• felle3

    Någon som blivit igångsatt innan Bf pga jobbig graviditet?

    Någon som fått en igångsättning innan bf som inte berott på havandeskapsförgiftning eller liknade. Typ för att man inte orkar mer? Jag har i minst 8 veckor till å från besvärats av hög puls. Har varit inne å fått de kollat på förlossningen men dom kollar ju bara vilo puls. Detta är när jag står eller går som den rusar upp å ofta är 125. Då får jag hjärtklappning och känner mig tung andad å måste sätta mig ner. Sista veckan kommer de nästan jämt. Står inte ut. Är så påfrestande med hjärtklappningen å inte kunna Göra något samtidigt som vi har 3 barn redan och jag även har hemskt jobbig foglossning å kan knappt sova på nätterna. Är i v 38.4 idag. Var inne på ett tillväxt ultraljud idag för min bm hade fått samma mag mått vid 3 mätningar så man ville kolla att hon växer. Hon väger nu 3.8 kg. Men en igångsättning är inte aktuellt. Trots att jag mår skit. För barnet mår bra. Ska dom verkligen skita i Hur mamman mår? Ja rn igångsättning är stressande för barnet men Det måste de vara Att jag mår skit med.

    Är i v 38+4 nu

  • Svar på tråden Någon som blivit igångsatt innan Bf pga jobbig graviditet?
  • Anonym (Sanna)

    Alltså, ja, jo, man kan få igångsättning av humanitära skäl - men helst vill de ju undvika det. Jag har fått beviljad igångsättning med barn 2 och 3 p.g.a. humanitära skäl. 2an hann starta veckan innan planerad igångsättning. 3an var beviljad i vecka 20 redan, till vecka 39+, men jag blev igångsatt i vecka 37+6 för TUL visade att han vägde 4,8 kg redan då (och det gjorde han också). Mitt humanitära skäl är dock rädsla (men jag mådde dåligt fysiskt också, men det skiter man oftast i).

    Ska bli igångsatt i 37+0 med nr 4, har fått det beviljat på rutinultraljudet.

  • Anonym (L)

    Jag har bara hört om en innan v 38+0 och hon väntade tvillingar. Det hann starta av sig själv i v.36+4 men hennes igångsättning var inbokad 2 dagar efter. Med hennes fysik och 2 st på 3 kilo styck så gick det inte att vänta längre.

  • Anonym (L)

    Läste slarvigt. Såg nu du är i v 38+4 och det känns inte schysst. Jag tycker de är för hårda med sånt och har själv fått ligga inne på sjukhus med havandeskapsförgiftning och de bara vänta så länge som möjligt. Då sa de att de går främst vad som är bäst för bebisen och inte mamman. Så fick ligga där och stirra in i vägen och spy med jämna mellanrum. Men nu är du så långt gången vilket jag inte var så tycker inte de borde göra något.

  • felle3

    Tack för era svar ja usch samma med min svägerska hon fick också ligga inne å. Vänta pga havandeskapsförgiftning å bara vänta ut tiden så drygt.

    Ja jag tycker med dom är för hårda. Börjar ju ta på mig psykiskt med nu. Står inte ut med att detta plus att Jag börjar bli nervös väldigt mycket inför förlossningen också.

  • Anonym (Risk)

    En igångsättning är ju en risk för dig som födande. Förhoppningsvis är det det sjukvården väger in.

    Själv skulle det mycket till för att jag skulle ens gå med på igångsättning. Troligtvis skulle jag hellre snittas pga att jag är mer rädd för riskerna med igångsättning.

    Med det sagt förstår jag absolut att du vill ha en igångsättning! Däremot vill jag råda dig att läsa statisten gällande detta.

  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Risk) skrev 2020-10-01 19:05:12 följande:

    En igångsättning är ju en risk för dig som födande. Förhoppningsvis är det det sjukvården väger in.

    Själv skulle det mycket till för att jag skulle ens gå med på igångsättning. Troligtvis skulle jag hellre snittas pga att jag är mer rädd för riskerna med igångsättning.

    Med det sagt förstår jag absolut att du vill ha en igångsättning! Däremot vill jag råda dig att läsa statisten gällande detta.


    Det är inga större risker OM man fött vaginalt tidigare. Oftast kan man mer eller mindre ta hål på hinnorna så är det igång.
  • Anonym (Risk)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-10-01 19:16:49 följande:

    Det är inga större risker OM man fött vaginalt tidigare. Oftast kan man mer eller mindre ta hål på hinnorna så är det igång.


    www.terveyskyla.fi/naistalo/sv/graviditet-och-förlossning/förlossning/igångsättning-av-förlossningen
  • Anonym (Risk)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-10-01 19:16:49 följande:

    Det är inga större risker OM man fött vaginalt tidigare. Oftast kan man mer eller mindre ta hål på hinnorna så är det igång.


    Nu är länken finsk statiskt... men ger en fingervisning om att risker för utdragen förlossning och skador är långt mycket högre än vid spontan förlossning.

    Men givetvis har du säkert en poäng med att risken är lägre om man tidigare fött barn
  • felle3

    Jo 39% större risk för kejsarsnitt vid en igångsättning för en förstföderska och 3.8% risk för en omföderska. Som sagt jag har fött 3 barn innan

  • Anonym (Sanna)
    felle3 skrev 2020-10-01 19:50:14 följande:

    Jo 39% större risk för kejsarsnitt vid en igångsättning för en förstföderska och 3.8% risk för en omföderska. Som sagt jag har fött 3 barn innan


    Exakt. Och ett stort barn är i sig också en ökad risk för kejsarsnitt (och andra komplikationer) - och väger din redan 3,8 - tänk om du går två veckor över..?
Svar på tråden Någon som blivit igångsatt innan Bf pga jobbig graviditet?