• Svar på tråden Över 600 000 utlandsfödda går på bidrag och kan inte försörja sig
  • Pjnsa
    Tow2Mater skrev 2020-10-03 15:12:56 följande:

    Som jämförelse, hur många svenskfödda är ej självförsörjande och går på bidrag?


    Jag läste för ett tag sedan att ungefär 80% av de så går på bidrag är utlandsfödda. Övriga 20% består då alltså av svenskfödda. Men hur stor del av gruppen svenskfödda som är "svenskar" och hur stor del som är andragenerationsinvandrare vet inte jag. Men eftersom arbetslösheten bland unga är störst i utanförskapsområden så antar jag att de flesta av de svenskfödda som går på bidrag är A-G invandrare.   

  • Anonym (fiffi)
    Pjnsa skrev 2020-10-03 15:31:42 följande:
    Jag läste för ett tag sedan att ungefär 80% av de så går på bidrag är utlandsfödda. Övriga 20% består då alltså av svenskfödda. Men hur stor del av gruppen svenskfödda som är "svenskar" och hur stor del som är andragenerationsinvandrare vet inte jag. Men eftersom arbetslösheten bland unga är störst i utanförskapsområden så antar jag att de flesta av de svenskfödda som går på bidrag är A-G invandrare.   
    Nästa rätt, det är 78% som är utlandsfödda.

    "Det finns förstås ett antal Sverigefödda som är i samma belägenhet, men de utlandsfödda utgör 78 procent av de 772 000 ?helårspersoner? som lever på socialersättningar och bidrag."
  • Anonym (X)

    Jag tänker att de inte kan svenska än, håller på att lära sig och att de nyss kommit från sina länder och får kurser i hur de ska komma in i sammhället här. De kommer så småningom inse att bidraget knappt ger dem mat på bordet och vilja ha det som andra uppnått - respekt, villa, vovve och volvo och för att få det gott ställt måste man börja tjäna pengar. De flesta människor vill komma upp sig ekonomiskt när de grundläggande behoven är tillfredsställda. Många invandrare vill t ex köra en snygg bil, de inser så småningom att en snygg bil inte fås om man inte har en inkomst. De inser att bidragen gör att de är fattiga, när de börjar titta på och jämföra sig med svenskarna och våra ägodelar och förstå att vi har de pengar vi har för att vi arbetar. De övriga får väl leva nere på botten och ha socialbidrag hela sina liv om de inte vill ha en inkomst och ser vad en inkomst ger.

    Jag förstår att du vill att vi som inte har bidrag ska bli avundsjuka på de som har socialbidrag, men nej, jag vill inte byta min goda ekonomi, min trygga anställning, min inkomst, och de förmåner en bra anställning ger för ett litet socialbidrag som inte ens räcker till att köpa sig en bil för.

  • Pjnsa
    Anonym (X) skrev 2020-10-03 15:42:11 följande:

    Jag tänker att de inte kan svenska än, håller på att lära sig och att de nyss kommit från sina länder och får kurser i hur de ska komma in i sammhället här. De kommer så småningom inse att bidraget knappt ger dem mat på bordet och vilja ha det som andra uppnått - respekt, villa, vovve och volvo och för att få det gott ställt måste man börja tjäna pengar. De flesta människor vill komma upp sig ekonomiskt när de grundläggande behoven är tillfredsställda. Många invandrare vill t ex köra en snygg bil, de inser så småningom att en snygg bil inte fås om man inte har en inkomst. De inser att bidragen gör att de är fattiga, när de börjar titta på och jämföra sig med svenskarna och våra ägodelar och förstå att vi har de pengar vi har för att vi arbetar. De övriga får väl leva nere på botten och ha socialbidrag hela sina liv om de inte vill ha en inkomst och ser vad en inkomst ger.

    Jag förstår att du vill att vi som inte har bidrag ska bli avundsjuka på de som har socialbidrag, men nej, jag vill inte byta min goda ekonomi, min trygga anställning, min inkomst, och de förmåner en bra anställning ger för ett litet socialbidrag som inte ens räcker till att köpa sig en bil för.


    Men vad gör detta med den svenska välfärden?
    Och hur påverkar detta situationen i förorterna med gängen och integrationen?  

    De intervjuade en före detta gängkriminell på p1 igår. Han beskrev hur utanförskapet och föräldrarnas bristande integration hade lett till att han kom in i kriminalitet. Föräldrarna var lågutbildade och dömda bidragstagare, som aldrig skulle få ett jobb.   
  • Anonym (fiffi)
    Anonym (X) skrev 2020-10-03 15:42:11 följande:

    Jag tänker att de inte kan svenska än, håller på att lära sig och att de nyss kommit från sina länder och får kurser i hur de ska komma in i sammhället här. De kommer så småningom inse att bidraget knappt ger dem mat på bordet och vilja ha det som andra uppnått - respekt, villa, vovve och volvo och för att få det gott ställt måste man börja tjäna pengar. De flesta människor vill komma upp sig ekonomiskt när de grundläggande behoven är tillfredsställda. Många invandrare vill t ex köra en snygg bil, de inser så småningom att en snygg bil inte fås om man inte har en inkomst. De inser att bidragen gör att de är fattiga, när de börjar titta på och jämföra sig med svenskarna och våra ägodelar och förstå att vi har de pengar vi har för att vi arbetar. De övriga får väl leva nere på botten och ha socialbidrag hela sina liv om de inte vill ha en inkomst och ser vad en inkomst ger.

    Jag förstår att du vill att vi som inte har bidrag ska bli avundsjuka på de som har socialbidrag, men nej, jag vill inte byta min goda ekonomi, min trygga anställning, min inkomst, och de förmåner en bra anställning ger för ett litet socialbidrag som inte ens räcker till att köpa sig en bil för.


    Det är ju det som är problemet din nöt. Tungan ute

    De lågutbildade flyktingarnas barn får värdelösa förutsättningar för att lyckas redan från början. De bor trångbott och med missnöjda föräldrar som bara går hemma. Sedan ser de alla svenskar som lever annorlunda, som har det ena och det andra. Sedan kommer hatet och splittringen, som vi redan sett.
    Sedan dyker de upp i ditt fina område och förnedringsrånar dina barn. 

    Det är vad detta lett till. Det är livsfarligt.   
  • Anonym (Svenne)
    Pjnsa skrev 2020-10-03 14:35:58 följande:

    www.facebook.com/axessmagasin/videos/745245919346319/

    Professor i nationalekonomi hävdar att 600 000 invandrare inte är självförsörjande.

    600 000 utlandsfödda är ej självförsörjande.

    Åsikt? Hur påverkar detta samhället?  


    Det är väl bara att kolla hur det har blivit i vårt land pga vår Regerings slapphänta invandrings politik. Det är en ända stor jävla katastrof. Ser man inte det är man fan blind.
  • Anonym (Byn)
    Pjnsa skrev 2020-10-03 14:35:58 följande:

    www.facebook.com/axessmagasin/videos/745245919346319/

    Professor i nationalekonomi hävdar att 600 000 invandrare inte är självförsörjande.

    600 000 utlandsfödda är ej självförsörjande.

    Åsikt? Hur påverkar detta samhället?  


    Du kan även slänga in de papperslösa som aldrig kommer jobba utom svart då i dina siffror. Då blir siffrorna skyhöga...
  • Anonym (.)
    Anonym (Byn) skrev 2020-10-03 17:11:00 följande:
    Du kan även slänga in de papperslösa som aldrig kommer jobba utom svart då i dina siffror. Då blir siffrorna skyhöga...
    Hur tänkte du att papperslösa ska få bidrag?

    Vet du vad papperslös betyder?
  • Anonym (fiffi)
    Anonym (.) skrev 2020-10-03 18:14:00 följande:
    Hur tänkte du att papperslösa ska få bidrag?

    Vet du vad papperslös betyder?
    Efter hand kan de söka om. Det är därför de stannar. Fattar du inte det?
  • Anonym (.)
    Anonym (fiffi) skrev 2020-10-03 18:18:08 följande:
    Efter hand kan de söka om. Det är därför de stannar. Fattar du inte det?
    Kan du svara på frågorna?

    Förstår du inte vad papperslösa betyder, ja eller nej?

    Hur tänkte du att papperslösa ska få bidrag, hur går det till?

  • Anonym (Svenne)
    Anonym (.) skrev 2020-10-07 10:20:06 följande:

    Förstår du att begreppet vissa inte betyder alla.

    Förstår du att man inte kan göra ett undantag till en generell regel?


    Nu var frågan du ställde "Hur tänkte du att papperslösa ska få bidrag, hur går det till" Förstår du din egen fråga?

    Sen är väl frågan hur många kommuner som betalar? Det mörkas väl som vanligt som med allt annat hur mycket som egentligen betalas ut.
  • Anonym (Råger)
    Anonym (.) skrev 2020-10-04 07:17:31 följande:
    Kan du svara på frågorna?

    Förstår du inte vad papperslösa betyder, ja eller nej?

    Hur tänkte du att papperslösa ska få bidrag, hur går det till?
    Du är naiv eller okunnig. När kommuner tvingas ge upp försörjningsstöd till
    papperslösa så kanaliserar både stat och kommun ut pengar till olika organistioner
    som emmaus, stadsmissonen m.m. som kontant delar ut pengar och fixar lägenheter till dom som borde sitta i förvar och vänta på utvisning.
    Pengarna tar bara en annan väg. Läs gärna Sydsvenskans artikel som förklarar:

    www.sydsvenskan.se/2020-06-14/hemligt-natverk-har-gjort-malmo-till-fristad-for-papperslosa


Svar på tråden Över 600 000 utlandsfödda går på bidrag och kan inte försörja sig