• Lnlnln

För högt ferritin (järndepåer)

Hej!

Är gravid för första gången (v 12+5) och har tagit blodprov för att kolla mitt ferritin som var för högt, närmare 210 och ska helst inte vara högre än 160. Fick då ta ett nytt blodprov som även det visade på för högt ferritin. Har förstått att det är väldigt ovanligt då de flesta har järnbrist snarare än för höga värden. Detta är dock inte samma som hb, de har inte testat mitt hb än så vet inte vad det ligger på än. Men är det någon mer som haft för högt ferritin? Verkar inte finnas så mycket info om det och de på Kvinnohälsovården verkar inte heller veta så mycket om det...

• Svar på tråden För högt ferritin (järndepåer)
  • Solblomma30

Såhär handlägger Västra Götalandsregionen för högt ferritin:

Vid höga ferritinvärden

150-200 ?g/l ingen åtgärd om kvinnan är besvärfri

200-1000 ?g/l nytt prov efter 3-4 veckor

Om nya provet är 200-500 ?g/l ingen åtgärd om besvärsfri kvinna.

Om nya provet är 500-1000 ?g/l nytt prov på efterkontrollen. Om då fortsatt över 500 remiss till hematolog.

Om > 1000 ?g/l remiss till hematolog för att utesluta hemokromatos.

Så enligt detta ska du ta ett nytt prov om någon månad, men om värdet är oförändrat och du inte har symptom så blir det ingen fortsatt utredning. Så det låter inte så oroväckande tycker jag. Du ligger precis på gränsen för att ens få ta nytt blodprov också, vilket ju är bra!

• erikaABC
    Solblomma30 skrev 2020-09-29 23:38:41 följande:

Såhär handlägger Västra Götalandsregionen för högt ferritin:

Vid höga ferritinvärden

150-200 ?g/l ingen åtgärd om kvinnan är besvärfri

200-1000 ?g/l nytt prov efter 3-4 veckor

Om nya provet är 200-500 ?g/l ingen åtgärd om besvärsfri kvinna.

Om nya provet är 500-1000 ?g/l nytt prov på efterkontrollen. Om då fortsatt över 500 remiss till hematolog.

Om > 1000 ?g/l remiss till hematolog för att utesluta hemokromatos.

Så enligt detta ska du ta ett nytt prov om någon månad, men om värdet är oförändrat och du inte har symptom så blir det ingen fortsatt utredning. Så det låter inte så oroväckande tycker jag. Du ligger precis på gränsen för att ens få ta nytt blodprov också, vilket ju är bra!

Vad beror ts höga värden på?
  • Solblomma30
    erikaABC skrev 2020-09-30 01:18:21 följande:

Vad beror ts höga värden på?

Jag är inte TS läkare så den frågan kan jag inte svara på ;)

TS värden är ju bara knappt förhöjda. Jag såg nu att om man jämför olika regioners handläggning vid förhöjt ferritin så gäller det i de flesta regioner att värdet ska överstiga 500 mikrogram/l för att man ens ska ta ett uppföljande prov. Så 210 mikrogram per liter kräver oftast inte någon uppföljning. Så det beror på vilken region du tillhör TS, om det ens blir ett till blodprov.

Höga värden beror oftast på infektion, i ovanliga fall kan det bero på en genetisk sjukdom som gör att kroppen tar upp för mycket järn (hemokromatos). Vid extremt höga värden (som TS inte alls har) kan man också misstänka andra problem, alkoholrelaterad leversjukdom, kronisk hepatit C mm. Men TS värden är ju bara knappt förhöjda, så det finns ingen anledning till oro i det här läget.
  • jenwa

Hej! Jag hade också det under graviditeten och för mig berodde det på att jag har psoriasis, så när sjukdomen är mer aktiv och eftersom det är en inflammatorisk sjukdom så påverkar det tydligen järndepåerna under skoven, men emellanåt så är värdet normalt för mig!

Svar på tråden För högt ferritin (järndepåer)