• JarLi

    Bra områden att flytta till i Sthlm med barn

    Jag och min familj (vi har en dotter på 6 år) ska snart till att flytta till en bostadsrätt, och iochmed detta söker vi efter tips om famile/barnvänliga områden i södra Stockholm.


    Vi är öppna för rätt många områden och känner oss lite kluvna. Kom gärna med tips på både områden som ni tror/tycker är hyfsat trygga och mysiga, och på områden som ni inte tycker är det. Vi söker längs gröna linjen söderut, som Sandsborg, Gubbängen, Svedmyra, Stureby, Björkhagen, Kärrtorp, Bagis mm. Men även områden som går att nå med buss, som Örby/Älvsjö-trakten eller Tyresö. Gärna områden som inte är alltför stökiga, där man vågar gå ut på kvällen, där det finns nära till lite grönområden och där skolorna inte är alltför hopplösa. Det finns ju lite att välja bland. Några spontana tips/erfarenheter?

  • Svar på tråden Bra områden att flytta till i Sthlm med barn
  • greeneyes

    Hej!

    Det beror ju lite på er tänkta prisnivå, det är ju högst relevant när man ska tipsa i Stockholmsområdet.


    2007 & 2013
  • IVFtjejer

    Farsta

    Väldigt trevligt längs med Värmlandsvägen med otroligt mycket barnfamiljer och alla -känner-alla känsla.

  • JarLi

    Ja, Värmlandsvägen är fint! Vi bor i Farsta nu (men inte där) och trivs med naturen etc. Men behöver komma bort härifrån eftersom skolorna verkar vara så dåliga.

  • Corrie

    Gubbängen och Tallkrogen är rätt lugna och trevliga områden. Glöm Sandsborg. Där finns jättefina gamla hus på ena sidan av tunnelbanan men på andra sidan har ni Dalen med gäng och stök. Undvik.

    Stureby och Svedmyra är också lugna platser.

  • Duckan

    Jag bodde i Hammarbyhöjden tidigare och trivdes jättebra. Grönområden, ett bad, nära stan och det kändes inte stökigt om kvällarna.

  • Mrs Green

    Jobbar ni i stan och åker tunnelbana till jobbet? Jag tycker Farstalinjen är hemsk i rusningstid om man kliver på lite närmare stan (åtminstone från Skogskyrkogården och inåt), det är knappt så man får ståplats ibland. Kliver man på tidigare så är det förstås ett mindre problem. Skarpnäckslinjen brukar vara lite mindre full. Hagsätralinjen har jag dålig koll på, men den ska ju byggas om de kommande åren så den kopplas ihop med blå linjen istället för gröna och det kan ju vara bra eller dåligt beroende på vart man ska åka. 

  • Gnussen

    Vad sa Stefan Löfven. - Det är många som vill bo i Rinkeby, även han skulle tänka sig att bo där. Så det måste vara ett jävla bra område när t. om vår statsminister säger det. :)

Svar på tråden Bra områden att flytta till i Sthlm med barn