• Gullego

    Tidigare snitt pga sammanväxningar?

    Jag väntar mitt fjärde barn och detta kommer bli mitt tredje snitt. Vid sista snittet hade jag väldigt mycket sammanväxningar sa läkaren och nu läste jag i journalen att ännu en graviditet skulle betyda att snittet kunde bli mer komplicerat pga alla sammanväxningar. Är det någon som fått tidigare snitt pga detta?

    Förra barnet togs ut i 37+0 då jag kom igång med värkar i 37+1 med barnet innan så man ville inte vänta för länge.

    Vet att bebisen va svår att få ut sist för att det va så tajt så dom fick hoppa på min mage för att få ut henne..

    Vill gärna höra era erfarenheter av likande fall ..

  • Svar på tråden Tidigare snitt pga sammanväxningar?
  • Ebo88
    Gullego skrev 2020-10-02 15:49:56 följande:

    Jag väntar mitt fjärde barn och detta kommer bli mitt tredje snitt. Vid sista snittet hade jag väldigt mycket sammanväxningar sa läkaren och nu läste jag i journalen att ännu en graviditet skulle betyda att snittet kunde bli mer komplicerat pga alla sammanväxningar. Är det någon som fått tidigare snitt pga detta?

    Förra barnet togs ut i 37+0 då jag kom igång med värkar i 37+1 med barnet innan så man ville inte vänta för länge.

    Vet att bebisen va svår att få ut sist för att det va så tajt så dom fick hoppa på min mage för att få ut henne..

    Vill gärna höra era erfarenheter av likande fall ..


    Jag gjorde ett k.snitt i v.25 2017. Allt gick bra, läkte fint osv.

    2019 nästintill 2 år senare så gjorde jag mitt andra k.snitt. Det var lite sammanväxningar men inte så farligt. Dock så råkade läkaren göra en rispa på en hinna vid urinblåsan som dom inte märkte. Fem timmar efter snittet så blev jag akut dålig. Jag hade en blödning i buken på 3 liter från rispan. Tog ett tag innan läkarna hittade anledningen. Låg på IVA i 3 dagar.

    Jag återhämtade mig fort och bra och har inte haft nå komplikationer.

    Trotts att det som hände, så har vi inte gett upp tankarna på ytterligare en graviditet. Alla sorters operationer kommer med risk, även om den är mindre vid vissa op.

    Läkarna sa att detta är ovanligt och dom har inte vart med om det så ofta.

    Däremot så finns ju en oro att något ska gå fel en gång till men det kan ju lika gärna gå bra.

    Jag har pratat väldigt mycket med andra kvinnor som har gjort 3-5 k.snitt där allt har gått bra och många av dessa kvinnor har haft mycket sammanväxningar då.

    I mitt fall så handlade det tyvärr om optimal otur
  • Gullego

    Jag ska såklart träffa läkaren efter rul och gå igenom planen då och se vad som sägs.. om det är så illa som den tidigare läkaren som utförde snittet tyckte..

    Jag vill helst inte gå över 37+0, dels för att jag fick värkar i 34+5 sist och får jag det igen är jag rädd för att livmodern ska spricka.. Stog i min journal att snitt va på tal om inte värkarna la sig inom kort. Fick 5-6 doser bricanyl innan det lugnade sig ..

    Vill att veckorna ska gå fort så man kan få prata med läkaren!

  • Frenja07
    Gullego skrev 2020-10-02 21:09:01 följande:

    Jag ska såklart träffa läkaren efter rul och gå igenom planen då och se vad som sägs.. om det är så illa som den tidigare läkaren som utförde snittet tyckte..

    Jag vill helst inte gå över 37+0, dels för att jag fick värkar i 34+5 sist och får jag det igen är jag rädd för att livmodern ska spricka.. Stog i min journal att snitt va på tal om inte värkarna la sig inom kort. Fick 5-6 doser bricanyl innan det lugnade sig ..

    Vill att veckorna ska gå fort så man kan få prata med läkaren!


    Ok. Att du skulle få ett snitt prematurt före v 37+0 pga att du har sammanväxningar finns inte. Inte en chans. Jobbar inom obstetriken och det finns ingen anledning alls att snitta planerat för din del. Såklart annat om man får prematura värkar men då blir det ju akut snitt.
  • LittleSunshine84

    Jag gjorde ett akut snitt 2016.

    2019 kom lillebror med snitt, mkt sammanväxningar så tog en timme extra under snittet. Frågade direkt efter om dom såg ngt hinder för ytterligare en graviditet, nej sa dom.

  • Gullego

    Tack för ditt svar, känns skönt att jag inte är ?ensam? om det här med mycket sammanväxningar : )

    Började tro att det va nå fel på just mig men det verkar ju ganska Vanligt!

  • Frenja07

    [quote=80679813][quote-nick]Gullego skrev 2020-10-03 15:53:22 följande:[/quote-nick]Nej jag menade såklart inte innan v37 jag menade mer att inte behöva gå till typ 39+..[/

    Ok, eftersom du skrev att du inte vill gå över 37+0 utgick jag såklart ifrån att du ville snittas prematurt.

  • Gullego

    Då kanske jag skrev otydligt, menade att jag snittades i 37+0 sist och hoppades då att slippa gå till strax innan BF alltså typ 39+..

Svar på tråden Tidigare snitt pga sammanväxningar?