• Anonym (TS)

    Hur förbereda för separation?

    Kort bakgrund:

    Sambo, 2 barn under 6 år. Bor i villa. Jag är långtidssjukskriven. Har senaste året velat fram och tillbaka på om vi ska fortsätta tillsammans. En del av mig älskar honom men samtidigt får han mig att må otroligt dåligt. Det är mycket bråk. Jag har funderat på om vi ska stanna ihop för barnens skull, och för att det känns som att jag ska dö när jag tänker på att inte få vara med barnen varje dag.

    Funderingar:

    Hur i hela friden ska jag ha råd att separera? Hur klarar man av att vara utan barnen halva tiden? Hur vågar man ta steget? Hur gör man för att det ska bli så bra som möjligt för barnen? Finns det något som jag bör göra/förbereda/tänka på innan jag säger till sambon att jag vill separera?

    Jag har så otroligt dåligt samvete mot barnen, om jag gör detta mot dem. Samtidigt mår jag så himla dåligt tillsammans med deras pappa. Han behandlar mig verkligen inte bra.

    Tar tacksamt emot alla tankar/tips. Och jag skulle uppskatta om ni ville dela med er av egna erfarenheter.

  • Svar på tråden Hur förbereda för separation?
  • Anonym (Anonym)

    Du får se till att hitta ett boende som passar din inkomst och ställa dig i lägenhetsköer, du kan även leta på Blocket efter privata uthyrare.

    Om du mår dåligt i relationen så mår barnen så klart också dåligt, då mår de bättre av att ni separerar om det är mycket bråk, att han behandlar dig riktigt illa osv som du säger. Det du ska ha dåligt samvete för är isf att du låter dem växa upp i ett sådant hem som ni har nu.

    Din sambo kommer att bli ganska förvånad antagligen, och bestört. Han kommer att vilja veta varför, många varför. Varför öht, varför nu, varför har du inte sagt något tidigare osv. Du kan förbereda vissa svar men också säga ifrån att du inte orkar prata om precis allt på en gång. Var ärlig men du behöver inte ta jättelånga diskussioner heller, var beredd på att han kommer att ställa samma frågor många gånger om.

    Fundera över vilket slags umgänge som är bra för barnen, varannan vecka passar inte så bra för barn under 6 år och det är något ni måste komma överens om. Kan ni inte det så är Familjerätten jättebra att vända sig till, där kan ni också få era överenskommelser på papper.

    Lycka till.

  • Anonym (Blev lämnad.)

    Ja du,inte lätt. Jag blev lämnad när vårt barn bara var bäbis. Vårat förhållande var oxå dåligt men nu hade vi ju ett barn ihop. Jag kämpade och kämpade för oss. NU efter 1,5 år så har jag bestämt mig,det har varit velande fram och tillbaka hela tiden. Fått förhoppningar och givits inviter. Hon har nu en ny,enligt henne bara sex men så skönt för mig,nu kan jag skita i henne! ÄNTLIGEN satt ner min fot.

    Är ert förhållande inte bra,gör slut. Klipp all kontakt som INTE gäller barnen. Gå vidare. Önskar jag hade gjort det direkt.

  • Anonym (Skild)

    Fixa nytt boende alt se till att du har råd att stanna.

    Se till att dela upp era tillhörigheter omgående efter separationen! Ju längre tid det tar att dela upp, ju mindre kommer du få och ju mer behöver du skaffa på annat håll. Fota gärna sakerna i huset, så det finns bevis att det var där när ni separerade.

    Kolla vilka utgifter till husen som står på dig, vad ni har på gemensamma utgifter, så du säger upp dessa i tid så du slipper betala dessa när du inte bor där. Gör även en värdering av huset så värderingen är up to date, säg att du vill förhandla om ränter eller liknade till sambon.

    Kontakta familjerätten omgående så ni kan komma överens om barnen (advokat är dyrt så undvik tvist om det verkligen inte krävs).

    Om han gjort dig fysisk illa, så finns det ökad risk för våld. Då råder jag dig att inte prata med honom själv utan att ha med dig någon vid samtal.

    Tänk på att du behöver betala halva huslånet tills den är överskrivet, så du får med den kostnaden i dina beräkningar.

    Detta hade hjälpt mig i min skildsmässa, så hoppas det hjälper dig!

  • Anonym (TS)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-30 10:57:44 följande:

    Du får se till att hitta ett boende som passar din inkomst och ställa dig i lägenhetsköer, du kan även leta på Blocket efter privata uthyrare.

    Om du mår dåligt i relationen så mår barnen så klart också dåligt, då mår de bättre av att ni separerar om det är mycket bråk, att han behandlar dig riktigt illa osv som du säger. Det du ska ha dåligt samvete för är isf att du låter dem växa upp i ett sådant hem som ni har nu.

    Din sambo kommer att bli ganska förvånad antagligen, och bestört. Han kommer att vilja veta varför, många varför. Varför öht, varför nu, varför har du inte sagt något tidigare osv. Du kan förbereda vissa svar men också säga ifrån att du inte orkar prata om precis allt på en gång. Var ärlig men du behöver inte ta jättelånga diskussioner heller, var beredd på att han kommer att ställa samma frågor många gånger om.

    Fundera över vilket slags umgänge som är bra för barnen, varannan vecka passar inte så bra för barn under 6 år och det är något ni måste komma överens om. Kan ni inte det så är Familjerätten jättebra att vända sig till, där kan ni också få era överenskommelser på papper.

    Lycka till.


    Tack för tankar och tips!

    Han vet själv (såklart) att vi har det dåligt och vi har diskuterat det MÅNGA gånger. Så det lär inte komma som en chock för honom. Han lär dock bli förvånad över att jag faktiskt tar beslutet och är förberedd. Antagligen blir han ledsen, men det är ju jag med. Nej, varannan vecka är de för små för, lär väl bli 2-2-3
  • Anonym (TS)
    Anonym (Blev lämnad.) skrev 2020-09-30 11:00:10 följande:

    Ja du,inte lätt. Jag blev lämnad när vårt barn bara var bäbis. Vårat förhållande var oxå dåligt men nu hade vi ju ett barn ihop. Jag kämpade och kämpade för oss. NU efter 1,5 år så har jag bestämt mig,det har varit velande fram och tillbaka hela tiden. Fått förhoppningar och givits inviter. Hon har nu en ny,enligt henne bara sex men så skönt för mig,nu kan jag skita i henne! ÄNTLIGEN satt ner min fot.

    Är ert förhållande inte bra,gör slut. Klipp all kontakt som INTE gäller barnen. Gå vidare. Önskar jag hade gjort det direkt.


    Skönt för dig att äntligen få ett avslut, och bra att du står på dig.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Skild) skrev 2020-09-30 11:59:21 följande:

    Fixa nytt boende alt se till att du har råd att stanna.

    Se till att dela upp era tillhörigheter omgående efter separationen! Ju längre tid det tar att dela upp, ju mindre kommer du få och ju mer behöver du skaffa på annat håll. Fota gärna sakerna i huset, så det finns bevis att det var där när ni separerade.

    Kolla vilka utgifter till husen som står på dig, vad ni har på gemensamma utgifter, så du säger upp dessa i tid så du slipper betala dessa när du inte bor där. Gör även en värdering av huset så värderingen är up to date, säg att du vill förhandla om ränter eller liknade till sambon.

    Kontakta familjerätten omgående så ni kan komma överens om barnen (advokat är dyrt så undvik tvist om det verkligen inte krävs).

    Om han gjort dig fysisk illa, så finns det ökad risk för våld. Då råder jag dig att inte prata med honom själv utan att ha med dig någon vid samtal.

    Tänk på att du behöver betala halva huslånet tills den är överskrivet, så du får med den kostnaden i dina beräkningar.

    Detta hade hjälpt mig i min skildsmässa, så hoppas det hjälper dig!


    Så många bra råd, tack snälla!

    Han har aldrig gjort mig fysiskt illa, däremot psykiskt. Så gott som varje dag. Och jag orkar liksom inte mer.
  • Anonym (Z)

    Har ni enkel ekonomi, äger ni till exempel bostaden 50/50? Finns det annat ni äger gemensamt? Sommarstuga?

    Bodelningen är det viktigt att ni gör rätt med även om ni bara är sambo, kontakta en familjejurist om du är osäker.

    Sen ordna en bostad som du har råd med som flera skrivit. Om du har möjlighet så är det väl också läge att försöka gå tillbaka till jobb, särskilt om det är han som gör att du mår dåligt.

  • Anonym (Skild)
    Anonym (TS) skrev 2020-09-30 14:18:35 följande:

    Så många bra råd, tack snälla!

    Han har aldrig gjort mig fysiskt illa, däremot psykiskt. Så gott som varje dag. Och jag orkar liksom inte mer.


    Psykiskt är värre.... Pratar gärna med någon och försök lita på dig själv!

    Första tiden kommer vara tuff, men det blir lättare med tiden!
  • Anonym (TS)
    Anonym (Z) skrev 2020-09-30 15:32:27 följande:

    Har ni enkel ekonomi, äger ni till exempel bostaden 50/50? Finns det annat ni äger gemensamt? Sommarstuga?

    Bodelningen är det viktigt att ni gör rätt med även om ni bara är sambo, kontakta en familjejurist om du är osäker.

    Sen ordna en bostad som du har råd med som flera skrivit. Om du har möjlighet så är det väl också läge att försöka gå tillbaka till jobb, särskilt om det är han som gör att du mår dåligt.


    Tack för svar!

    Vi äger vår bostad 50/50. Han är dock skyldig mig drygt 80.000 men det finns det inte papper på så jag inser ju att jag aldrig kommer få se dessa pengar igen. I övrigt äger vi bara 2 bilar, men där står vi på varsin (hans är dock bättre)

    Bostad oroar mig mycket. Främst för att det inte är så lätt att få tag på en, om du inte sitter på några miljoner.

    Jag är sjukskriven p.g.a en skada jag fick vid en olyckshändelse så det är inte bara "att börja jobba igen" Tyvärr.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Skild) skrev 2020-09-30 15:34:36 följande:

    Psykiskt är värre.... Pratar gärna med någon och försök lita på dig själv!

    Första tiden kommer vara tuff, men det blir lättare med tiden!


    Tack!
  • Anonym (boende)

    Jag kan inte bidra så mycket men beklagar att ni har det jobbigt, hoppas det löser sig till det bästa för alla.

    Om du söker hyreslägenhet är ett tips att beskriva din situation tydligt, att det är små barn som behöver boende och att det är ett svårt läge socialt.
    Måna (de flesta?) hyresvärdar tar då hänsyn till behoven och prioriterar upp dig i en eventuell kö. 

  • Anonym (TS)
    Anonym (boende) skrev 2020-09-30 20:02:23 följande:

    Jag kan inte bidra så mycket men beklagar att ni har det jobbigt, hoppas det löser sig till det bästa för alla.

    Om du söker hyreslägenhet är ett tips att beskriva din situation tydligt, att det är små barn som behöver boende och att det är ett svårt läge socialt.

    Måna (de flesta?) hyresvärdar tar då hänsyn till behoven och prioriterar upp dig i en eventuell kö. 


    Är inte risken att de drar öronen åt sig då? Att de är rädda att det blir krångel och att jag inte kan betala?
  • Anonym (boende)
    Anonym (TS) skrev 2020-09-30 23:07:03 följande:
    Är inte risken att de drar öronen åt sig då? Att de är rädda att det blir krångel och att jag inte kan betala?

    nej, bara om du har problem med inkomst och inte råd med hyran.
    Värdar för de lägenheter du har råd med kommer troligen försöka hjälpa till och prioritera. Flertalet har även en sådan policy.


    Helt säkert har kommunens bostadsbolag en sån policy och troligen ett särskilt system för att hjälpa personer i din situation.


    Kolla lite på hemsidorna innan du tar kontakt för säkerhets skull

  • Anonym (Z)
    Anonym (TS) skrev 2020-09-30 19:42:54 följande:

    Tack för svar!

    Vi äger vår bostad 50/50. Han är dock skyldig mig drygt 80.000 men det finns det inte papper på så jag inser ju att jag aldrig kommer få se dessa pengar igen. I övrigt äger vi bara 2 bilar, men där står vi på varsin (hans är dock bättre)

    Bostad oroar mig mycket. Främst för att det inte är så lätt att få tag på en, om du inte sitter på några miljoner.

    Jag är sjukskriven p.g.a en skada jag fick vid en olyckshändelse så det är inte bara "att börja jobba igen" Tyvärr.


    Har du något som styrker de 80.000? Kvitton? Sms? Mail? Transaktioner? Förmodligen ett svårt läge, men prata med en jurist.

    Får ni bra betalt för bostaden så kan du kanske köpa något mindre för de pengarna?

    Tråkigt läge ang jobb! Har du någon hobby du skulle kunna göra pengar på? Jag antar att du har mycket tid och det lär ju bli ännu mer med barnen på halvtid. Så du kanske kan få snurr på någon liten bisyssla.
  • Anonym (Jag)

    På vilket sätt får mannen dig att må dåligt? Kan du ge exempel?

    Förbered dig noga innan du berättar. Gärna att du har stått i kö för boende ett tag. Har ni gemensam ekonomi nu? Du kanske behöver försöka få till en buffert som kan bli svårt sen.

    I vanliga fall när man har små barn tycker jag man behöver försöka allt innan man "ger upp". Inte gå isär för att man har en kris eller tuff period. Men i ditt fall verkar det annorlunda. Allt blir ju tyvärr svårare ensam, både ekonomiskt och att rodda med barnen. Men för dig kanske det känns enklare när du slipper honom.

    Förbered dig på allt. Om han utsätter dig nu, då kan han nog ändå fortsätta sen tyvärr och använda barnen gentemot dig. Var lite beredd på det..

    Att va utan barnen är en vanesak. Det är tufft i början men sen blir det rutin på det.

Svar på tråden Hur förbereda för separation?