• låstbok

    smilsmässa sedan 6 månader!!!

    tjena det är så att jag och exet tog ut skilsmässa för ett antal månader sen då hon vart otrogen nästan ett helt år utan att säga något fick reda på det från vänner och barnen,,,,

    och jag ska ju lämna in den den blanketten om att fullfölja skilsmässan och den ska ju skickas in nu i veckan 2020-09-27 så min fråga är,,

    hur lång tid tar det från då man skickat in begäran tills man är skild???

    någon som kan gissa sig till det jag själv tippar på att det max tar 1-2 veckor men osäker och vill bara ha det färdigt så snabbt som möjligt

  • Svar på tråden smilsmässa sedan 6 månader!!!
  • Fjäril kär

    Beror ju på hur mycket ärenden de måste handlägga just på den tingsrätten. För mig tog det ca 10-12 dagar så hade jag domslutet hemma om skilsmässa.

  • låstbok
    Fjäril kär skrev 2020-09-26 19:49:22 följande:

    Beror ju på hur mycket ärenden de måste handlägga just på den tingsrätten. För mig tog det ca 10-12 dagar så hade jag domslutet hemma om skilsmässa.


    det låter inte så blodigt farligt
  • Anonym (Nope)

    Fast har man barn under 16 år är det 6 månaders betänketid...

  • låstbok
    Anonym (Nope) skrev 2020-09-26 20:30:54 följande:

    Fast har man barn under 16 år är det 6 månaders betänketid...


    jo jag vet och den betänketiden är över 2020-09-27 så tänkte lämna in lappen digitalt på måndag
  • UlrikaH

    Nyskild av samma anledning! Så först av allt...high five och kram!!

    Jag såg till att beställa mitt ex skilsmässopersonbevis så att han säkert hade ett. Åkte personligen hem till honom och såg till att han skrev på pappret, skickade in, några dagar senare var det klart.

  • låstbok
    UlrikaH skrev 2020-09-26 21:31:04 följande:

    Nyskild av samma anledning! Så först av allt...high five och kram!!

    Jag såg till att beställa mitt ex skilsmässopersonbevis så att han säkert hade ett. Åkte personligen hem till honom och såg till att han skrev på pappret, skickade in, några dagar senare var det klart.


    det vart ju smidigt,, men här gjorde vi det via internet och efter som vi har barn tillsammans så blev det 6 månaders betänketid o nu denna veckan kan jag skicka in det sista pappret och sen slipper jag dom mesta av hennes dumma ideer ska bli skönt men känns ju ändå lite för hon har ju liksom bara blåst bort 12 år
  • UlrikaH

    Vi hade också betänketid! sjukt att betänka 25 års förhållande på 6 mån men men det är en annan story!

    När ni skiver under pappren efter betänketiden måste ni bifoga personbevis, inte äldre än tre månader och för just skilsmässa. Kolla längst ner på blanketten. De var dessa jag beställde åt oss båda. Man behöver ju bara den andres personnr för att göra det.


     

  • låstbok
    UlrikaH skrev 2020-09-26 22:03:57 följande:

    Vi hade också betänketid! sjukt att betänka 25 års förhållande på 6 mån men men det är en annan story!

    När ni skiver under pappren efter betänketiden måste ni bifoga personbevis, inte äldre än tre månader och för just skilsmässa. Kolla längst ner på blanketten. De var dessa jag beställde åt oss båda. Man behöver ju bara den andres personnr för att göra det.


     


    vi gör det online så man behöver i princip bara mobilt bank-id så funkar det bra
  • UlrikaH

    oki - körde också digitalt men kunde inte genomföra sista steget den vägen. Var tvungen att skicka in blankett via snigelpost. Kanske är olika tingsrätter. Lycka till med allt! Det är skönt när det är gjort. även om det är en bit kvar att bearbeta. Ta hand om dig! :)

  • låstbok
    UlrikaH skrev 2020-09-26 22:23:01 följande:

    oki - körde också digitalt men kunde inte genomföra sista steget den vägen. Var tvungen att skicka in blankett via snigelpost. Kanske är olika tingsrätter. Lycka till med allt! Det är skönt när det är gjort. även om det är en bit kvar att bearbeta. Ta hand om dig! :)


    jasså okay får hoppas att det funkar för mig när jag ska göra sista steget,,
    e väll inte så mycket mer att bearbeta men kommer ju kännas lite tomt..
Svar på tråden smilsmässa sedan 6 månader!!!