• Karate

skall urinen lukta på en 12-veckors bebis?

Hej,

vår sons urin luktar starkt, ungefär som en vuxens, dvs ammoniak-aktigt. Det har det inte gjort förut. Han är 12 veckor och ammar bara.

Ska det vara så? Han verkar inte ha några symptom på att ngt för ont eller så, han är på bra humör etc. Men blöjan STINKER verkligen....

farligt?

• Svar på tråden skall urinen lukta på en 12-veckors bebis?
  • Eminor

Om blöjan stinker kan det bero på urinvägsinfektion. Så var det för vår dotter, som då var ungefär 1 år gammal. Sen visade det sig i och för sig att hon hade en typ av urinvägsinfektion som man inte skulle göra något åt, men kolla upp det!

Jag lade en liten plastpåse i hennes blöja tidigt på morgonen innan hon hade "morgonkissat", och lyckades fånga upp lite urin i påsen (det behövs bara några droppar). Sen åkte vi till BVC som kollade med en sticka och skickade på odling.

• Karobe

Vissa blöjmärken luktar mycket mer än andra också, så om du just har bytt blöjsort kan det vara det... pojkar får ju rätt så sällan urinvägsinfektion (men jag skulle också kolla upp det om jag var orolig). Pampers t ex tycker många luktar pyton, kemiskt och fabriksartat...

Prata med BVC tycker jag.

• Tumbling down

Är kisset ljust? Annars så kan det ju vara blöjan som luktar.. en del märken har ju väldigt stark lukt.

• Saza

vad har du för blöjor??

När jag hade pampersblöjor på min tjej så luktade det kiss i hela rummet där hon låg Ledsen

Sandra - mamma till Wilma
  • lisson

Hej,

Vår son fick urinvägsinfektion, som sedan gick upp i njurarna, vilket ledde till att vi fick ligga på sjukhus med honom i fem dagar. Det första tecknet på att han var sjuk var att kisset luktade starkt, men det förstod jag tyvärr inte förrän ett par dagar senare då han blev superhängig och fick hög feber. Kolla hans temp, får han minsta feber, så åk in med honom med en gång. Eller kontakta BVC för en odling med en gång om kisset fortsätter lukta, det hade jag gjort efter de erfarenheter vi har haft!

• Karate

Hej,
    tack för alla svar!

Ringde sjukvårdsupplysn. De rådde mig att ta tempen, den visade inget. Så imorgon går jag till BVC så får de göra en odling eller vad det nu är de gör.

Använder just nu Euroshopers blöjor och det kan stämma att lukten började sen vi började använda dem, så det kan vara det. Fast jag tror inte det egentligen, det luktar FÖR mkt!

Får hoppas på det bästa!

KRam!

• LisaDelaney

Min son har haft en hel del urinvägsinfektioner pga reflux och några gånger så har vi märkt det enbart på kissets lukt. Tycker du gör helt rätt som tar med din bebis till bvc imorgon.

Svar på tråden skall urinen lukta på en 12-veckors bebis?