Anonym (Fia) skrev 2020-10-02 23:52:10 följande:
De två första veckorna gick jag från att vara väldigt lycklig (innan jag slutade) till att fundera över om det ens finns någon mening med livet. Sedan blev det successivt bättre, men jag kan nog inte säga att jag är helt återställd än. Om min lyckonivå var 9/10 innan så är den kanske 7,5/10 nu. Jag har hållit upp ett år.
Jag tror inte jag hade blivit ett dugg provocerad av dina påstående om de varit sanna. Eftersom det är välbelagt och allmänt känt att graden av nikotinberoende varierar extremt från individ till individ och att det i vissa fall är jämförbart med ett heroinmissbruk, så blir det däremot provocerande. Inte så mycket för att du har fel, utan för att du använder dina påhittade påståenden för att ge dig själv en klapp på axeln samtidigt som du antyder att TS man får skylla sig själv. Okunnig får man gärna vara för min del, men självgodhet och elakhet är provocerande.
Det har aldrig varit min mening att visa på självgodhet eller vara elak.
Men när man hittat nåt och vill förmedla det till världen så kan det vara svårt att förmedla på ett internetforum så här.
Jag vet precis hur ts man och alla andra har det. Jag har slutat så extremt många ggr innan jag lyckades så jag vet precis.
Jag har alltså också upplevt allt det där du nämner. Ett otal ggr.
Men sen plötsligt en gång, jag var så jädra trött på snuset. Det var söndag och jag insåg att jag skulle bli tvungen att åka och handla. Då tänkte jag nää, jag är så jädra trött på hur snuset styr mig så jag la bara av. Och det var lite av en chock, för jag hade inte ett besvär med abstinens. Det var inga problem alls. Eftersom jag lidit helvetets kval innan så lämnade ju detta mig mållös.
Sen fick jag dock höra om liknande upplevelser i de böcker jag nämnt tidigare.
Jag förstår nu när jag ser hur kränkt du blivit av mina påståenden att jag skulle nöjt med att tipsa om böckerna. Det är synd om mitt sätt att förmedla det här får motsatt effekt.
Och nästa mening är inte för att förolämpa dig men: det är faktiskt du som är okunnig i det här, inte jag.