• LMBK

    Barn med telefoner som stör?

    Ja...jag har mina tjejer varannan vecka, en sak som jag tänker på ofta numera är hur mycket jag faktiskt störs av alla ljud det blir runt dom med deras telefoner. Dom är 12 och 14 och såklart betyder alla olika typer av sociala medier mycket för dom. Men hur gör ni andra föräldrar med deras telefoner? Lägger undan dom, har hörlurstvång? 

    Känner nu denna lördag när det inte plingar och pratas från influencers hur lugnet bara sprider sig i mig. Samtidigt som jag saknar mina barn. En märkligt känsla.

  • Svar på tråden Barn med telefoner som stör?
  • LMBK
    Magical skrev 2020-10-03 12:40:56 följande:

    be dem stänga av ljudet. 


    Ja, det gör jag ju. Då säger dom, oj jag glömde och så sker det 20 ggr till samma helgmorgon. Jag tror att det är så vanligt för dom med ljud överallt att dom bara inte tänker på det. Se hur vanligt det är med folk som pratar i högtalartelefon numera överallt, inte bara kids utan även vissa vuxna.
  • Mortiscia80

    Man ska bara behöva påminna en gång, då ska telefonen gå på ljudlöst direkt. Sedan kan det vara skönt att ha mobilfri tid också.

  • LMBK
    Mortiscia80 skrev 2020-10-03 12:54:35 följande:

    Man ska bara behöva påminna en gång, då ska telefonen gå på ljudlöst direkt. Sedan kan det vara skönt att ha mobilfri tid också.


    Ja, jag håller med dig, ska prata om det nästa barnvecka. Och även mobilfri tid med, jag är inte alltid en ängel när det gäller min telefon. Jag jobbar mycket och känner att jag behöver återhämta mig mkt under ledig tid, är himmelskt att kunna välja sina hörselintryck.
  • Mortiscia80
    LMBK skrev 2020-10-03 12:58:44 följande:
    Ja, jag håller med dig, ska prata om det nästa barnvecka. Och även mobilfri tid med, jag är inte alltid en ängel när det gäller min telefon. Jag jobbar mycket och känner att jag behöver återhämta mig mkt under ledig tid, är himmelskt att kunna välja sina hörselintryck.
    Ja vi vuxna ska så klart föregå med gott exempel om vi kan :)

    Under den mobilfria tiden kan ni göra något tillsammans som familj, gå ut och plocka svamp är lämpligt nu t ex, eller något annat utomhus. Något de är intresserade av också ibland, men det är bra om de provar på nya saker.
  • Fröken W

    Inte hörlurstvång, då jag skulle vilja höra vad mina barn tittar/lyssnar på. Däremot ska det inte vara så hög volym och se till att ni umgås utan telefonerna också.

    Tänker att man kan ha regler kring mobilerna för alla i hushållet, barn som vuxen. T.ex. aldrig vid matbordet, en gemensam aktivitet/helgdag utan skärmar, inga skärmar förens läxor är gjorda på vardagar.

  • LMBK

    Inga telefoner vid matbordet är en given regel här, men jag tycker att det kan bli för mycket med resten av tiden med konstant plingande och uppspelande av filmklipp. När vi gör saker så är ju telefonerna undanstoppade men jag tycker ändå det blir för mycket från det att att barnen vaknar tills dom somnar med avbrott. Får funderar på detta, har vänner som aktivt har valt bort smartphones vilket jag tycker är en intressant idé men jag behöver min i jobbet så det är inte realistiskt att ta bort den.

Svar på tråden Barn med telefoner som stör?