• mormor 1965

    Napp och blöjförbud i förskolan

    Vi bor i Finland och jag undrar en sak som gäller mitt 3 åriga barnbarn.

    Han har i höst flyttat upp till en ny grupp på sin förskola, det är en 3-4 åringsgrupp.

    Han har i sommar blivit torr, men vägrar bajsa annat än i blöjan. Han har också blivit storebror i augusti och därav har föräldrarna inte tyckt det varit läge att sluta med nappen som han älskar. Han försökte en gång hemma somna utan napp men efter 2 timmars försök gav de upp eftersom han började bita i sina armar och kläder och kunde absolut inte komma till ro.

    I förskolan har de tydligt antytt att i den gruppen har man inte blöjor och napp mera. Så han håller sig med bajsandet hela dagarna och har stor ångest att gå dit pga att nappen måste lämnas hemma . Han har den alltså bara när han ska vila.

    Hur är det i Sverige? Är man lika bestämd med sånt där?

  • Svar på tråden Napp och blöjförbud i förskolan
  • Ellifant

    Det är föräldrarnas uppgift att bestämma när det är dax att sluta med både nappen och blöjan... vi i förskolan kan stötta föräldrarna när det är dax och i vissa fall uppmuntra de till att sluta. Då om man märker att barnet är redo men föräldrarna inte är det.. Men det är inget svensk förskola kan sätta som krav. Låter väldigt konstigt att man får göra så.. tänker att i Finland måste de med utgå från barnets bästa.. det är tillräckligt stor omställning att bli stora syskon och byta avdelning...

  • GöstaPetter

    Vad menas med "tydligt antytt"? Har förskolan meddelat föräldrarna att "i denna gruppen är barn förbjudna att äe ha blöja eller napp"? För om så inte är fallet bör föräldrarna vända sig till personalen/rektorn och tala om för dem att det är ni som föräldrar som bestämmer när barnet ska sluta med napp/blöja och inte de.

  • Madida

    Det låter ju fruktansvärt! Det är föräldrarnas uppgift att bestämma när det är dags att sluta med napp och blöja. Men kan de ha missuppfattat pedagogerna? Eller har de sagt att han inte får ha blöja och napp?


    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Vickyli

    Nej så är det absolut inte i Sverige, jag skulle tagit upp detta med chefen..

    Men kan ju inte bara bestämma på det sättet, aldrig hört talas om detta tidigare.

  • mormor 1965

    Det har bara varit antydningar, ingen regel.
     Min dotter hade nu stått på sig och diskuterat saken så nu finns det både blöjor och napp till hands om det behövs. Få nu se om situationen lättar.
    Fattar ju nog, och föräldrarna också att det vore bra att sluta med nappen.

Svar på tråden Napp och blöjförbud i förskolan