• Eliiineliiin

    Vad ska jag köpa för barnvagn?

    Jag hatar min Emmaljunga NXT90, den är så otymlig och tung. Spyr över tanken att gå i trappor och branta uppförsbackar. Älskade den när bebis var liten och lätt. Och så bekväm man har blivit med sulkyn när vagnen ska in i bilen. En hand, knix och sen är sulkyn liten som en handväska. Men sulkyn saknar mycket. Sååå jag vill köpa en sittvagn! Men den ska

    - fungera i "tuffare terräng", alltså bra hjul, gärna större

    - max 20 kg eller mer

    - ha lite kanter upptill på sidorna om barnet så att vagnen skyddar lite till vintern, mer ombonat än en enkel sulky

    - vara lätt att köra/inte väga lika mycket som emmaljungan

    - vara bra helt enkelt

    - inte kosta en förmögenhet

    Vad har ni? För/nackdelar?

  • Svar på tråden Vad ska jag köpa för barnvagn?
  • MeandHim

    Alltså jag älskade ju Babyjogger city mini Gt. Såå rymlig, lättkörd och svinlätt att fälla ihop. Köp begagnad för dom kostar en del. Vet inte hur gammal barnet är heller Men en motsvarighet är en britax :)

  • LittleSunshine84

    Köp inte Britax agil M. Den kommer inte passa det du vill ha! :)

  • Skogssport

    Finns inte Emmaljunga Scooter 2.0 kvar?

    Bästa vagnen!

  • Eliiineliiin
    MeandHim skrev 2020-10-01 14:14:30 följande:

    Alltså jag älskade ju Babyjogger city mini Gt. Såå rymlig, lättkörd och svinlätt att fälla ihop. Köp begagnad för dom kostar en del. Vet inte hur gammal barnet är heller Men en motsvarighet är en britax :)


    Det var inom budget! Men, funkar den i typ skogen? Inte över stock och sten men lite lera och snö och hästskit ;)
  • Eliiineliiin
    Skogssport skrev 2020-10-01 14:20:17 följande:

    Finns inte Emmaljunga Scooter 2.0 kvar?

    Bästa vagnen!


    Hittar inte, finns säkert begagnat. Men är den lättkörd? Är skeptisk mot emmaljunga efter nxt90, jag är ur form eller så är min 1åring för tung ;) 15 kilo bebis!
  • Phalaenopsis

    Babyjogger City Elite! Kör utan vidare min dotter på 26 kg i den med en hand. Funkar på bredare skogsstigar, snöslask är inget problem. Otroligt lätt att fälla ihop. Suffletten går långt ned och regnar det eller barnet bara behöver ro så drar man bara ner den hela vägen. Och ryggstödet är nedfällbart till plant läge så att barnet kan ligga och sova i den vid behov. Finns dessutom rätt ofta att hitta begagnad på Tradera eller Blocket.

  • LillaTjockaBertil
    Eliiineliiin skrev 2020-10-01 19:44:17 följande:

    Hittar inte, finns säkert begagnat. Men är den lättkörd? Är skeptisk mot emmaljunga efter nxt90, jag är ur form eller så är min 1åring för tung ;) 15 kilo bebis!


    Vi har haft både nxt90 och Super Viking till våra barn och vi har varit väldigt nöjda med Super Viking medan vi var direkt missnöjda med nxt90. Jag har ingen erfarenhet av just Scooter 2.0 som någon tipsade om men jag tycker inte man ska döma andra Emmaljungavagnar efter nxt-modellerna.
  • Eliiineliiin
    LillaTjockaBertil skrev 2020-10-01 22:27:50 följande:

    Vi har haft både nxt90 och Super Viking till våra barn och vi har varit väldigt nöjda med Super Viking medan vi var direkt missnöjda med nxt90. Jag har ingen erfarenhet av just Scooter 2.0 som någon tipsade om men jag tycker inte man ska döma andra Emmaljungavagnar efter nxt-modellerna.


    Håller absolut med! Det är enbart min helt personliga känsla att jag förmodligen inte vill testa Emmaljunga igen.
  • Eliiineliiin
    Phalaenopsis skrev 2020-10-01 21:36:48 följande:

    Babyjogger City Elite! Kör utan vidare min dotter på 26 kg i den med en hand. Funkar på bredare skogsstigar, snöslask är inget problem. Otroligt lätt att fälla ihop. Suffletten går långt ned och regnar det eller barnet bara behöver ro så drar man bara ner den hela vägen. Och ryggstödet är nedfällbart till plant läge så att barnet kan ligga och sova i den vid behov. Finns dessutom rätt ofta att hitta begagnad på Tradera eller Blocket.


    Åh tack! Låter ju som en toppenvagn! Vet du vad det är för skillnad på denna och mini gt?
  • Dockan

    Inte en vanlig sittvagn men nästan lika stadig: Kronan Sulky.

    Mycket lättare och behändigare än en sittvagn, men full liggläge på vår årsmodell. Vi valde fyra fasta hjul pga att vi går mycket i skog och på grusväg.

    Vi hoppas och längtar efter syskon - då överväger jag att köpa mjuklift och stoppa i sulkyn i alla fall när man är iväg. Vi har hundar och jag tycker sittvagnen tar på tok för mycket plats. Dock inte alltid det passar att bära i sele.

    barnlandet.nu/kronan-sulky/

  • MeandHim
    Eliiineliiin skrev 2020-10-01 19:41:26 följande:

    Det var inom budget! Men, funkar den i typ skogen? Inte över stock och sten men lite lera och snö och hästskit ;)


    Yes den funkar perfekt i skogen :) bara att låsa hjulet
  • Eliiineliiin
    LittleSunshine84 skrev 2020-10-01 14:16:34 följande:

    Köp inte Britax agil M. Den kommer inte passa det du vill ha! :)


    Glömde svara på din kommentar! Varför? Är lika nyfiken på vagnarna som inte passar och varför. Såg att den är väldigt högt upp på jollyrooms topplista på sittvagnar
  • Eliiineliiin
    Hobgoblin skrev 2020-10-02 22:50:36 följande:

    I-lands problem de-luxe ... Är de du eller barnet som ska må bra i vagnen?


    Va? Knappast värd att kommentera men tog för givet att barnets komfort och säkerhet kommer i första hand. Så det inte ens är ett krav som behöver stå med.

    Och givetvis är det ett i-landsproblem, vem behöver ens kommentera det. Inte gärna ett u-landsproblem.
  • LittleSunshine84
    Eliiineliiin skrev 2020-10-02 22:41:24 följande:

    Glömde svara på din kommentar! Varför? Är lika nyfiken på vagnarna som inte passar och varför. Såg att den är väldigt högt upp på jollyrooms topplista på sittvagnar


    Jag tänkte en vagn i den kalibern som du uttryckte dig i TS. Men sanningen är att den lämpar sig som vagn i en galleria eller mataffär. Nödfall på asfalt. Lätt att ha med, rymlig och så. Helt klart bättre än en sulky men absolut inte på grus eller skogsstig.
  • Favolosa

    Kolla på Stokke Trailz! Var själv och kollade vagn härom dagen och mina kriterier var: ska funka på ojömna grusvägar och dåliga asfaltvägar, ska vara hyffsat hög då både maken och jag är långa. Och den ska vara robust och stabil.

    Jag blev visad Emmaljunga NXT90, Bugaboo Fox och Stokke Trailz. NXT90 kände jag direkt NEJ på! Trång, låg och ostabil. Bugaboo var bra men Stokke fastnade jag verkligen för! Har efter det läst en del recensioner och kollat på YouTube och det verkar som om Stokke Trailz är en riktigt bra vagn. Så en sån tänkte vi köpa iallafall!

  • Frenja07

    Emmaljunga scooter s! Jättebra vagn och jag har haft MÅNGA vagnar ;). Den är otroligt lättkörd, smidig men rejäl sulky.

  • backen15

    Brio go ( Britax go)är en superbra vagn enligt mej! smidig, bra att gå med och barnet sitter bra i den. Vi älskade den vagnen! Men även att den var stadig så den har två mindre hjul så i svår terräng är den inte super. Då är mountainbike buggy ( Urban jungle) en jättebra vagn. Grymt lättkörd och passar barnen långt upp i åldrarna.

Svar på tråden Vad ska jag köpa för barnvagn?