• Sat 26 Sep 2020 20:45
    2220 visningar
    4 svar
    4
    2220

    Vad kan förvaras i ouppvärmt förråd?

    Hej, 

    Jag har stor brist på förvaringsutrymmen i mitt hus, och skulle vilja förvara saker även i vår lada, som är ouppvärmd. När vi förra året lät bilbarnstolarna stå i ladan blev tyget alldeles svartmögelprickigt - gick aldrig att få rent. 

    Så - finns det något som ni vet går bra att förvara i ouppvärmt förråd? Eller något ni vet gått dåligt (som våra bilbarnstolar)? Så himla trist att behöva begå alla misstag själv för att få veta hur man borde ha gjort :)

    Tänkte oss att köpa stora smart-boxar för att hålla eventuella möss borta. 

    Stort tack för input!

  • Svar på tråden Vad kan förvaras i ouppvärmt förråd?
  • Sat 26 Sep 2020 21:02
    #1
    +1

    Allt av metall och plast går bra. Inte tyg eller papper. Trä kan också gå. Vi har många ouppvärmda uthus och förvarar lite av varje där. Utemöbler, verktyg,, barnens uteleksaker, trädgårdsgrejer.

  • Sat 26 Sep 2020 21:07
    #2
    +1

    Jag vill påstå att det är skillnad på ett isolerat och ett oisolerat utrymme, även om båda är ouppvärmda. Det blir betydligt mindre temperatursvängningar om det är isolerat, och mindre risk för fukt och kondens. Jag antar att ladan är oisolerad? Då bör man inte förvara saker som kan mögla där. Inga textilier. Träsaker brukar funka, liksom plastsaker. Bildäck, kanoter, cyklar, gräsklippare är ok. Järnföremål som inte är rostfria rostar lätt vid temperatursvängningar som ger kondens.

  • Sat 26 Sep 2020 21:12
    #3

    Är det någon skillnad på mögelrisk om sakerna förvaras i en smartbox av plast eller inte? Tänker de har väl ganska tättslutande lock? 

    Tack för era svar!

  • Sat 26 Sep 2020 21:15
    #4
    Killerhillary skrev 2020-09-26 21:12:02 följande:
    Är det någon skillnad på mögelrisk om sakerna förvaras i en smartbox av plast eller inte? Tänker de har väl ganska tättslutande lock? 

    Tack för era svar!
    Det blir ju lika kallt i lådan oavsett om det är lock eller inte. Och då kryper fukten in. Hermetiskt tätt är nog svårt få.
Svar på tråden Vad kan förvaras i ouppvärmt förråd?