• MaePhil

Är jag gravid?

Hej!

Jag och min sambo försöker att få barn sedan 2017. I juni i detta året blev jag gravid men fick missfall i slutet av juni. Då försöker vi igen att få barn efter missfallet. Efter en månad av missfallet fick jag mens. Min sista mensen var från och med 25 i augusti till och med 28 i augusti. I den här månaden (september) borde mensen komma den 24 men den inte kommer än. Jag tog graviditet test många gånger men det visade negativt. Idag köpte jag lite dyrare graviditet test och var fortfarande negativt. Jag är lite ledsen eftersom vi vill gärna ha barn ????. Jag och min sambo har inga barn än. Vad tror ni? Är jag inte gravid? Bör jag testa igen? ( Jag hoppas att ni förstår min svenska)

Tack!

• Svar på tråden Är jag gravid?
  • Pimpinellan

Du kanske är gravid, men det är för tidigt att se på test. Vänta några dagar till och testa då igen. Har ni gjort en utredning eftersom ni försökt så länge?

• MaePhil

@Pimpinellan

Jag hoppas att jag är gravid men det är redan 4 dagar efter att jag har missat min mens.

Vi har inte gjort en utredning.

• Pimpinellan
    MaePhil skrev 2020-09-28 14:52:13 följande:
    @Pimpinellan
    Jag hoppas att jag är gravid men det är redan 4 dagar efter att jag har missat min mens.
    Vi har inte gjort en utredning.
    Om man haft ägglossning och inte blivit gravid så får man alltid mens när man ska. Tiden mellan äl och mens ändras inte. Det är mycket ovanligt att inte få plus om man verkligen passerat BIM med 4 dagar så antingen hade du ingen äl alls eller senare äl än du tror och då finns ju en chans att du är gravid, men det var för tidigt att testa. En utredning tycker jag absolut ni ska göra. Ni har försökt så länge att det kanske behövs lite hjälp.
  • MaePhil
    Pimpinellan skrev 2020-09-28 14:57:04 följande:

Om man haft ägglossning och inte blivit gravid så får man alltid mens när man ska. Tiden mellan äl och mens ändras inte. Det är mycket ovanligt att inte få plus om man verkligen passerat BIM med 4 dagar så antingen hade du ingen äl alls eller senare äl än du tror och då finns ju en chans att du är gravid, men det var för tidigt att testa. En utredning tycker jag absolut ni ska göra. Ni har försökt så länge att det kanske behövs lite hjälp.

Jag gjorde ägglossning test i första veckan av september och det visade positivt därför trodde jag att är gravid och har gjort graviditet test många gånger. Men det låter konstigt att det är fortfarande negativt.

Jag tänker att ringa kvinnokliniken för att be om hjälp om detta. Men det kan vara också att jag och min sambo är lite för gamla att skapa barn. Jag är 33 år och han är 55 år. Jag pratade med min sambo för att få hjälp från vårdcentralen men han ville inte eftersom han kanske skäms på grund av han är för gammal att ha ett barn.
  • Anonym (Tips från coachen)

Det kan vara för tidigt att testa. En cykel är inte alltid lika lång heller så testa om några dagar igen.

• Anonym (Jessica)
    MaePhil skrev 2020-09-28 15:19:47 följande:

Jag gjorde ägglossning test i första veckan av september och det visade positivt därför trodde jag att är gravid och har gjort graviditet test många gånger. Men det låter konstigt att det är fortfarande negativt.

Jag tänker att ringa kvinnokliniken för att be om hjälp om detta. Men det kan vara också att jag och min sambo är lite för gamla att skapa barn. Jag är 33 år och han är 55 år. Jag pratade med min sambo för att få hjälp från vårdcentralen men han ville inte eftersom han kanske skäms på grund av han är för gammal att ha ett barn.

Ni är inte för gamla!

Men sök hjälp, det kan vara så att ni behöver hjälp för att få barn, det kan ta väldigt lång tid annars.
  • Pimpinellan

Du är inte för gammal alls, men din sambo är för gammal för hjälp via regionen (f.d landstinget). Privata kliniker kan ha andra regler för mäns ålder. Hur som helst är det inte på V.c man gör utredning utan på en gynklinik. Det kan ni göra privat också.

Svar på tråden Är jag gravid?