• Pinglan81

    Upprepade misfall

    Hej alla där ute som kämpar för att bli gravida !

    Jag känner att jag måste skriva av mig i min sorg förtvivlan och känsla av hopplöshet.

    Känner mig så ensam om att inte lyckas behålla en graviditet.

    Fick idag reda på genom vul att min graviditet avstannat i vecka 7 ännu en gång.

    Detta är mitt åttonde misfall på raken och jag känner att jag behöver få prata av mig med någon som har liknade erfarenhet då det känns som att alla runtomkring ploppar ut ungar utan problem. Vi fick vår första och ända son genom IVF pga manlig faktor år 2015 på första försöket.

    Vi hade då försökt bli gravida i över ett år och gjorde en utredning där vi fick reda på att vi ej skullw få igenom en graviditet på egen hand.

    Efter att vår son föddes så opererades min sambo och efter det har vi blivit gravida på egen hand 4 gånger och även genom Ivf 4 gånger . Hjärtat börgar alltid slå för att sedan sluta slå mellan vecka 7 -10 .

    Har testat Trombyl, Fragmin, kortison och IL dropp men detta har inte hjälpt.

    Får ingen hjälp alls av sjukvården, det ända dom säger är att det kan bli så tyvärr!

    Om der finns någon därute som har något tipps eller några uppmuntrande ord så är jag så tacksam . Känner mig så hjälplös

  • Svar på tråden Upprepade misfall
  • Dhalia

    Hej, beklgar missfallet och va hemskt att behöva gå igenom det 8 gånger. Ja har precis själv haft mitt andra MA, har inga barn heller oxh tycker det va jättejobbigt och vet inte vad ja skulle ta mig till om de händer igen :(

    Har dem tittat inuti livmodern något alltså gjort en hysteroskopi? Kanske kan de finnas något där som inte syns på ultraljud. Kolla in annars Olga kliniken i ryssland, finns bra klipp om olika intervjuer allmänt kanske ni får tips att se hur ni går vidare. Har du fått progesteron till v12 också??

  • Pinglan81

    Hej ! Jag är ledsen att du fått gå igenom detta för det är verkligen tungt .

    Jag har gjort en hysteroskopi då dom trodde jag fått en polyp men det visade sig vara rester av ett misfall. Dom hittade inget annat konstigt då heller. Har även fått progesteron som jag tagit fram till mf. Men insåg att dom aldrig mätt progesteronhalten i blodet under grav för att se om jag tar upp der som jag ska.

    jag inne på att det skulle kunna vara moderkakan som kan vara problemet då den ska börga ta över efter guldkroppen i vecka 7 någon gång.

    Läste också att livoderslemhinnan kam bli skadad utav hormonbehandlingar så det skulle der också kunna vara för der var ju efter vår första IVF som problemen började.

    Trist att man inte får den informationen innan.

    Tack för tipset om Olga kliniken!

    Der känns som alla runtomkring önskar att man bara skulle ge upp men det är omöjligt för mig då längtan är så stor. Den blir tyvär inte mindre av att man har ett barn heller.

    Tänker fortsätta kämpa och söka efter nya metoder.

    All styrka till dig också vännen!

  • Dhalia

    Okej de ska ja också tänka på att fråga nästa gång, kolla progesteronhalten.

    Men när ni provade de olika trombyl osv. Fick du ta allt det samtidigt som du fick extra progesteron?

    Tycker absolut inte du ska ge upp! speciellt eftersom det ändå tar sig för er både naturligt och med ivf, plus att ni fått ett barn ändå. De ju bara så jobbigt när man inte vet exakt vart de går fel.

    Jag blev ju gravid naturligt efter 1 års försök men det slutade upp i ett MA som upptäcktes i v10 då hade den stannat i v8. Efter de har vi gjort 3 IVFer och försökt nu i lite mer än 4 år.

    Jag var idag på efterkontroll och allt var ute efter MA men frågade om ja kunde få trombyl och ta lutnius längre tid till vecka 12 nästa gång. Vi gjorde vårt 3e IVF nu och blev då gravid. De andra två försöken misslyckades, fick inget till frys eller så trots många ägg ut. Vi har en i frysen efter detta försök som vi gjorde privat men vi ska spara det då vi har kvar ett ivf försök via landstinget.

    Jag frågade även om kortison men han var skeptisk till de eftersom inte mycket underlag finns för de. En annan läkare på samma klinik som jag pratade med sist verkade ju som att ja inte ens skulle få trombyl men denna sa att dem inte nekar om jag vill ha de. Jag känner ju jag måste öka mina odds de ju redan så dåligt tanken på hur länge vi försökt :(

  • Pinglan81

    Ja det är verkligen kämpigt då svensk sjukvård inte har kunskap eller hjälp att erbjuda vid misfalls problematik. Man måste ta reda på allt själv och be om allt men vår IVF klinik vägrade ge kortison och fragmin så det fick jag genom Ferrilitetsplus .

    Det är ju klart man vill pröva något nytt efter varje misslyckande då man investerar så mycket känslor och pengar. Man blir ju desperat och det är ju helt förståeligt.

    Men det känns som att dom aldrig har något att erbjuda. Jag tycker du ska kontakta Marie på Fertilitetspluss och se om du kan få ta prover på dina NK celler och om du har ett överaktiv immunförsvar så kan hon ordna kortison ,fragmin och IL dropp om du vill pröva .

    IL droppet ska stabilisera immunförsvaret tyvär är det jätte dyrt som allt annat i denna situation .

    Tuft att ni försökt så länge. Men ge absolut inte upp för än är det inte över på långa vägar.

    Bra att ni lyckats bli gravida och än så länge kan det ju vara ren otur att ni fått två misfall.

    Om ni skulle få ett till MA så har ni iallafall rätt till utredning och det är alltid skönt att få göra.

    Jag ska nog ge kortison an chans till om jag blir gravid igen .

    Det är bara att fortsätta kämpa !!!

  • solstråle1234567

    Jag är i en liknande situation :(. 1 son sen innan (2017) sen 3 missfall på 13 månader och 2 misslyckade IVF:er, har testat IL dropp hos Marie och kortison men utan framgång. IVF-kliniken säger att det bara är "otur" och att vänta på guldägget men känner att vi inte orkar köra samma protokoll ännu en gång. Nu kommer vi nog att söka hjälp utomlands (Olgakliniken)

  • MFH

    Känner igen mig i din kamp att få behålla barnet hela vägen. Jag har haft 6 missfall, först 3 stycken innan jag fick min son i början av 2017. Sen har vi sedan slutet av 2017 försökt få ett syskon. Har inte missat en enda cykel förutom när jag varit gravid och efter missfall. Helt sjukt när man tänker på det. Att man vägrar ge upp. Fick missfall i vecka 17 tidigare i år och har efter det gjort en utredning som inte visade något. Dock får jag nog inte ägglossning varje månad. Har oftast tagit rätt lång tid att bli gravid. Testade letrozol och blev gravid på andra kuren, men tyvärr även det slutade i missfall.

    Äter åter igen letrozol för att vi gravid och tar lutinus för att ev kunna hjälpa om jag blir gravid. Tror jag får mens vilken dag som helst.

    Allt känns hopplöst, så tyvärr ger jag inga peppande ord, men jag känner med er som kämpar. Det är så sjukt orättvist.

    Jag har i de flesta graviditeterna gått till vecka 10, 11 så när jag kommit till vecka 15 och sett att söt såg bra ut på flera ultraljud, kub etc kändes missfallet i början på året som en täcke som la sig över mig. På ett vis orkar jag inte mer, men jag kan inte heller sluta kämpa. Jag vill så gärna.

    Hur gör ni för att kunna leva normalt? Allt är jobbigt, vänner som får barn. Syskonbarn, att se min son leka med andra barn som skulle varit i samma ålder som våra barn vi mist.

Svar på tråden Upprepade misfall