• Anonym (Chghj)

    Dottern vill ha enhörningskalas men jag mår inte så bra. Någon som har tips på nåt enkelt kalas?

    Hejsan! Min dotter som snart fyller 8år önskar sig ett enhörningskalas. Men jag som mamma har varken ork eller fantasi. Jag har noll koll och är så orkeslös och trött. Har ni några tips? Var köper man kalaspaket? Hur har ni själva gjort?

  • Svar på tråden Dottern vill ha enhörningskalas men jag mår inte så bra. Någon som har tips på nåt enkelt kalas?
  • Anonym (Mamma)

    Regnbågsfärger är bra i dekorationerna. Och köp en liten enhörning att sätta mitt på tårtan, gärna glitterströssel runt omkring.

    Vet inte vad ni har för butiker nära er men en del säljer diadem med enhörningshorn.

  • nénuphar

    Nu gillar jag i och för sig att pyssla/baka men när ungen ville ha Frostkalas köpte jag papptallrikar, dukar mm mer motiv från barnkalaset.se. Just enhörningstema känns ändå ganska lätt att fixa ändå men det blir ju mer fix såklart. Lagerhaus brukar ha fina muggar och så. Tänk regnbågsfärger och blanda färger. Ett rosa eller lila lakan kanske funkar som duk? Ballonger i olika färger. Kan du inte engagera dottern i dekorationerna? Eller t.o.m. gästerna? En kalasaktivitet skulle kunna vara att pyssla ihop en enhörning t.ex.som man hänger upp. Du kan också köp färdiga muffins i olika smaker, lite passande godis och blanda grädde i olika färger så kan de själva dekorera unicornmuffins. Sätt ungen att rita en unicorn. Klipp ut horn av papper. Sätt häftmassa på baksidan så kan de leka sätta rätt hornet på hästen med ögonbindel.

    Är orken helt slut- köp paketlösning och helt färdig tårta. Kör musikstopp med My Little Pony-spellista.

  • Fågel Flax

    Hej!

    Nu skriver du ju att orken är slut, men annars är mitt tips Pinterest-appen. Där finns mycket inspiration, bara att slå på easy Unicorn party diy eller liknande.

    ***

    Annars:

    Du kan servera glass i olika färger och strössel.

    Printa ut enhörningsbilder som barnen får färglägga. Alternativt ha stort vitt papper som bordsduk, med pastellfärgade kritor utlagda, så får barnen rita enhörningar och regnbågar etc. efter eget huvud.

    Leka knorren på grisen, fast byta ut det till svansen på enhörningen (en stor printad eller ritad bild av en enhörning som sätts upp på en vägg, och en svans av garn med häftmassa på, en ögonbindel och så ska barnen försöka sätta svansen rätt på bilden) .

    Leka viskeleken, där ursprungsmeningen är något i stil med Det var en gång en enhörning som hade ditten och datten och gjorde ditten och datten.

    Om ni har tillgång till en trädgård eller gräsplan utomhus, så kan ni sätta upp enkla hinder och ha hoppbana, med käpphästar. Det kan vara enkla pinnar och att barnen kommer till kalaset utklädda till enhörningar.

    Om barnen är i en ålder att de dricker läsk så finns det blå läsk.

    I godispåse kan du ge Malaco snören och sådant som är fluffigt, pastellfärgat. Det finns säkert små enhörningar att köpa som går att lägga till. Ha lakansskynke målat som enkel regnbåge med vattenfärger, och gör fiskedamms-utdelning.

    Har ni en kon eller orkar göra en av papp, så kan man dekorera den som ett enhörningshorn, och ha en lek där man ska kasta ringar och försöka få dem över hornet.

    Dottern kanske också kan och vill göra lite rekvisita till kalaset, och har någon favoritlek eller aktivitet eller idé som går att göra enhörningsaktig.

    Paljetter eller glitter eller konfetti som dekoration på bordet.

    ***

    Gör bara vad du orkar, som någon sagt finns det mycket färdigt att köpa också. Jag tror att får de klä ut sig och får glass så är många barn nöjda, så det kan vara en enkel grund.

    Önskar er ett roligt kalas

  • Anonym (Finns mycket)
    Fågel Flax skrev 2020-10-03 09:41:28 följande:
    Hej! Leka knorren på grisen, fast byta ut det till svansen på enhörningen (en stor printad eller ritad bild av en enhörning som sätts upp på en vägg, och en svans av garn med häftmassa på, en ögonbindel och så ska barnen försöka sätta svansen rätt på bilden) . Har ni en kon eller orkar göra en av papp, så kan man dekorera den som ett enhörningshorn, och ha en lek där man ska kasta ringar och försöka få dem över hornet.

    Fina lektips! Det finns en del att köpa om man inte orkar göra själv. www.partyhallen.se/enhorning-kasta-ring-spel www.kalaslagret.se/kalastema/enhorning-unicorn/enhorning-unicorn-happy/partyspel-unicorn-for-upp-till-12-deltagare/ www.kalaskungen.com/kalasteman/barnkalasteman/unicorn/partyspel-enhorning-2-16-spelare
Svar på tråden Dottern vill ha enhörningskalas men jag mår inte så bra. Någon som har tips på nåt enkelt kalas?