tyngd, kissnödigkänsla osv. Har för mig att tappen kändes lägre än tidigare mm. Va på efterkontroll där de först trodde jag fått ett litet främre framfall men så va inte fallet sedan. Jag fick en grad två bristning och det var min värsta förlossning av tre.

    Jag tkr allt känns bättre och bättre med tiden. Nu känner jag mig nästan som vanligt igen. Och jag upplever även att allt känns "högre upp" igen. Jag tror inte de gör något så tätt inpå förlossningen för det är för tidigt att se om något är permanent.


    Tusen tack för ditt svar. Jo säkerligen och förhoppningsvis har det flesta lite framfall så pass kort tid efter förlossningen.

    Jag tror att jag har försvagade slidväggar efter första och andra förlossningen, det är något jag ändå står ut med, men att ha tappen i öppningen känns ju bara förjävligt. Upplevde nästan "skav" eller som om någon vävnad låg i bindan här om dagen när jag skulle gå till förskolan för att hämta syskonen, 5-6 dagar efter förlossningen.

    Jätteskönt att läsa att du upplever att det känts bättre med tiden!!
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Sat 26 Sep 2020 19:32
    #9
    Anonym (A) skrev 2020-09-26 18:42:26 följande:

    Jag fick också så efter min andra förlossning. Nu har det gått 6 månader och det har blivit mycket bättre! Jag känner inte av tyngdkänslan alls. Och om jag känner med fingrarna så har liksom tappen åkt upp, kanske inte som innan men iallafall några nivåer. Förväntar mig att den kanske åker upp lite till efter avslutad amning då det hormonet man har under amning gör att inte allt drar ihop sig som när man slutat amma. Har dock inte börjat springa än, kan tänka mig att jag skulle få tillbaka tyngdkänslan lite då, men jag hoppas kunna göra det i framtiden.


    Tack för att du delar med dig! Menar du att du också kände tappen i slidöppningen alltså? :/ Isåfall är det superskönt att läsa att tappen "klättrat" upp.

    Har också läst att amning kan långsamma ner återhämtningen, dels pga minskade nivåer östrogen!
  • Anonym (A)
    Sat 26 Sep 2020 20:04
    #10
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-09-26 19:32:48 följande:

    Tack för att du delar med dig! Menar du att du också kände tappen i slidöppningen alltså? :/ Isåfall är det superskönt att läsa att tappen "klättrat" upp.

    Har också läst att amning kan långsamma ner återhämtningen, dels pga minskade nivåer östrogen!


    Ja, jag hade liksom inget hål kvar om du förstår vad jag menar utan tappen hängde i vägen...
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Sat 26 Sep 2020 20:09
    #11
    Anonym (A) skrev 2020-09-26 20:04:04 följande:

    Ja, jag hade liksom inget hål kvar om du förstår vad jag menar utan tappen hängde i vägen...


    Okej! Som jag då! Gör du knipövningar?

    Upplever du att sex känns som innan tredje förlossningen? Är det en för intim fråga behöver du inte svara. :)
  • Anonym (A)
    Sat 26 Sep 2020 20:20
    #12
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-09-26 20:09:35 följande:

    Okej! Som jag då! Gör du knipövningar?

    Upplever du att sex känns som innan tredje förlossningen? Är det en för intim fråga behöver du inte svara. :)


    Yes jag försöker göra varje dag om än inte så länge och mycket.

    Ja det känns som innan tycker jag :)
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Sun 27 Sep 2020 20:59
    #13

    Fler med erfarenhet?

  • Anonym (Anony­m (samma här))
    Sat 11 Sep 2021 22:37
    #14

    Hej TS!

    Hittade din tråd och befinner mig lite i samma situation. Fick mitt andra barn för fyra veckor sedan (första vaginala förlossningen, första barnet kom med akut ks). Hur som, jag hade tagit modet till mig att kolla i spegeln för två veckor sedan och har haft lite ?koll? sedan dess och idag tyckte jag att det såg ut som att jag såg självaste livmodertappen i slidmynningen. Precis som du beskriver.

    Har haft dålig koll på tappen innan men är rätt säker på att det är vad som tittar fram där nere.

    Hur har det gått för dig? Drog det sig tillbaka? Ska givetvis kontakta Bm angående detta men var nyfiken på hur det hade gått för dig då jag googlat sönder mig idag.

    Tack för svar! :)

Svar på tråden Livmodertapp i slidmynningen efter förlossning!