• Tue 29 Sep 2020 15:09
    789 visningar
    15 svar
    15
    789

    Läraren visade "någon film på YouTube" om 9/11 attentaten i en 1:a

    Hej!


    Dottern (7) kom hem och var helt knäckt efter fröknarna i 1:an tyckte att det var en bra idé att visa "någon film på YouTube" om 9/11 attentaten, till årsdagen.
    Eleverna fick se hur flygplanen kraschade in i tornen och bl.a hur människorna hoppade in i döden från de brinnande tornen.

    Min dotter tog det riktigt illa, vet inget om de andra barnen. Dottern kunde inte sova ensam i hennes säng under en hel vecka, pratade mycket om vad hon hade sett och behövde bearbeta mycket.

    Jag mailade läraren och uttryckte skarpt mitt missnöjde. När hon svarade att hon tyckte att det var bra hon gjorde gick jag till rektorn, men fick inte mycket förståelse därifrån heller.


    Så min fråga: Överdriver jag totalt, eller skulle ni också anse det som helt knäppt att visa dessa hemska scener till elever i 1:an?

  • Svar på tråden Läraren visade "någon film på YouTube" om 9/11 attentaten i en 1:a
  • Tue 29 Sep 2020 15:20
    #1
    +1

    Nej, det är helt sjukt att visa sådana scener för 7-åringar. 
    Jag skulle gå vidare till rektorns chef - förvaltningschefen i kommunen. Extremt opedagogiskt. 

  • Tue 29 Sep 2020 15:31
    #2
    +1

    Man visar inte döende människor för elever i åk 7, fruktansvärt olämpligt! Du kan ta det vidare till Skolinspektionen men se till att du också då helst hittar klippet det rör sig om. Det är bra om du tittar på det så du vet vad du har för exakta invändningar.

  • Tue 29 Sep 2020 15:32
    #3
    +1

    Oj, jag läste fel! :o Om de går i åk 1 blir det ju ännu mer fel!! Så hemskt!

  • Tue 29 Sep 2020 21:15
    #4
    +1

    Nu vet jag ju inte hur du uttryckte ditt missnöje men jag vet själv att om jag får mejl från föräldrar som är missnöjda med något så har jag svårt att ta till mig det de skriver om de är otrevliga och uttrycker sig nedlåtande mot mig.

    Jag har med erfarenhet lärt mig att vänta några timmar/någon dag med att svara på sådana mejl så att jag själv inte svarar i affekt.

    När en förälder däremot nyfiket ställer frågor om något som rör det pedagogiska arbetet så är det lättare för mig att förstå anledningen till deras undran.

    I de allra flesta fall finns en bra grundtanke med vad vi lärare gör men självklart finns det tillfällen där det kan bli knasigt för oss också, precis som för alla andra.

    Med det sagt så kan jag väl hålla med om att det inte är särskilt lämpligt att visa detta i en årskurs 1. Men jag ogillar när man framför sina åsikter på ett otrevligt och ibland t.o.m. hotfullt sätt.

  • Tue 29 Sep 2020 21:26
    #5

    Tack Fröken W, förstår absolut hur du tänker, eftersomgå till skolchefen som näst högre instans. jag är lärarkollega till denna fröken ifråga, och vi har samma chef...


    Jag anser att jag var ganska återhållsamt med beskyllningar, vill ju inte förgifta arbetsklimatet, och för att reda ut vem som har rätt och fel bad jag rektorn att ta ställning, vilket hen inte ha gjort hittills.


    Rektorn beklagade inte ens det inträffade. Det i sin tur ökar min frustration, och jag skulle gärna vilja gå till skolchefen som näst högre instans. Men då kommer jag inte vara omtyckt längre. Hur man än vänder sig...

  • Tue 29 Sep 2020 21:28
    #6
    SiggeBas skrev 2020-09-29 21:26:52 följande:

    Tack Fröken W, förstår absolut hur du tänker, eftersomgå till skolchefen som näst högre instans. jag är lärarkollega till denna fröken ifråga, och vi har samma chef...


    Jag anser att jag var ganska återhållsamt med beskyllningar, vill ju inte förgifta arbetsklimatet, och för att reda ut vem som har rätt och fel bad jag rektorn att ta ställning, vilket hen inte ha gjort hittills.


    Rektorn beklagade inte ens det inträffade. Det i sin tur ökar min frustration, och jag skulle gärna vilja gå till skolchefen som näst högre instans. Men då kommer jag inte vara omtyckt längre. Hur man än vänder sig...


    Oj nu blev det lite fel, skriver igen här, bortse från inlägget ovan:


     


    Tack Fröken W, förstår absolut hur du tänker, eftersomg jag är lärarkollega till denna fröken ifråga, och vi har samma chef...


    Jag anser att jag var ganska återhållsamt med beskyllningar, vill ju inte förgifta arbetsklimatet, och för att reda ut vem som har rätt och fel bad jag rektorn att ta ställning, vilket hen inte ha gjort hittills.


    Rektorn beklagade inte ens det inträffade. Det i sin tur ökar min frustration, och jag skulle gärna vilja gå till skolchefen som näst högre instans. Men då kommer jag inte vara omtyckt längre. Hur man än vänder sig...


  • Thu 1 Oct 2020 21:45
    #7

    Men ?någon film på youtube?? Har du ens frågat vilken film det rör sig om och kollat på den innan du kontaktar rektorn?

  • Fri 2 Oct 2020 10:19
    #8
    moroten91 skrev 2020-10-01 21:45:49 följande:

    Men ?någon film på youtube?? Har du ens frågat vilken film det rör sig om och kollat på den innan du kontaktar rektorn?


    Ja vad tror du? Jag satte det i citationstecken eftersom det var läraarens svar på min fråga om jag fick se filmen, men läraren kunde inte hitta den!
  • Fri 2 Oct 2020 10:24
    #9

    Nu har jag rådfrågat med en massa pedagoger och föräldrar i min bekantskapskrets i in- och utlandet, och uteslutande *alla* anser att det var ett grovt fel från läraren att visa denna antagligen helt ofiltrerade film för denna klass.


    Jag går nu vidare till skolchefen i min kommun, och evtl skolverket. Tack för ert stöd och era svar.

  • Fri 2 Oct 2020 11:00
    #10
    SiggeBas skrev 2020-10-02 10:19:50 följande:
    Ja vad tror du? Jag satte det i citationstecken eftersom det var läraarens svar på min fråga om jag fick se filmen, men läraren kunde inte hitta den!
    Dålig ursäkt. Det går så lätt att hitta i historiken på YouTube eller på datorn! Vet man datum blir det ännu lättare.
  • Fri 2 Oct 2020 22:55
    #11
    SiggeBas skrev 2020-10-02 10:19:50 följande:

    Ja vad tror du? Jag satte det i citationstecken eftersom det var läraarens svar på min fråga om jag fick se filmen, men läraren kunde inte hitta den!


    Tog för givet att det var dottern som sagt så, därför jag frågade.

    Låter väldigt konstigt av läraren att säga så, klart man har koll på vad man visar i skolan:o
  • Sat 3 Oct 2020 03:41
    #12

    Hade det varit en Hollywoodfilm hade nog åldersgränsen satts högre. Såhär små barn kan ju inte riktigt hantera sådana scener. Riktigt illa gjort av läraren OCH även av rektorn som borde vetat bättre.


    Integrerbart DNA
Svar på tråden Läraren visade "någon film på YouTube" om 9/11 attentaten i en 1:a