• gnipökåms

    Vad har ni för hobby

    Ge mig tips!


    Jag har inga intressen, ibland känner jag mig som världens tråkigaste person. Det är den värsta frågan jag kan få, vad gör du på din fritid? Ingenting!
    Det enda jag haft som ett litet intresse är bakning, nu är jag dock utbildad bagare och jobbar med det och det är ju kul men jag ställer mig ju inte på fritiden och bakar direkt. 
    Jag bor i en liten lägenhet utan balkong så jag har inget trädgård eller plantor att ta hand om, något sånt skulle dock vara kul.
    Jag har katter men dom är ju inget direkt intresse, dem är ju bara mysiga att gosa och leka med. Så när jag kommer hem från jobbet gör jag ingenting, jag slökollar på film eller sitter vid datorn, har ingen familj eller vänner och inga måsten.

    jag funderar på att börja virka/sticka eller lära mig rita men en del av mig tänker enbart till vilken nytta?

    Vad gör ni på er fritid, vad har ni för hobbys?

  • Svar på tråden Vad har ni för hobby
  • Fjäril kär

    Hobbys jag utövar hemmavid enbart för mitt eget nöjes skull är rita/teckna/måla, lösa korsord, lägga pussel, skriver en del noveller, kåserier och dagbok, handarbete, läser böcker och tidningar, ägnar mig ibland att fördjupa mig i något intressant ämne jag snubblar över och kollar dokumentärer på nätet och letar artiklar, poddar och intervjuer.

    Hobbys jag gör utanför dörren är körsång, teater, motorcykel, en hel del tid i föreningsliv där jag sitter i styrelser och får vara aktiv på olika sätt, går promenader och fotograferar, åker gärna på loppisar och letar udda grejer till mitt hem som jag inreder med, har en stor umgängeskrets och blir ofta inbjuden till fester, middagar och event av olika slag.

  • Mortiscia80

    En kompis till mig har en enorm chiliplanta hemma i ett hörn :) Den växer sig ända upp i taket och grenar ut åt sidorna.

    Sticka och virka är ju jättebra, då kan du göra kläder till dig själv och dina närmaste, jättekul dessutom och lika avslappnande som meditation :)

  • Litenmenhård

    Jag känner igen det där med att känna sig som världens tråkigaste person. När någon frågar mig vad jag gör när jag är hemma säger jag att jag bara tar det lugnt. Min hobby är väl att skriva, men det gör jag på jobbet med så man kan väl säga att jag tar med mig jobbet hem. Utöver det så har jag inte så mycket annat, men jag trivs med det. Har nyligen upptäckt den nya trenden med att fika(är lite sarkastisk där) och det kan vara trevligt ibland, men dyrt!


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Litorina

    Hantverk, musik, sång och dans. Samhälle och politik. Friluftsliv, krukväxter, fotografi.

    Kolla studieförbundens kursutbud!

  • hawthorne

    Jag har handarbetat sedan 5-6 års åldern, främst sticka, virka och brodera. Jag håller fortfarande på idag och är också väldigt bra på det jag gör. Jag väljer oftast exklusiva garner som från jak och silke när jag stickar och har tom sålt vid några tillfällen Det är inte ofta eller många för jag tar runt 3-4000 för en sjal. Det kanske man kan kalla att det är till nytta men iom att den senaste ponchon tog 120 timmar att göra så vore det vettigare att jobba några timmar övertid om man menar att pengar är det som räknas som nytta.

    Annars tänker jag att kreativitet föder kreativitet och har man ett kreativt yrke så har man självklart en mycket stor nytta av att bli än mer kreativ. Men förutom det vet man ju att arbeta med händerna är terapeutiskt och läkande som är bra för allas mående. Jag tycker alltså att det bara finns nytta med det hur man än ser på det.

    Förutom handarbete så håller jag på med vitt skilda saker som glasfusing och silversmide och diverse olika kreativa saker både högt och lågt. I mindre kreativa svackor tänker jag att det sägs att det tar 10 000 timmar att bli riktigt bra på något så det kanske mest blir hellre än bra. Då vill jag ge upp men ägnar jag mig åt stickning en stund så känns allt bättre.

    Vet inte om man kan räkna in trädgård båt- och husrenoveringar i detta? Det är mest en nödvändighet just nu, båten är mycket finlir men både huset och trädgården är i stadiet "riv och bygg nytt" typ... Suck. (Det stjäl tid från så mycket roligare saker :P )

  • Kusinen

    Jag är nog i lite samma situation som dig och säker hobby.mitt problem är aty få saker verkar roliga. Sen är jag som du också att det är svårt km det i te finns nån "nyttoaspekt" i det. Om jag sysslar med skapande tex måste det resultera i något som jag har qnvändning av på nåt sätt, a ars känns det märkligt.

    Men jag kan ju ge några exempel på sånt som jag snubblat över i mitt sökande.

    -Makrame endera stort för väggkonstverk eller litet för tex armband

    - Skapande kopplat till specifika inredningsbegov (alltså olika saker varje gångÅ, tex sy en kudde, måla en kruka, bygg ett vindapel, sy aplikationer på en pläd.

    - skapa en kryddodling i köket

    - skaffa bonsaiträd och pyssla med

    - Börja fermentera

    - skapa nån slags läsutmaning för dig själv

  • Dexter dot com

    Har hund och trädgård/odlingar som jag ser som mina hobbies men det är väl mer en livsstil. Hunden är en sällskapshund men tar ändå mycket tid att motionera, aktivera och hålla pälsen i skick. Trädgården tar tar tid och kostar en del men det är det värt när man är självförsörjande på grönsaker maj- november. 

    Är du odlingsintresserad kan du ju hyra en odlingslott.

  • Physalis

    Jag tycker du avfärdar saker som kan räknas som hobbies. Du kollar på film, har katt och önskar att du kunde odla (du kan odla även i lägenhet!). Det är 3 hobbies.

    Själv har jag haft liknande tankar men kommit fram till att jag egentligen har många hobbies, även om de inte är sådana som jag tycker låter spännande för andra så roar de mig.

    Jag kollar på serier och filmer, jag läser ibland fantasy men har just nu tappat lusten lite, jag gillar att åka till sevärdheter och vandra runt i olika naturmiljöer, nördar ner mig i friluftskläder och jag planerar min inredning. Jag har också testat att måla lite med en kompis, vi gör just nu "acrylic pouring" vilket är rätt roligt. Jag odlar trots att jag bor i lägenhet, jag gillar att odla från frö/kärna och har nästan bara växter jag själv odlat och ofta från saker jag köpt i affären. Ett citronträd, ett par chilisorter, tre sorters tomater (de sista har jag dock på balkongen). Jag har också börjat testa att göra sticklingar från växter jag fick i en julgrupp förra året.

    Jag skulle vilja hitta någon mer regelbunden fysisk hobby men känner att det händer mycket i mitt liv just nu så jag har bestämt att jag inte ska stressa fram något sådant.


    Korrekturläser som en kratta
  • Mamma S

    Har precis börjat med makrame'! Ampel klar, håller nu på med en stor väggbonad. Sen ska det bli en brickampel. Underbart rogivande och fina resultat.

  • Nandez

    Läser, stickar, löser korsord, pysslar i trädgården, spelar sällskapsspel med maken, och tittar på film och serier. Idag har vi tittat på Utredningen på SVT play, den handlar om mordet på Kim Wall, den är bra.

  • Angelica77

    Min hobby har blivit min extrainkomst och galet glad är jag över det såklart =) 
    Har alltid haft ett hälsointresse och dök på produkter ifrån USA då jag behövde komma till bukt med min hjärndimma. 
    Testade o fick fantastiska effekter väldigt snabbt. 


    De flesta jag känner behöver så här års mer energi, detoxa en aning, vill gå ner lite i vikt, sova bättre, komma tillrätta med krånglig mage. 

    Har att göra varje dag nu och ÄLSKART!! 

  • Angelica77

    Min hobby har blivit min extrainkomst och galet glad är jag över det såklart =) 
    Har alltid haft ett hälsointresse och dök på produkter ifrån USA då jag behövde komma till bukt med min hjärndimma. 
    Testade o fick fantastiska effekter väldigt snabbt. 


    De flesta jag känner behöver så här års mer energi, detoxa en aning, vill gå ner lite i vikt, sova bättre, komma tillrätta med krånglig mage. 

    Har att göra varje dag nu och ÄLSKART!! 

Svar på tråden Vad har ni för hobby