• Danne90

    Torktumla på kvällen

    Jag äger en bostadsrätt och bor tillsammans med en kompis. Min kompis brukar träna på kvällen och kommer då hem runt kl 21. Då brukar han tvätta sina träningskläder i min tvättmaskin och sedan använda min torktumlare. Han torktumlar till ca 23.30 på kvällen.

    Jag har läst i olika trådar att när man bor i lägenhet är det ofta som regel att det ska vara tyst kl 22. Vi har inte fått några klagomål eller så, men vi har fått en lapp där det står lite allmänt att man helst ska försöka föra så lite oväsen som möjligt men jag utgår ifrån att alla som bor i längenhetskomplexet har fått en sådan. Jag funderar på att ta upp detta med honom.

    Hur mycket låter en torktumlare in till grannarna, tror ni?

    Tack

  • Svar på tråden Torktumla på kvällen
  • Anonym (Anonym)

    Jag utgår ifrån att ni har fått en sådan lapp (och bara ni) för att ni är störande och man vill påpeka att det ska vara tyst och lugnt på kvällarna. Se det som en vänlig varning, nästa gång kan det bli ett officiellt klagomål från hyresvärden.

    En tumlare kan låta mer än man tror och halv tolv på natten är inte en lämplig tid att tvätta i flerfamiljshus.

  • Anonym (ace)

    Självklart kör man inte tvättmaskin/torktumlare efter kl 22 i ett flerfamiljshus!

  • Anonym (C)

    Hör du när grannarna tvättar och tumlar? Jag har aldrig hört mina grannar göra det. Tumlaren låter ju knappt någonting heller, den kan ju knappast vara störande.

  • Anonym (-)

    Beror ju på hur lyhört det är överlag, om den står mot er gemensamma vägg, osv.

    Fö äger du inte en bostadsrätt - du äger rätten att bo i lägenhet.

    Väldig skillnad.

  • Anonym (Prata)

    Stör det dig? Ta upp det med honom.

    Annars... Fråga grannarna! De kanske inte märkt någonting. Eller så är de oerhört irriterade.

  • Kusinen

    En smart rimtlinje är väl att följa samma tider som den gemensamma tvättstugan om det finns en sån. De tiderna tar ju hänsyn till grannar som kan bli störda. 7-22 är vanliga tider för gemensamma tvättstugor att ha öppet.

  • Kusinen
    Anonym (C) skrev 2020-09-30 22:19:24 följande:

    Hör du när grannarna tvättar och tumlar? Jag har aldrig hört mina grannar göra det. Tumlaren låter ju knappt någonting heller, den kan ju knappast vara störande.


    Jag hör det, tror det är vibrationerna mot väggen/golvet. Personligen störs jag inte men hör gör jag. Och vårt hus är inte särskillt lyhört i övrigt, tvättmaskiner är ett av få ljud jag hör.
  • Anonym (Neighbours)

    Du kan nog vara rätt säker på att lappen dykt upp för att någon klagat på ljud sent på kvällen, vilket borde innebära att man ska vara lite extra försiktig för att det verkar vara lite lyhört i byggnaden, oavsett om det är just hans tvättade som stört.

    I vårt hus har vi nästan börjat tro att inga ljud hörs till grannarna. Så många gånger någon ursäktat sig för att de behövt tvätta, duscha eller dra fram dammsugaren en olämplig tid och ingen har ens lagt märke till det, än mindre stört sig.

    Säg till polaren att han får låta kläderna ligga till morgonen.

  • Anonym (Bim)

    Jag hör grannens torktumlare ordentligt. Som tur är vet hon att jag har småbarn och tvättar aldrig sent på kvällen.

  • Egon den stora

    Hur mycket kan den låta? Vi har tvättstugan precis bredvid sovrummet och både tvättar och tumlar på nätterna. Är lägenheter då dåligt isolerade?

Svar på tråden Torktumla på kvällen