• Tjoppa12

    Bli igångsatt eller vänta??

    Idag har jag gått en vecka över tiden. I vår region får man bli igångsatt vid 41+0. Läkaren ser att både jag och bebis mår bra, och även om risken för spädbarnsdöd osv ökar (dock inte mycket enligt läkaren) så var dom trygga med att inte sätta igång mig än. Men valet är mitt och antingen får jag välja att bli igångsatt imorgon eller vänta tills på måndag. Hur hade ni gjort ?? Hjääälp. Jag är en sån som oroar mig för risker med att gå över osv. Min tapp har dom undersökt och den är fortfarande lite omogen men ändå på g, och det har inte hänt nåt med den på en vecka. Som att allt står stilla känns det som!

  • Svar på tråden Bli igångsatt eller vänta??
  • Anonym (V)

    Jag skulle välja att bli igångsatt så fort jag kunde :) Inte främst pga riskerna, utan för att äntligen få ut bebisen.

  • Anonym (H)

    Jag hade valt att bli igångsatt pga risken med att vänta. Det finns risker med igångsättning också, och jag hade en hemsk upplevelse av det, ändå hade jag alltså valt det. Hade aldrig kunnat förlåta mig själv om jag valde att vänta och så hände det bebisen något liksom.

  • Anonym (Mamma)

    Jag skulle begära igångsättning, just pga riskerna. Hänvisa till studien de gjorde på Karolinska om man skulle ha igångsättning i v 41 eller 42, som de fick avbryta eftersom oetiskt många bebisar dog....

  • Anonym (Anonym (M))

    Imorgon har jag också gått en vecka över tiden (41+0) men i vår region sätts man tidigast igång efter 42+0. Händer ingenting den närmsta veckan sätts jag alltså igång först efter den 10 oktober, och det känns långt dit.. jag trodde bebisen skulle komma innan BF (som var den 25 september) men icke. Nu är det drygt att vänta och jag är verkligen inte mig själv, känner mig deprimerad emellanåt och ska försöka roa sonen på två år samtidigt.. bara för den sakens skull hade jag velat bli igångsatt typ igår så jag kan bli mig själv igen, men jag har hört både bra och dåligt om igångsättning så jag är kluven alltså..

  • Anonym (Mymlan)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-02 18:51:40 följande:

    Jag skulle begära igångsättning, just pga riskerna. Hänvisa till studien de gjorde på Karolinska om man skulle ha igångsättning i v 41 eller 42, som de fick avbryta eftersom oetiskt många bebisar dog....


    Tänkte också på den studien. Usch. Skulle be om igångsättning så fort som möjligt med tanke på de siffrorna.
  • Tjoppa12
    Anonym (Anonym (M)) skrev 2020-10-02 19:30:11 följande:

    Imorgon har jag också gått en vecka över tiden (41+0) men i vår region sätts man tidigast igång efter 42+0. Händer ingenting den närmsta veckan sätts jag alltså igång först efter den 10 oktober, och det känns långt dit.. jag trodde bebisen skulle komma innan BF (som var den 25 september) men icke. Nu är det drygt att vänta och jag är verkligen inte mig själv, känner mig deprimerad emellanåt och ska försöka roa sonen på två år samtidigt.. bara för den sakens skull hade jag velat bli igångsatt typ igår så jag kan bli mig själv igen, men jag har hört både bra och dåligt om igångsättning så jag är kluven alltså..


    Hade också bf 25 september! Mår också riktigt kasst i väntan. Hoppas verkligen det kommer igång för dig så du slipper vänta veckan ut om du väljer igångsättning ! Även om det är jobbigt så försöker jag tänka att dagarna går, vi kommer hamna där. Men satan vad svårt det är.
  • Tjoppa12

    Tack för alla svar!! Jag valde att inte bli igångsatt idag. Jag fyller år idag dessutom så hon får en chans på sig att komma själv, kommer hon inte av sig själv så får hon en egen födelsedag, och jag och sambon ska vila hela helgen och fokusera på oss, sen på måndag!! Då har jag tid för igångsättning!

  • Anonym (Mymlan)
    Tjoppa12 skrev 2020-10-03 10:27:15 följande:

    Tack för alla svar!! Jag valde att inte bli igångsatt idag. Jag fyller år idag dessutom så hon får en chans på sig att komma själv, kommer hon inte av sig själv så får hon en egen födelsedag, och jag och sambon ska vila hela helgen och fokusera på oss, sen på måndag!! Då har jag tid för igångsättning!


    Lycka till!
  • Sasu

    med tanke på hur många bebisar som dog när de föddes v.42+0 så skulle jag inte riskera att vänta!

Svar på tråden Bli igångsatt eller vänta??