• morsningkorsning

    Vinkväll med tjejkompisar i samband med ägglossning

    Hej! Vi är några tjejer som tidigare jobbet ihop som bestämt ett datum (för längesen) som vi ska dricka vin på. Grejen är att efter detta så har jag och min sambo bestämt att vi ska försöka bli gravida. Ägglossning är ju såklart lagom den veckan/helgen som vinkvällen ska ske och jag vill ju givetvis inte dricka alkohol då ifall något skulle ske och inte heller skjuta på att försöka.

    Är det långsökt att hälla i alkoholfritt vin i annan vinflaska. Tex vinet ?Leitz Eins Zwei Zero? som även finns med alkohol. Vet någon om de är hyffsat lika i smaken? Skulle inte förvåna mig om de vill smaka...

    Och ja de lär förstå om jag säger att jag inte känner för att dricka Är ju det vi bestämt att vi ska göra. Alla är även lite äldre än mig och har barn så de lär inte vara dumma.

    Hur har ni gjort? Jag vill inte ställa in för det var Sålänge sen jag träffade dessa fina tjejer och vill inte berätta hur läget ligger till.

  • Svar på tråden Vinkväll med tjejkompisar i samband med ägglossning
  • Anonym (Vin är gott)

    Det värsta som kan hända är att du blir asplakat och inte orkar ligga. Så gå på vinkväll men drick måttligt om du vill vara säker på att få till det. Livet blir extremt tråkigt om man ska leva som gravid redan medan man försöker.

  • Solblomma30

    När vi började med bebisverkstaden så gjorde jag som du säger, drack alkoholfritt vin i vinglas och låtsades att det var vanligt vin. Då gömde jag flaskan i köket (hemma hos oss så det var lättare) och tog mitt alkoholfria vin ur den när ingen såg. Problemet, som du säger, om du byter ut innehållet i din flaska är att de andra kanske vill smaka. Och det går absolut inte att låtsas att det är vanligt vin om någon smakar, alkoholfritt vin smakar som saft.

    Om jag var du hade jag haft med två flaskor till festen. En med vanligt vin som man ställer fram och tar vin ur när de andra ser, och en med alkoholfritt vin i väskan. Sen kan du låtsas gå på toa, hälla ut det vanliga vinet i ditt glas och fylla på med alkoholfritt vin från flaskan i väskan :)

    Annars tror jag att det är svårt att komma undan med att inte dricka. Som du säger så är det inte lätt att lura ett gäng mammor ;) Vissa säger ju att de äter antibiotika och att de inte kan dricka alkohol av den anledningen, men personligen så känner jag att det är detsamma som att säga: -Vi försöker bli med barn ;)

    Lycka till med allt, både bebis och att hålla det hemligt tills dess att du blir gravid :)

  • Aamon

    Drick alkohol om det är vd du vill? Påverkar inte ägglossningen och din chans att bli gravid, har tom läst att det kan vara lättare att bli gravid om man dricker alkohol vid ägglossning

  • fjanten

    Vad är tanken med att inte dricka alkohol när du har ägglossning? Vill du inte ha samlag när du fått i dig något glas..? Eller tänker du leva som gravid tills det tar sig?

  • Solblomma30

    Sen kan jag hålla med Anonym (vin är gott) om att det är tråkigt att leva som gravid när man inte är det än. Men. Det kan ju gå jättesnabbt att bli gravid också, och jag är orolig av mig så personligen så vet jag att jag hade varit orolig om jag visste att jag hade druckit vin när jag blev gravid. Det är ju så olika hur man är som person :)

    När vi försökte bli gravida härom året berättade jag det för en kompis under en middag eftersom de bjöd på vin och opastöriserade ostar som jag inte ville äta/dricka. Min kompis blev enormt provocerad och skällde i princip ut mig för att jag var löjlig och hon sa att: -det kan ju ta jättelång tid att blir gravid så drick vinet nu.

    Jag stod på mig och sa att jag inte kände mig bekväm med att dricka och att alla får göra sina egna val. Och jag blev faktiskt gravid samma helg så jag var glad att jag gjorde som jag kände och inte som hon tyckte att jag skulle göra! Folk har alltid så mycket åsikter om hur man ska leva när man försöker bli gravid och när man är gravid, men alla ska göra som de vill <3

  • Anonym (Anonym)

    Det beror ju på hur gärna man vill ha barn :) Tvärtom vad flera felaktigt tror i den här tråden så bör man avhålla sig från alkohol när man försöker få barn, det gäller även mannen. Hur stor inverkan det har är svårt att säga men om man redan har problem att bli gravid ska man absolut hålla sig nykter.

    Köp alkoholfritt, du behöver inte hälla över i någon annan flaska. Vill du ha en ursäkt kan du säga att du haft huvudvärk hela dagen och medicinerat och/eller att du ska köra bil dagen efter.

  • Anonym (Tess)
    morsningkorsning skrev 2020-10-03 09:16:39 följande:

    Hej! Vi är några tjejer som tidigare jobbet ihop som bestämt ett datum (för längesen) som vi ska dricka vin på. Grejen är att efter detta så har jag och min sambo bestämt att vi ska försöka bli gravida. Ägglossning är ju såklart lagom den veckan/helgen som vinkvällen ska ske och jag vill ju givetvis inte dricka alkohol då ifall något skulle ske och inte heller skjuta på att försöka.

    Är det långsökt att hälla i alkoholfritt vin i annan vinflaska. Tex vinet ?Leitz Eins Zwei Zero? som även finns med alkohol. Vet någon om de är hyffsat lika i smaken? Skulle inte förvåna mig om de vill smaka...

    Och ja de lär förstå om jag säger att jag inte känner för att dricka Är ju det vi bestämt att vi ska göra. Alla är även lite äldre än mig och har barn så de lär inte vara dumma.

    Hur har ni gjort? Jag vill inte ställa in för det var Sålänge sen jag träffade dessa fina tjejer och vill inte berätta hur läget ligger till.


    Du gör så klart som du vill men barnet implanteras inte förrän cirka 6 dagar efter ägglossning, dvs du behöver inte undvika det som gravida behöver förrän max vid den tidpunkten om du är orolig. Sen kan man ju absolut välja att avstå från alkohol (och koffein) då det kan ha påverkan på fertiliteten, men då ska man ju avstå från det helt och inte bara kring ägglossning-efter.

    Jag och min sambo försökte i 3 månader, de första två var jag restriktiv med alkohol men den månad vi blev gravid så var det semester och jag hade druckit vin varje dag i 5 dagar, men jag såg till att testa från ÄL+6 och framåt för att vara säker så jag inte drack en dag när jag faktiskt hade positivt test.

    Men vill du inte så säg till dina tjejkompisar att du inte vill dricka bara? Antingen dra en lögn att du äter antibiotika eller säg som det är. Ingen ska väl påverka dig i ditt beslut om alkohol eller ej, oavsett anledning!
  • morsningkorsning

    Hej!

    Anonym (vin är gott) - Kanske var otydlig. Min ägglossning kan lika gärna ha skett under veckan eller till helgen då denna kväll ska ske eftersom min cykel kan variera lite med hur många dagar.

    Det handlar inte om att jag behöver ligga när jag kommer hem för kvällen, det får jag väl göra innan Isf...

    Jag har läst att man inte bör dricka alkohol från ägglossning till förväntad mens, men det kanske inte stämmer.

    Aamon - jag säger inte att det är det jag vill och inte ?får?. För mig spelar egentligen inte vinet i sig roll utan att jag får träffa dom men att jag inte vill att de ska misstänka något.

  • Anonym (FL)
    morsningkorsning skrev 2020-10-03 10:55:58 följande:

    Hej!

    Anonym (vin är gott) - Kanske var otydlig. Min ägglossning kan lika gärna ha skett under veckan eller till helgen då denna kväll ska ske eftersom min cykel kan variera lite med hur många dagar.

    Det handlar inte om att jag behöver ligga när jag kommer hem för kvällen, det får jag väl göra innan Isf...

    Jag har läst att man inte bör dricka alkohol från ägglossning till förväntad mens, men det kanske inte stämmer.

    Aamon - jag säger inte att det är det jag vill och inte ?får?. För mig spelar egentligen inte vinet i sig roll utan att jag får träffa dom men att jag inte vill att de ska misstänka något.


    Här på familjeliv tycker de flesta att man får dricka när man försöker bli gravid. Men det betyder inte nödvändigtvis att det är rätt. Det finns en hel del forskning på kvinnor som genomgår IVF och alkoholkonsumtion, där det har visats att risken för missfall dubblas om man dricker alkohol dagarna runt befruktningen. Någon här ovanför skrev att alkohol inte påverkar fertiliteten negativt, men det stämmer inte och det finns forskning även där som visar att det är tvärtom. Brittiska NHS, alltså deras statliga sjukvård, rekommenderar kvinnor som försöker bli gravida att helt avstå från alkohol. RFSU skriver på sin hemsida att man inte vet hur stora mängder alkohol som behövs för att påverka möjligheten att bli gravid och att man därför bör vara måttlig eller inte dricka alkohol alls.

    I den här artikeln publicerad i Läkartidningen skriver två läkare att kvinnor som försöker bli gravida bör avstå från alkohol helt då alkoholkonsumtion under tidig graviditet kan ge bestående hjärnskador hos fostret: lakartidningen.se/wp-content/uploads/OldWebArticlePdf/1/12235/LKT0924s1628_1629.pdf

    De skriver bl.a:

    Maximal säkerhet är nykterhet i alla situationer där kvinnan kan bli gravid. All hälsovårdspersonal som möter kvinnor i fertil ålder bör, enligt vår mening, kunna erbjuda informationen att »pla- nerar du graviditet, gör du bäst i att avstå helt från alkohol, även innan graviditeten konstaterats«. Det är dock en grannlaga uppgift att förmedla denna information utan att skuldbelägga de kvinnor som druckit alkohol under graviditeten.

    Summan av kardemumman är att man får såklart göra som man vill, som med i princip det mesta under en graviditet, men kan man avstå från alkohol när man försöker bli gravid, vilket du ju vill göra, så är det såklart inte fel! Vilket många här av någon anledning tycker..
  • Anonym (Alkohol)
    morsningkorsning skrev 2020-10-03 10:55:58 följande:

    Hej!

    Anonym (vin är gott) - Kanske var otydlig. Min ägglossning kan lika gärna ha skett under veckan eller till helgen då denna kväll ska ske eftersom min cykel kan variera lite med hur många dagar.

    Det handlar inte om att jag behöver ligga när jag kommer hem för kvällen, det får jag väl göra innan Isf...

    Jag har läst att man inte bör dricka alkohol från ägglossning till förväntad mens, men det kanske inte stämmer.

    Aamon - jag säger inte att det är det jag vill och inte ?får?. För mig spelar egentligen inte vinet i sig roll utan att jag får träffa dom men att jag inte vill att de ska misstänka något.


Svar på tråden Vinkväll med tjejkompisar i samband med ägglossning