• Tyrande

    Metalltråd efter operation

    Hej Familjeliv!

    Min katt har idag opererat sig (ytligt, borttagning av inflammerad talgkörtel).
    Jag pratade med veterinären och fick med mig papper hem om hur jag bör tänka och göra med katten (lugnt + mörkt rum, vänta med mat tills katten piggnar till och då ge lite, ha koll på stygnet varje dag och rengöra med vatten + tvål mm).

    Jag kollade på stygnen när jag kom hem (katten var ju i transportburen när jag plockade upp honom från veterinären) och jag ser att det är ca 4-5 st stygn med metalltråd på området. Veterinären sa ingenting om hur eller när dom ska plockas bort, djurskötaren sa inget om det och står ingenting på papperna jag fick med mig hem om det heller. Jag frågade inte just för jag antog att det var stygn som faller bort av sig själv men det funkar ju inte med metalltråd?

    Jag kommer att ringa veterinären imorgon och fråga men tänkte om någon visste hur det fungerar här på Familjeliv, tas det bort hos veterinären eller är det tänkt att jag ska göra det? Kommer självklart inte röra trådarna eller såret utöver den dagliga tvätten, men är nyfiken hur det brukar fungera.

  • Svar på tråden Metalltråd efter operation
  • Anonym (ace)

    Man brukar gå till vet efter ca 10 dagar och plocka bort metallstygnen. Har för mig att vi gick på drop-in tid och det tog någon minut bara, jag betalade något för det (ingick typ i priset för behandlingen, men det kan vara olika).

  • Tyrande
    Anonym (ace) skrev 2020-09-30 22:09:44 följande:

    Man brukar gå till vet efter ca 10 dagar och plocka bort metallstygnen. Har för mig att vi gick på drop-in tid och det tog någon minut bara, jag betalade något för det (ingick typ i priset för behandlingen, men det kan vara olika).


    Tack för svar! Konstigt att dom inte sa något om det och att det inte står något om det heller, ringer och kollar imorgon så jag kan planera in med arbete mm. :) 
Svar på tråden Metalltråd efter operation