• Anonym (TS)

Kan ej flytta ihop pga bonusbarn

Jag och min pojkvän har varit ett par i ca 2 år. Vi har båda barn sedan tidigare, hans i åldrarna 9-14 och mina i förskoleålder.
    Både han och jag vill gärna flytta ihop, pratar ibland om hur vi båda längtar efter att ha den relationen, att vara en familj tillsammans. Vi tycker mycket om varandras barn och de funkar dessutom bra tillsammans.

Problemet är att vi bor i olika kommuner, tre mil från varandra. Våra respektive ex bor också i samma kommuner som vi vilket innebär att det inte är aktuellt för barnen att byta skola/förskola.
    Möjligen kommer hans barn att gå gymnasiet i min kommun eftersom den är större och många ungdomar i hans stad gör det, men det är inte säkert.
    Både jag och han jobbar i min kommun och skulle vi flytta ihop så skulle det bli här (både jag och han trivs dessutom bättre i min stad).

Varje diskussion börjar likadant, hur vi drömmer om hus och mysiga barnkvällar tillsammans, men det slutar alltid med att diskussionen låser sig vid att han inte är pigg på att skjutsa sina barn till gamla kommunen varje dag. Och på funderingar om hur man löser det rent praktiskt med aktiviteter efter skolan, kompishäng på pappaveckan, och i värsta fall risken att det inte är så kul att vara hos pappa längre utan att de flyttar hem till sin mamma. 

Jag börjar känna mig lite deppig. Ska jag ställa mig in på särboskap i 10 år till (eller vad det kan ta tills hans barn flyttat hemifrån)? Eller finns det någon lösning här som jag inte ser? Hur har andra gjort i samma situation?

• Svar på tråden Kan ej flytta ihop pga bonusbarn
  • Anonym (Korrekt)

Rättelse; ni kan inte flytta ihop pga BARN - bådas barn, inte enbart hans barn = dina bonusbarn.

Och ja, du får nog ställa in dig på det då han verkar vara en bra karl som sätter sin relation till sina barn högre än samboliv med en ny flamma.

• Anonym (Hillevi)

Ni är kloka som tänker på barnen i första hand!

I gymnasieåldern kanske hans barn kan åka buss till skolan de veckor de bor hos er?

• Anonym (Anonym)

Även på högstadiet kan man pendla tre mil, det tar inte lång stund och där jag växte upp hade vissa barn fem mil till skolan enkel väg.

• Anonym (Särbo)

Nu får jag väl som vanligt höra att jag är dum i huvet, men jag fattar inte varför man prompt ska bli sambo när det finns barn sedan tidigare relationer inblandat. Om era barn bor vv så har ni ju all tid i världen att umgås? Sambo kan ni bli när sista ungen flugit ut.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Särbo) skrev 2020-09-28 11:57:05 följande:

Nu får jag väl som vanligt höra att jag är dum i huvet, men jag fattar inte varför man prompt ska bli sambo när det finns barn sedan tidigare relationer inblandat. Om era barn bor vv så har ni ju all tid i världen att umgås? Sambo kan ni bli när sista ungen flugit ut.

Jag tror att det finns rätt många som kanske inte vill vänta ca 15 år på att bli sambos.
  • Anonym (Korrekt)

Smart! Håller med.

Anonym (Särbo) skrev 2020-09-28 11:57:05 följande:

• Anonym (Sambo?)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-28 11:59:32 följande:
    Jag tror att det finns rätt många som kanske inte vill vänta ca 15 år på att bli sambos.
    Varför inte? 
  • Anonym (Särbo)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-28 11:59:32 följande:

...och jag förstår inte varför man överhuvudtaget vill bli sambo innan de där 15 barnaåren har gått.
  • Anonym (J)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-28 11:53:32 följande:

Även på högstadiet kan man pendla tre mil, det tar inte lång stund och där jag växte upp hade vissa barn fem mil till skolan enkel väg.

På grund av pappas aktuella tjej ville ha det så , eller avstånd till närmaste lämpliga skolan?

Det är inte riktigt samma sak.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Sambo?) skrev 2020-09-28 12:02:18 följande:
    Varför inte? 
    För att det är en väldigt lång tid.
Svar på tråden Kan ej flytta ihop pga bonusbarn