• Anonym (Sköldkörtel)

Sköldkörtelproblem, svårare bli gravid/risk för missfall?

Vi försöker få till syskon till vårt barn. Har haft 3 missfall på raken nu. För några år sedan kontrollerades min sköldkörtel då jag upplevde sytom så som viktminskning, trötthet, hög puls osv. ganska typiska tecken på Hypertyreos.

T3 låg på 25 eller 2,5 (vet inte hur man mäter) T4 normalt. Men dom tyckte T3 låg i överkant, så fick lämna fler blodprover under några veckor.

Sista provet låg T3 på 21 (2,1)

Detta var 2017, mina symtom kvarstår idag och inga andra fel har hittats. Har dock inte gjort någon missfallsutredning.

Bör jag ta om mina prover på sköldkörteln? Och KAN det påverka fertiliteten och bidra till ökad missfallsrisk?

• Svar på tråden Sköldkörtelproblem, svårare bli gravid/risk för missfall?
  • Anonym (.)

Ja tyvärr kan det det, både orsaka missfall och göra det svårare att bli gravid. Vet du vad ditt TSH låg på?

• Anonym (TSH)

Det är mest TSH-värdet man brukar prata om kan påverka. Det bör ligga på max 2,0 och gärna under 1 om man haft flera m.f. Du borde självklart ta om proverna och mest troligt äta Levaxin. En fullständig missfallsutredning vore nog bra och lite fler mediciner som hjälp nästa graviditet.

• Anonym (Sköldkörtel)
    Anonym (.) skrev 2020-10-03 15:15:35 följande:

Ja tyvärr kan det det, både orsaka missfall och göra det svårare att bli gravid. Vet du vad ditt TSH låg på?

Tyvärr inte. Står bara i min journal att det var ett normalt TSH
  • Anonym (Sköldkörtel)
    Anonym (TSH) skrev 2020-10-03 15:18:26 följande:

Det är mest TSH-värdet man brukar prata om kan påverka. Det bör ligga på max 2,0 och gärna under 1 om man haft flera m.f. Du borde självklart ta om proverna och mest troligt äta Levaxin. En fullständig missfallsutredning vore nog bra och lite fler mediciner som hjälp nästa graviditet.

Ja tyvärr står inga siffror på TSH, bara att de var normalt. Såg nu det var T4 det gällde, inte T3. T3 låg på 5,9 eller något sådant och är "i övre referens" står det.

Men ett nytt sköldkörtelprov borde väl gå att få om jag ringer VC på måndag va?
  • Anonym (TSH)
    Anonym (Sköldkörtel) skrev 2020-10-03 15:45:11 följande:
    Ja tyvärr står inga siffror på TSH, bara att de var normalt. Såg nu det var T4 det gällde, inte T3. T3 låg på 5,9 eller något sådant och är "i övre referens" står det.

Men ett nytt sköldkörtelprov borde väl gå att få om jag ringer VC på måndag va?
    Ja du, det där "normalvärdet" vården pratar om kan sträcka sig ända till 4,5 vilket är för högt som gravid och på tok för högt om man haft missfall. Bäst vore om du gick privat- man får både bäst bemötande, snabbast hjälp och bäst hjälp där. V.c kommer inte ta ditt TSH om du inte har uttryckliga problem som kan knytas dit. Missfall räknas inte enligt dom.
  • Anonym (.)

Boka via werlabs, dom har ett sköldkörtel-test men även ett fertilitetspaket som testar lite olika värden :)

• Anonym (Sköldkörtel)
    Anonym (.) skrev 2020-10-03 15:56:57 följande:

Boka via werlabs, dom har ett sköldkörtel-test men även ett fertilitetspaket som testar lite olika värden :)

Jag såg det, men 800 kronor kändes liiite överkant, därför jag tänkte på vårdcentralen. :)
  • Anonym (Sköldkörtel)
    Anonym (TSH) skrev 2020-10-03 15:48:25 följande:

Ja du, det där "normalvärdet" vården pratar om kan sträcka sig ända till 4,5 vilket är för högt som gravid och på tok för högt om man haft missfall. Bäst vore om du gick privat- man får både bäst bemötande, snabbast hjälp och bäst hjälp där. V.c kommer inte ta ditt TSH om du inte har uttryckliga problem som kan knytas dit. Missfall räknas inte enligt dom.

Intressant, vart kan man vända sig för privat? För det är så jag känner, att VC inte tar mig på allvar alls trots oro.
  • Anonym (TSH)
    Anonym (Sköldkörtel) skrev 2020-10-03 16:01:54 följande:
    Intressant, vart kan man vända sig för privat? För det är så jag känner, att VC inte tar mig på allvar alls trots oro.
    Det beror ju helt på var du bor, men jag tycker du ska kika på privata gynläkare som har samarbete med privata IVF-kliniker. De är duktiga.
  • Anonym (Sköldkörtel)
    Anonym (TSH) skrev 2020-10-03 16:41:58 följande:

Det beror ju helt på var du bor, men jag tycker du ska kika på privata gynläkare som har samarbete med privata IVF-kliniker. De är duktiga.

Okej. Vi har dåligt utbud av privata gyn här där jag bor. Finns bara en vad jag förstått och vad jag letat fram.
Svar på tråden Sköldkörtelproblem, svårare bli gravid/risk för missfall?