• Herregudjesus

    Tjock och gravid?

    Hej!

    Blev oplanerat gravid men har en 30 kg övervikt... är i god hälsa övrigt men de va inte såhär jag tänkte det skulle bli. Ville gå ner i vikt först. Är det inte farligt att ha högt BMI (36) och vara gravid? Borde jag göra abort och gå ner i vikt först? Vad är riskerna? :/

  • Svar på tråden Tjock och gravid?
  • zqw123

    Jag har samma problem som dig, har stor övervikt och är orolig för alla risker det för med sig. Dock är barnet väldigt efterlängtat och jag ska hålla alla tummar för att allt går bra. Barnmorskan menade att man med stor övervikt helst inte ska gå upp mer än 6 kg och att man kan få hjälp av en dietist bl.a. om man behöver det.

    Jag tänker att den vikten lär ju rinna av när man föder och sedan får jag ta nya tag med viktminskningen efteråt. Om du vill behålla barnet så hoppas jag att du inte låter ditt BMI bestämma, då det finns mycket hjälp att få. Men jag förstår att det finns en del oro.

  • zqw123

    Risken ökar tydligen för missfall, plötslig död av fostret i magen, havandeskapsförgiftning och graviditetsdiabetes. Man blir ju mörkrädd när man läser det, men tänk på att många överviktiga också föder friska barn och det är såna historier jag fokuserar på, för jag kan liksom inte påverka utgången mer än att leva så hälsosamt som möjligt. Sedan går en del ned i vikt ändå just för att man börjar äta mer hälsosamt för barnets skull, och det är inte farligt då barnet tar var hen behöver ändå.

    Min BM skrev "Har man ett BMI på över 35 får man göra en glukosbelastning i v 25-28 efter som risken för en graviditetsdiabetes är högre. Ibland kan man behöva göra ett extra ultraljud." Så vården håller koll på en. :)

  • Bunny on speed

    Jag säger: kör på. Tänk på din hälsa och kost under graviditeten. Kanske kan du få hjälp av dietist?

    Jag gick bara upp 5 kilo min första graviditet och 10 min andra. Var noga med kosten och rörde mig efter förmåga varje dag.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Izabellaaa
    Herregudjesus skrev 2020-09-26 23:07:10 följande:

    Hej!

    Blev oplanerat gravid men har en 30 kg övervikt... är i god hälsa övrigt men de va inte såhär jag tänkte det skulle bli. Ville gå ner i vikt först. Är det inte farligt att ha högt BMI (36) och vara gravid? Borde jag göra abort och gå ner i vikt först? Vad är riskerna? :/


    Kontakta MVC och prata med en barnmorska, sedan kan du ju försöka äta sunt och inte lägga på dig så mycket mer under graviditeten.
Svar på tråden Tjock och gravid?