• Redgoldgreen

    Någon som fött i vatten?

    Vill ni berätta om era erfarenheter! Fick frågan av en barnmorskestudent om det kan intressera mig, blev lite förvånad då jag inte trodde det var möjligt i de flesta städer i Sverige, bor i en mellanstor stad. Nu är jag lite sent ute med att skaffa förlossningspool tex, om det behövs. I min andra förlossning använde jag badkar och dusch som väldigt effektiv smärtlindring, och upplevde det lite som ett avbrott att släpas upp för att trycka ut barnet på rygg i sängen. Så jag måste säga att jag är nyfiken!

  • Svar på tråden Någon som fött i vatten?
  • Babynr4

    Jag har! Med min första födde jag vanligt, med mina två yngsta födde jag i vatten på bb, förhoppningsvis föder jag mitt fjärde också i vatten, kan inte tänka mig att föda på ett annat sätt. Det gör mindre ont! Känns väldigt naturligt och avslappnat, kunnde fokusera och andas när jag hade värkar.

  • Redgoldgreen
    Babynr4 skrev 2020-10-02 09:12:37 följande:

    Jag har! Med min första födde jag vanligt, med mina två yngsta födde jag i vatten på bb, förhoppningsvis föder jag mitt fjärde också i vatten, kan inte tänka mig att föda på ett annat sätt. Det gör mindre ont! Känns väldigt naturligt och avslappnat, kunnde fokusera och andas när jag hade värkar.


    Det låter ju helt fantastiskt! Hade du egen pool? Jag ska föda i Borås, får ringa dem och kolla upp det! Första gör ju ändå alltid ondast, men med mitt andra barn fick jag duscha varmt länge och kände verkligen inget behov av annan smärtlindring. Så jag tror det kan vara perfekt för mig :)
  • Redgoldgreen
    Babynr4 skrev 2020-10-02 09:12:37 följande:

    Jag har! Med min första födde jag vanligt, med mina två yngsta födde jag i vatten på bb, förhoppningsvis föder jag mitt fjärde också i vatten, kan inte tänka mig att föda på ett annat sätt. Det gör mindre ont! Känns väldigt naturligt och avslappnat, kunnde fokusera och andas när jag hade värkar.


    Och behövde du ringa och boka in det på något sätt, hade du med det i förlossningsbrevet eller hur gick du till väga? Jag har bara två veckor nu till Bf så jag känner mig lite besvärlig som kommer med detta önskemål nu :)
  • Babynr4

    Jag förstår. Du behöver inte känna dig besvärlig, det är din förlossning och det ska ske som du önskar :)

    Med mitt andra barn, skrev jag i mitt förlossningsbrev att jag kan tänka mig att föda i vatten. Jag kom in till bb när det var dags och de frågade om jag ville prova och då tackade jag ja. Med mitt tredje ville jag ha exakt samma fölossning som med mitt andra barn. Jag var lite orolig för att de hade stängt ner stället jag födde på, men som tur var fanns det ett annat bb som precis börjat med förlossningar i vatten. När jag kom dit ville de skicka mig till ett annat bb för det fanns inga lediga rum, men när jag sa att jag bara kan tänka mig att föda i vatten så sa de att de kunnde fixa i ordning ett mindre rum med en pool, så det blev som jag ville!

  • Lexikon
    Redgoldgreen skrev 2020-10-02 13:28:56 följande:
    Det låter ju helt fantastiskt! Hade du egen pool? Jag ska föda i Borås, får ringa dem och kolla upp det! Första gör ju ändå alltid ondast, men med mitt andra barn fick jag duscha varmt länge och kände verkligen inget behov av annan smärtlindring. Så jag tror det kan vara perfekt för mig :)
    Borås har stora fina badkar! Men gäller att du har rätt barnmorska. Ring och fråga på förhand.
  • Redgoldgreen
    Babynr4 skrev 2020-10-02 22:07:57 följande:

    Jag förstår. Du behöver inte känna dig besvärlig, det är din förlossning och det ska ske som du önskar :)

    Med mitt andra barn, skrev jag i mitt förlossningsbrev att jag kan tänka mig att föda i vatten. Jag kom in till bb när det var dags och de frågade om jag ville prova och då tackade jag ja. Med mitt tredje ville jag ha exakt samma fölossning som med mitt andra barn. Jag var lite orolig för att de hade stängt ner stället jag födde på, men som tur var fanns det ett annat bb som precis börjat med förlossningar i vatten. När jag kom dit ville de skicka mig till ett annat bb för det fanns inga lediga rum, men när jag sa att jag bara kan tänka mig att föda i vatten så sa de att de kunnde fixa i ordning ett mindre rum med en pool, så det blev som jag ville!


    Vad skönt! Ja ibland gäller det att stå på sig lite. Det måste ju finnas en viss flexibilitet eftersom man aldrig vet när förlossningen startar. Men jag tänker att jag ringer och frågar, så vet jag vad som gäller. Kliniken måste ju vara intresserade av detta i alla fall eftersom jag läste att dom planerade att utbilda barnmorskor i det för några år sedan :)
  • Redgoldgreen
    Lexikon skrev 2020-10-02 22:15:53 följande:

    Borås har stora fina badkar! Men gäller att du har rätt barnmorska. Ring och fråga på förhand.


    Okej, det låter ju bra :) Jag får ringa och kolla :)
Svar på tråden Någon som fött i vatten?