• Anonym (?)

Till er som slutat snusa...

När mådde ni hyfsat bra psykiskt igen? Började känna er som er själva?

Min kille slutade för lite mer än två veckor sen och pendlar mellan att vara superdeprimerad och superirriterad. Han mår verkligen skitdåligt. Det gör ont att se honom lida så. Och det tär också på mig och vårt förhållande. Saknar honom.... riktiga honom.

• Svar på tråden Till er som slutat snusa...
  • Fredde1981

Det tog ungefär tre veckor innan jag började bli "normal" igen.

Bestående är att jag är mer lättretlig och mer lättstressad än jag någonsin varit.

Hade då först rökt och snusat samtidigt i ca 15år, slutade röka men fortsatte snusa i 8år till.

Det var ett rent helvete i början (inte rökningen, där kompenserade jag med mer snus), men snuset... Fungerade inte som människa under den första veckan, andra veckan var jag allt annat än trevlig, tredje veckan började allt gå tillbaks hyfsat..

• Anonym (?)
    Fredde1981 skrev 2020-10-01 21:12:54 följande:

Det tog ungefär tre veckor innan jag började bli "normal" igen.

Bestående är att jag är mer lättretlig och mer lättstressad än jag någonsin varit.

Hade då först rökt och snusat samtidigt i ca 15år, slutade röka men fortsatte snusa i 8år till.

Det var ett rent helvete i början (inte rökningen, där kompenserade jag med mer snus), men snuset... Fungerade inte som människa under den första veckan, andra veckan var jag allt annat än trevlig, tredje veckan började allt gå tillbaks hyfsat..

Tack för svar!

Hur länge har du varit snusfri nu? Tänkte eftersom du skrev att du fortfarande är annorlunda.
  • Fredde1981

Två år ungefär... Tror egentligen att jag gått tillbaks till mitt "riktiga" jag, utan påverkan av nikotin.

Efter 23år då jag konstant tillfört något som är avslappnande kommer jag inte ihåg hur jag var innan (då jag var liten). Som jag är nu kan mycket väl vara den jag faktiskt är, utan nikotin vill säga.

Det är alltså inte så att jag är superlättstressad eller jättelättretlig, bara att det för mig är en ganska stor skillnad mot när jag använde nikotin. Kanske inte ens märks utåt?

• Anonym (A)

Att sluta snusa är inget svårt. Abstinensbesvär för nikotin är typ ingenting. Och efter 3-4 dagar har kroppens behov av nikotin avtagit och de besvär som är kvar är enbart vana eller förväntningar om abstinens.

Det finns en del bra litteratur att läsa t.ex. the easy way to stop smoking eller snusfri av Anders Åkerman.

Jag är medvetens om att mina påståenden kan vara provocerande men allt sitter i huvudet! Tror man att det ska bli jobbigt så blir det så!

Din kille går just nu och plågar sig. Han borde rimligtvis vara fri från det värsta obehaget nu men han kanske inte lade av tvärt? Tar han en då och då så föder han beroendet och det kommer bara vara en pina allting.

Jag försökte sluta många ggr i vånda innan jag förstod hur lätt det var.

• Anonym (A)
    Fredde1981 skrev 2020-10-02 05:24:00 följande:

Två år ungefär... Tror egentligen att jag gått tillbaks till mitt "riktiga" jag, utan påverkan av nikotin.

Efter 23år då jag konstant tillfört något som är avslappnande kommer jag inte ihåg hur jag var innan (då jag var liten). Som jag är nu kan mycket väl vara den jag faktiskt är, utan nikotin vill säga.

Det är alltså inte så att jag är superlättstressad eller jättelättretlig, bara att det för mig är en ganska stor skillnad mot när jag använde nikotin. Kanske inte ens märks utåt?

Är det nikotinet du menar är avslappnande?

Det har precis motsatt effekt nämligen. Fast det ger illusionen av att vara lugnande.
  • Steven01

3-4 dagar sedan är nikotinet ute ur kroppen. Sen får man ju ta tag i sig själv också och tuffa tills sig lite och inte känna efter så mycket.

• Anonym (?)
    Fredde1981 skrev 2020-10-02 05:24:00 följande:

Okej vad märkligt. Jag hoppas verkligen inte min kille blir personlighetsförändringad utan återgår till sitt lugna och vänliga jag.... tack för att du delade med dig!

Tack för övriga svar också. Han var en riktig storsnusare, hade konstant en prilla inne, oftast dubbla. Han slutade helt tvärt.

Efter vad jag har läst på nätet så tar det några veckor/månader innan kemin i hjärnan balanseras någorlunda.

Han var dock deprimerad när han började snusa, så han (och jag till viss del) är väll lite rädda att det fungerar som självmedicinering. Jag har lite svårt att tro det men det återstår väll att se helt enkelt.

Ska försöka få honom att äta bättre samt ev träna. Sista han vill just nu troligen men det mesta av seratoninet skapas ju i tarmen så kan ju vara hjälpsamt.
  • Anonym (A)
    Anonym (?) skrev 2020-10-02 10:36:08 följande:

Okej vad märkligt. Jag hoppas verkligen inte min kille blir personlighetsförändringad utan återgår till sitt lugna och vänliga jag.... tack för att du delade med dig!

Tack för övriga svar också. Han var en riktig storsnusare, hade konstant en prilla inne, oftast dubbla. Han slutade helt tvärt.

Efter vad jag har läst på nätet så tar det några veckor/månader innan kemin i hjärnan balanseras någorlunda.

Han var dock deprimerad när han började snusa, så han (och jag till viss del) är väll lite rädda att det fungerar som självmedicinering. Jag har lite svårt att tro det men det återstår väll att se helt enkelt.

Ska försöka få honom att äta bättre samt ev träna. Sista han vill just nu troligen men det mesta av seratoninet skapas ju i tarmen så kan ju vara hjälpsamt.

Det spelar ingen roll om han var storsnusare. Jag var själv sådan. Snusade dygnet runt. När jag sov och t.o.m när jag åt ibland. Lössnus. Fler st i timmen.

Abstinensbesvär för nikotin är extremt milda. Skulle påstå att det är värre att sluta med kaffe eller choklad. Men förväntar man sig ett helvete så blir det så. Är man bestämd över att man vill sluta och nästan hatar snus så är det gjort i en handvändning.
  • Anonym (Fia)

De två första veckorna gick jag från att vara väldigt lycklig (innan jag slutade) till att fundera över om det ens finns någon mening med livet. Sedan blev det successivt bättre, men jag kan nog inte säga att jag är helt återställd än. Om min lyckonivå var 9/10 innan så är den kanske 7,5/10 nu. Jag har hållit upp ett år.

Anonym (A) skrev 2020-10-02 13:04:05 följande:

Det spelar ingen roll om han var storsnusare. Jag var själv sådan. Snusade dygnet runt. När jag sov och t.o.m när jag åt ibland. Lössnus. Fler st i timmen.

Abstinensbesvär för nikotin är extremt milda. Skulle påstå att det är värre att sluta med kaffe eller choklad. Men förväntar man sig ett helvete så blir det så. Är man bestämd över att man vill sluta och nästan hatar snus så är det gjort i en handvändning.

Anonym (A) skrev 2020-10-02 09:01:15 följande:

Jag är medvetens om att mina påståenden kan vara provocerande

Jag tror inte jag hade blivit ett dugg provocerad av dina påstående om de varit sanna. Eftersom det är välbelagt och allmänt känt att graden av nikotinberoende varierar extremt från individ till individ och att det i vissa fall är jämförbart med ett heroinmissbruk, så blir det däremot provocerande. Inte så mycket för att du har fel, utan för att du använder dina påhittade påståenden för att ge dig själv en klapp på axeln samtidigt som du antyder att TS man får skylla sig själv. Okunnig får man gärna vara för min del, men självgodhet och elakhet är provocerande.
  • Anonym (A)
    Anonym (Fia) skrev 2020-10-02 23:52:10 följande:

De två första veckorna gick jag från att vara väldigt lycklig (innan jag slutade) till att fundera över om det ens finns någon mening med livet. Sedan blev det successivt bättre, men jag kan nog inte säga att jag är helt återställd än. Om min lyckonivå var 9/10 innan så är den kanske 7,5/10 nu. Jag har hållit upp ett år.

Jag tror inte jag hade blivit ett dugg provocerad av dina påstående om de varit sanna. Eftersom det är välbelagt och allmänt känt att graden av nikotinberoende varierar extremt från individ till individ och att det i vissa fall är jämförbart med ett heroinmissbruk, så blir det däremot provocerande. Inte så mycket för att du har fel, utan för att du använder dina påhittade påståenden för att ge dig själv en klapp på axeln samtidigt som du antyder att TS man får skylla sig själv. Okunnig får man gärna vara för min del, men självgodhet och elakhet är provocerande.

Det har aldrig varit min mening att visa på självgodhet eller vara elak.

Men när man hittat nåt och vill förmedla det till världen så kan det vara svårt att förmedla på ett internetforum så här.

Jag vet precis hur ts man och alla andra har det. Jag har slutat så extremt många ggr innan jag lyckades så jag vet precis.

Jag har alltså också upplevt allt det där du nämner. Ett otal ggr.

Men sen plötsligt en gång, jag var så jädra trött på snuset. Det var söndag och jag insåg att jag skulle bli tvungen att åka och handla. Då tänkte jag nää, jag är så jädra trött på hur snuset styr mig så jag la bara av. Och det var lite av en chock, för jag hade inte ett besvär med abstinens. Det var inga problem alls. Eftersom jag lidit helvetets kval innan så lämnade ju detta mig mållös.

Sen fick jag dock höra om liknande upplevelser i de böcker jag nämnt tidigare.

Jag förstår nu när jag ser hur kränkt du blivit av mina påståenden att jag skulle nöjt med att tipsa om böckerna. Det är synd om mitt sätt att förmedla det här får motsatt effekt.

Och nästa mening är inte för att förolämpa dig men: det är faktiskt du som är okunnig i det här, inte jag.
Svar på tråden Till er som slutat snusa...